http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/10706/ooggetuige_van_appelaar_brand_doet_schokkend_verhaalOoggetuige van Appelaar brand doet schokkend verhaal
Haarlem - Bij AB-Radio heeft zich donderdagochtend een ooggtuige gemeld van de brand in parkeergarage de Appelaar in Haarlem. De man was met zijn twee kinderen in de parkeergarage toen de brand uitbrak.
"Om 19:50 liep ik naar de appelaar om mijn auto op te halen. Zag inderdaad de brandweerwagen voor de paaltjes staan. Wist uiteraard niet waarvoor. Netjes betaald om 19:57. Kinderen met de lift naar -2, zelf met de trap", laat ooggetuige Erwin aan AB-Radio weten.
Op de trap liep hij twee dames in paniek tegen het lijf. "Ik vroeg of ze hun auto zochten waarop ze antwoorden dat deze in de brand was gegaan. Zag inderdaad wat rook om -2 en besloot mijn auto maar te laten staan en met de kinderen weer naar boven te lopen. Inmiddels stond daar een agent te praten me de dames van de brandende auto", aldus de ooggetuige.
De brandweer was op dat moment nog niet in actie gekomen, laat Erwin aan AB-Radio weten: "Ze waren er al voordat ik ging betalen en ik liep daarna nog zonder problemen naar beneden, de liften werkten gewoon, er was geen rookalarm te horen. Ik had ook geen last van de rook".
"Als de bezoekers nog gewoon op -2 lopen dan kan een brandweerman toch ook gewoon even twee trapjes af met een brandblusser, desnoods met masker en de situatie beoordelen. Wellicht dat een handbrandblusser de auto direct had kunnen doven. Nu duurde het een uur voordat er aan de Grote Markt actie werd ondernomen", aldus ooggetuige Erwin in een reactie tegenover AB-Radio.