GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 97078 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.beveiligingnieuws.nl/nieuws/11986/Norm_voor_brandveiligheid_parkeergarages.html

Norm voor brandveiligheid parkeergarages
Gepubliceerd: 1 november 2010 in brand. Reageer

Op dit moment wordt er een nieuw beveiligingsconcept ten behoeve van de brandbeveiliging in parkeergarages ontwikkeld. Dit concept is vastgelegd in een NEN norm, de prNEN6098, en is specifiek gericht op de ventilatie-installatie. Brancheorganisatie VEBON is nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze norm.

Een auto die bij het starten van de motor vlam vatte, was dinsdagavond 26 oktober 2010 vermoedelijk de oorzaak van de brand in parkeergarage De Appelaar in het centrum van Haarlem. Er vielen gelukkig geen slachtoffers. Brandweercommandant Van Lieshout schatte in dat zo’n 26 auto's door de brand zijn verwoest. Het grote aantal auto’s dat bij de brand is verwoest, roept vragen op bij brandweer, gemeente en gebruikers, dit los van de rook- en waterschade aan gebouw en overige auto’s.

Parkeergarage De Appelaar is niet verdeeld in rookcompartimenten, zoals beschreven in het Bouwbesluit. Deze methodiek wordt voor parkeergarages veelvuldig toegepast. Dit, omdat een oplossing met zelfsluitende scheidingsconstructies - bijvoorbeeld schuifdeuren - ongewenst is. De scheidingsconstructies in deze vorm kunnen de brandweerinzet namelijk in hoge mate negatief beïnvloeden. Hiermee wordt gedoeld op opsluiting en desoriëntatie met mogelijk catastrofale gevolgen. Er wordt dan ook met klem op gewezen de eisen uit het Bouwbesluit, genoemd in het onderdeel rookcompartimenten, zo toe te passen dat het gebouw zelf niet wordt opgedeeld in rookcompartimenten met gebruikmaking van zelfsluitende scheidingsconstructies in de vorm van rookwerende schuif- of kanteldeuren.

Het bouwen van een garage zonder opdeling in rookcompartimenten noemt men een gelijkwaardige oplossing ten opzichte van het Bouwbesluit, of wel het beveiligingsconcept. De oplossing vereist onder meer extra vluchtwegen, droge blusleidingen, een brandmeld- en ontruimingsinstallatie en een speciale ventilatie-installatie. De samenhang van deze installaties moet zorgen voor een tijdige ontdekking van brand en dient ter ondersteuning van de brandweer bij het bestrijden van de brand. De vraag die nu gesteld kan en moet worden is of deze oplossing functioneel is geweest tijdens de brand en of het beveiligingsconcept heeft voldaan aan de gestelde ontwerpuitgangspunten.

Met name de ontwerpuitgangspunten zijn bepalend voor het functioneren van het beveiligingsconcept. Het beveiligingsconcept gaat uit van een bepaalde brandontwikkeling (maximaal 4 brandende auto’s) in een bepaald tijdsbestek, waarbij ook binnen een bepaalde tijd de brand gedetecteerd en bestreden wordt door de brandweer (de brand is na 20 minuten geblust). Nader onderzoek zal meer duidelijkheid moeten geven of de brand op deze wijze verlopen is. Indien het brandverloop, de detectietijd of de inzettijd afwijkt van het concept kan een situatie ontstaan zoals die nu in Haarlem heeft plaatsgevonden. Het is dan ook van belang een gedegen onderzoek naar dit procesverloop te verrichten alvorens conclusies te trekken.

Overigens dient te worden opgemerkt dat het van belang is voor de functionaliteit van een brandbeveiligingsconcept dat gebouw en installaties voldoen aan geldende normeringen als NEN2535 (brandmeldinstallaties), NEN2575 (ontruimingsinstallaties) en NPR6095-1 (aanleg brandventilatiesystemen). Voornoemde normen zijn bedoeld voor het ontwerp en uitvoering van installaties. Voor het gebruik is het van belang dat installaties beheerd en onderhouden worden, de betreffende normering voor beheer en onderhoud is de NEN2654-serie.

Een onderdeel van de prNEN6098 norm is specifiek bedoeld om bij grotere garages, zoals De Appelaar, de bestrijding van een autobrand door de brandweer beter mogelijk te maken. Informatie over de brand in De Appelaar in Haarlem zal daarom zeker gebruikt worden ten einde de norm verder te optimaliseren.

