Samenwerking met Belgische Ambulancediensten

Auteur Topic: Samenwerking met Belgische Ambulancediensten  (gelezen 4308 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

De Grensstreek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Ambulancedienst De Grensstreek BvBa (Belgie)
    • Ambulancedienst De Grensstreek
Gepost op: 9 augustus 2004, 19:26:11
Hoe staan Nederlandse Hulpverleningsdiensten tegenover de samenwerking  met Belgische ambulancediensten in de grensstreek?


Ambulancedienst De Grensstreek BvBa    Regio Hamont / Neerpelt / Overpelt / Grensgebied Cranendonck www.grensstreek.com


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2004, 23:02:25
Bij rampen en grote ongevallen: Perfect! Met z'n allen de schouders eronder!

Bij het gebruikelijke ambulancevervoer: Hier zie ik persoonlijk veel problemen... Het grootste probleem is de wijze waarop de ambulancezorg in NL en B is georganiseerd; met name de bevoegdheden sluiten niet op elkaar aan...

Hoe zie jij die samenwerking, en vooral: Wat leidt er toe dat samenwerking nodig is in geval van het gebruikelijke ambulancewerk? (grote ongevallen en rampen buiten beschouwing gelaten)
De AED specialist van Europa


De Grensstreek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Ambulancedienst De Grensstreek BvBa (Belgie)
    • Ambulancedienst De Grensstreek
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2004, 09:21:58
De Samenwerking bij grote ongevallen en rampen is in de meeste gevallen goed geregeld. Echter bij het zgn. secundaire vervoer laat het inderdaad nogal eens te wensen over.

Bijv. Enkele weken geleden, moest een patient woonachtig in de grensstreek, vervoerd worden naar het U.Z.L. in Leuven voor een aandoening, waarvan de behandelend arts van mening was om in Belgie behandeld  te worden. De Zorgverzekeraar in Nederland stemde hiermee in, en vervolgens werd een Nederlandse Ambulance besteld (B-vervoer). De patient werd naar Leuven vervoerd voor een eerste gesprek en enkele kleine onderzoeken. De Nederlanse ambulance moest direct terugkomen naar Nederland en bleef niet wachten (ondanks de afstand en relatief korte wachttijd, ong. 1 uur), met als gevolg dat er geen ambulance voorhanden was om de patient terug naar Nederland te brengen.

Aangezien het te lang ging duren, totdat de Nederlandse ambulance terug was, om de patient weer op te halen, heeft het ziekenhuis in Leuven, ons gecontacteerd om de patient op te komen halen. Ook gezien zijn medische status, is het niet acceptabel een patient meer dan 3 uur te laten wachten in afwachting van een ambulance.

Aangezien de Nederlandse politie in de grensstreek van Belgie  en Duitsland ook meer bevoegdheden heeft gekregen, waarom zou dit dan niet mogelijke zijn, tussen zowel de Nederlandse & Belgische ambulancediensten op het vlak van het zgn. niet-spoedeisende vervoer tussen bijv.
Belgie Nederland en Duitsland.
Ambulancedienst De Grensstreek BvBa    Regio Hamont / Neerpelt / Overpelt / Grensgebied Cranendonck www.grensstreek.com


Stevevzm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2004, 11:07:54
Beste Karim

Ik heb een klein woordje van kritiek naar jou kant toe.  Waarom zou een ambulance die niet verbonden is aan het systeem 100 niet aan dringend vervoer kunnen doen??  Bij ons rijden we meestal met verpleegkundigen aanboord.  Wat je bij de meeste 100-diensten niet eens van toepassing is.  En wat betreft de uitrusting van de ambulances, je zou eens moeten rond kijken in de meeste  prive-ambulances, tegenwoordig zijn die opper best uitgerust.  En hebben zelfs mensen aanboord die het materiaal kunnen en mogen gebruiken.  Wat je op sommige 100 ambulances niet altijd kan zeggen.  En er staat ook nergens in de wet dat een prive ambulance GEEN dringend vervoer mag uitvoeren.

Maar wat je verder verteld over dat van het rode kruis is waar en daar geef ik je volledig gelijk in.  En in België is men ondertussen bezig om een reglementering te maken, ik weet ook wel dat het nog jaren duurt eer dit van kracht zal zijn, maar we hebben toch een begin


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2004, 14:31:50
Sorry, maar verpleegkundigen en verpleegkundigen is twe en dat is ook het enige gelijke.
Een verpleegkundige op een ambulance van een gewone verpleegafdeling heeft geen meerwaarde voor een ambulance hoor. Zij hebben dikwijls een mindere opleiding dan een 100 ambulancier op gebied van ambulance werk.
Werken op een ambu is toch iets anders dan werken in een ziekenhuis hoor.
Verpleegkundigen met een gespecialiseerde opleiding kunnen dan weer wel een meer waarde hebben maar mogen wettelijk gezien in België nog altijd niet meer dan een ambulancier.
Ze zouden hier beter wat werk maken van een uitgebreide cursus voor de ambulanciers zodoende zij meer mogelijkheden krijgen. En verpleegkundigen op de MUG laten rijden met een voldoende hoge opleiding natuurlijk.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Stevevzm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2004, 16:49:19
Sorry, maar verpleegkundigen en verpleegkundigen is twe en dat is ook het enige gelijke.
Een verpleegkundige op een ambulance van een gewone verpleegafdeling heeft geen meerwaarde voor een ambulance hoor. Zij hebben dikwijls een mindere opleiding dan een 100 ambulancier op gebied van ambulance werk.
Werken op een ambu is toch iets anders dan werken in een ziekenhuis hoor. Verpleegkundigen met een gespecialiseerde opleiding kunnen dan weer wel een meer waarde hebben maar mogen wettelijk gezien in België nog altijd niet meer dan een ambulancier.
Ze zouden hier beter wat werk maken van een uitgebreide cursus voor de ambulanciers zodoende zij meer mogelijkheden krijgen. En verpleegkundigen op de MUG laten rijden met een voldoende hoge opleiding natuurlijk.