Beveiliging Gids: VEBON


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rtvnh.nl/nieuws/50353/Laatste+inspectie+Appelaar

[img width=655 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54790/w1040_64de2df5d3c9f136c1b6196314bd6e2d.jpg

[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54791/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=660 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54789/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54788/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=660 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54787/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=660 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54786/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg


Het onbeschadigde deel van de garage.

[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54792/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54785/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Toch zal je auto ook wel goed beschadigd zijn als hij op de onaangetaste parkeerlagen heeft gestaan, tenzij daar (door ventilatie) geen rook is beland
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
::) ::) 87iujh

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-65386.html

Citaat
(...)

Grote brandcompartimenten
Ten aanzien van de afbakening van het begrip “groot brandcompartiment” kan het OPB zich
vinden in de voorgestelde verhoging van de ondergrens voor de industriefunctie bij nieuwbouw
tot 2.500 m2. Het OPB adviseert een dergelijke verruiming ook te gaan bezien ten aanzien van
nieuw te bouwen overige gebruiksfuncties (zoals parkeergarages), inclusief de daarbij behorende
noodzakelijke randvoorwaarden.

(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8092284/__Woede_na_parkeerbrand_Haarlem__.html

ma 01 nov 2010, 20:40 | 40 reacties
Gedupeerden woedend na parkeerbrand Haarlem
Door Jelmer Geerds

HAARLEM -  Gedupeerden van de parkeergaragebrand in de Appelaar hebben geen goed woord over voor de wijze waarop de gemeente Haarlem de eerste zes dagen na het drama heeft geopereerd.

"De gemeente ontloopt haar morele plicht in de afwikkeling van de zaak en schiet ernstig tekort in de communicatie naar gedupeerden”, foetert Nico van het Nederend, die zijn Peugeot verloor door de vlammenzee. Daarbij vrezen tientallen gedupeerden die WA-verzekerd zijn te kunnen fluiten naar hun centen.

Omdat de gemeente de aansprakelijkheid van de brand afwijst op basis van het ‘parkeren op eigen risico’-bordje, zal de verzekeringsmaatschappij van de eigenaresse van de brandveroorzakende Alfa Romeo vermoedelijk aangesproken worden. Het maximaal uit te keren schadebedrag van veel vezekeraars, doorgaans vijf miljoen euro, zal onvoldoende zijn om de volledige schade van de benadeelde eigenaren en gemeente te vergoeden.

De gebrekkige communicatie over de daadwerkelijke schade op de verschillende parkeerlagen en de verdere afwikkeling zorgt voor veel onvrede bij de gedupeerden: ,,Helaas blijken de mooie troostende woorden van de burgemeester inhoudsloos”, stelt Van het Nederend. ,,Ik heb een nietszeggend groen evenementenbandje gekregen als bewijs dat mijn auto in de garage staat. Hoe amateuristisch wil je het hebben?”, stelt lotgenoot Willem Brinkman cynisch. ,,Ik heb de afgelopen dagen sterk de indruk gekregen dat de betrokken instanties totaal niet van elkaar weten waarmee ze bezig zijn.”

De gemeente Haarlem heeft maandag overigens beeldmateriaal vrijgegeven van de garage. Daarop is de overgebleven ravage duidelijk te zien.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Even vanuit mijn eigen onkunde, maar op zich vind ik de plafonds er nog redelijk goed uitzien. Zo op het eerste gezicht vertoond het plafond weinig scheuren, etc. Natuurlijk kunnen wij niet in het beton kijken, maar het komt op mij over dat de garage zelf zich goed gehouden heeft ondanks een hoge vuurbelasting.


Bron: Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat, Rotterdam
Citaat
Categorie 1Categorie 2Categorie 3Categorie 4Categorie 5
6000MJ7500MJ9500MJ12000MJ12000MJ
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opel CorsaFord EscortRenault LagunaFiat CromaPeugeot 806
Renault TwingoOpel AstraFord MondeoFord ScorpioRenault Espace

Als je dit dan uitzet tegen de uitgebrande auto's, dan is er genoeg hitte geweest....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Even vanuit mijn eigen onkunde, maar op zich vind ik de plafonds er nog redelijk goed uitzien. Zo op het eerste gezicht vertoond het plafond weinig scheuren, etc. Natuurlijk kunnen wij niet in het beton kijken, maar het komt op mij over dat de garage zelf zich goed gehouden heeft ondanks een hoge vuurbelasting.


Bron: Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat, Rotterdam

Als je dit dan uitzet tegen de uitgebrande auto's, dan is er genoeg hitte geweest....