ffemt19


Ik begrijp best wat je daar mee bedoeld.  Maar in het verleden is er een cursus voor ambulance-verpleegkundige geweest en er zijn 5 mensen in België die dat diploma behaald hebben, 2 daarvan zijn in het verleden nog in dienst geweest bij ons.  Daarom begrijp ik niet dat die cursus maar 1 maal gegeven is.  Het was een goede stap vooruit.
Maar vanaf 2005 wordt het "Eén Europa" dus zal België er toch eens aan moeten geloven om mee te gaan met de rest van Europa, zodanig dat de samenwerking met onze omliggende landen kan verscherpt en verbeterd worden.



Groeten
Steve


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2004, 15:32:41
Maar wat je verder verteld over dat van het rode kruis is waar en daar geef ik je volledig gelijk in.
Beste, dat je hier de naam noemt van één organistatie en zegt dat zij dat alleen doen vind ik zeer minachtend tegenover deze organisatie. Er zijn veel meer prive-diensten die hun zwaailichten en ook hun sirene opzetten voor niet dringend vervoer (hier in België A3 en B ritten). De privedienst die hier het dichtste bij opereerd is veel minder goed uitgerust als ons (Rode Kruis) en rijd ook met mensen ZONDER opleiding op de ziekenwagen. Wij van het Rode Kruis hebben een interne opleiding voor het 105 vervoer (B ritten en A3 en A2 ritten) en sommige volgen de erkende opleiding voor het 100 vervoer (A1, A2 en A3).
Ik zal ook eens een voorbeeld geven van de wagens die sommige prive diensten gebruiken:
- Citroen Evasion
- Citroen Jumpy
- enz
Bij het Rode Kruis gebruiken we Ford Transit (langste versie, middelste hoogte of verhoogd), Opel Movano (L2H2) of Mercedes Sprinter 313CDI (zelfde grootte als Nederland) en af en toe een iets kleiner vertuig (op de 220 in België).


harold

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2004, 16:09:46
En wat betreft de uitrusting van de ambulances, je zou eens moeten rond kijken in de meeste  prive-ambulances, tegenwoordig zijn die opper best uitgerust.

In het jaartje dat ik in Brussel studeerde heb ik vele verschillende ambulances van binnen bekeken.
En in de privesector vind je zowel de beste ambulances van Belgie als ook de slechtste ambulances van Belgie.

Juist omdat er geen criteria zijn, worden de wagens naar eigen inzicht uitgerust. Het resultaat:
dat een wagen met een ambuballon en een zuurstoftank een reanimatiewagen heet, of dat dringende overplaatsingen worden uitgevoerd door
bestelbusjes met daarin een trolley en een verbanddoos. Maar anderzijds zijn er ook keurige ambulances die volledig uitgerust zijn voor ALS en worden bij sommige diensten verschillende wagens uitgezonden voor verschillende opdrachten, naar gelang de melding een specifieke uitrusting verreist.

Behalve dat er spoedtransport en besteld vervoer wordt uitgevoerd door privediensten, doen ze soms ook evenementenhulpverlening, en dat is ook al dan niet spoedvervoer.

Ik geloof in de kunde van menig ambulancehulpverlener in de Belgische privesector, maar toen ik zelf solliciteerde bij enkele ambulancediensten voor een bijbaantje naast mijn studie, was de enige verreiste een EHBO/reanimatie-diploma, en dan zou ik dus ook spoedopdrachten gaan uitvoeren  :-\


harold

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2004, 16:22:43
Best een idioot schouwspel, een (witte) ambulance, die met z'n blauwe zwaailichten aan gewoon voor het rode stoplicht staat te wachten.
Lekker duidelijk voor de rest van het verkeer....  :-X

In de VS (en ook andere landen, zoals bijvoorbeeld Aruba, waar ik zelf gereden heb) kennen ze v.w.b. sirene en zwaailicht-gebruik een 3-code klassificatie.

Code 1: niet-dringend: geen toeters en bellen.
Code 2: dringend. Wel lichten, geen sirene.
Code 3: spoed. Alles erop.

Als je met Code-2 rijdt, gaat de hele kerstboom aan, en gebruik je incidenteel ook kort de claxon of de sirenes. Bijvoorbeeld om kruispunten te passeren, of bij obstakels in het verkeer.
Zo glij je redelijk snel door het verkeer, zonder dat alles en iedereen gelijk aan de kant moet.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2004, 16:56:34
Code 1: niet-dringend: geen toeters en bellen.
Code 2: dringend. Wel lichten, geen sirene.
Code 3: spoed. Alles erop.

Ook in Europa zelf gebeurt dat ook. O.a. in Italië bij de ambulancediensten in de grote steden en daarnaast zie je het in andere Europese landen ook dat zelfs wanneer het alleen maar gaat om wat we hier B-ritten noemen, met lichten wordt gereden als het druk is. België is op dat punt absoluut niet uniek in Europa.