De zichtbare EN onzichtbare schade die bij brand in het beton kunnen ontstaan: www.betonbrandtniet.nl/nl?cm=230%2C422&mf_id=1852


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
De zichtbare EN onzichtbare schade die bij brand in het beton kunnen ontstaan: www.betonbrandtniet.nl/nl?cm=230%2C422&mf_id=1852

En dank ;)

De onzichtbare schade is altijd een probleem, zeker ook als je met je ademlucht op, in rook, donker en hitte op zoek moet. Belangrijkste is dan kennis en logisch nadenken. (En ik heb vanavond weer leesvoer om de kennis bij te spijkeren :))

In de repressie zal je als brandwacht of BV toch voornamelijk uit moeten gaan van visuele kenmerken en de adviezen van externen (Bijv. bouwinspecteur).

Maar als je de foto's van Haarlem vergelijkt met de Lloydsstraat, dan zijn er behoorlijke verschillen in de staat van het plafond :):):) (<= understatement)
6 auto's ipv 26. (Hier waren de kanaal platen debet aan de constructie schade, en die is eigenlijk na de brand ontstaan)


Of assen (1 auto+5 beschadigd)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
En dank ;)

De onzichtbare schade is altijd een probleem, zeker ook als je met je ademlucht op, in rook, donker en hitte op zoek moet. Belangrijkste is dan kennis en logisch nadenken. (En ik heb vanavond weer leesvoer om de kennis bij te spijkeren :))

In de repressie zal je als brandwacht of BV toch voornamelijk uit moeten gaan van visuele kenmerken en de adviezen van externen (Bijv. bouwinspecteur).

Maar als je de foto's van Haarlem vergelijkt met de Lloydsstraat, dan zijn er behoorlijke verschillen in de staat van het plafond :):):) (<= understatement)
6 auto's ipv 26. (Hier waren de kanaal platen debet aan de constructie schade, en die is eigenlijk na de brand ontstaan)
http://www.e-doca.eu/images/archief/lloydstraat.jpg

Of assen (1 auto+5 beschadigd)
http://www.dvhn.nl/multimedia/archive/00469/fotobrandparkeergar_469395c.jpg




Zoals al eerder in dit topic is aangegeven is de constructie van dit gebouw waarschijnlijk anders geweest als in de Lloydstraat in Rotterdam. Daar waren het kanaalplaten en hier waarschijnlijk in het werk gestort beton (met eventueel breedplaatvloer als verloren bekisting).

Wat vaak vergeten wordt bij een brand en in een berekening is de afkoeling. Met staal en een lokale brand krijg je herverdeling van krachten vanuit de liggers/kolommen die hun kracht kwijt geraakt zijn. Staal gaat dan doorhangen. Alleen als staal weer afkoelt krijg je dat het staal weer gaat krimpen dus een lengte verkorting. Als de stalen balken dan doorhangen kan hij nooit zijn oorspronkelijke lengte meer terug krijgen en ontstaan er dus trekspanningen op de verbindingen... Hierdoor is het theoretisch mogelijk dat een gebouw na een brand alsnog instort.
Bij beton valt dit wel mee maar bij staal kan dit rare situaties opleveren...

Als je het document leest zal je zien dat de verschillende materialen in beton verschillend fysisch op warmte. De ene zet uit en de andere doet niets... Ook ontstaan er chemische processen in het beton onder invloed van temperatuur waardoor het geen 'beton' meer is in het te hete gedeelte.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.brandveilig.com/onderwerpen/sprinklers/sprinklers-in-parkeergarages-ziekenhuizen-en-tunnels-30316

Sprinklers in parkeergarages, ziekenhuizen en tunnels

De brand die onlangs woedde in een Haarlemse parkeergarage heeft voor behoorlijk wat beroering gezorgd. zesentwintig auto’s gingen in vlammen op. Veel meer dan waar bij de huidige regelgeving rekening mee wordt gehouden.

Lector brandpreventie René Hagen pleitte in een interview met de NOS voor toepassing van sprinklers. Niet alleen in parkeergarages maar ook in bijvoorbeeld ziekenhuizen en andere openbare gebouwen. Voorzitter van de Nederlandse tak van de IFE (International Fire Safety Engineers) en tevens vrijwillige brandweerman Marcel Lasker geeft in zijn blog op Brandveilig.com aan dat vaak gesproken wordt over “gecontroleerd uit laten branden”. Hij heeft bezwaar tegen deze term. “Feitelijk ontbreekt het aspect ‘controle’ bij deze inzetstrategie. Controle verondersteld een voorspelbare uitkomst, zowel in termen van directe als indirecte schade.“

De vereniging van parkeergarage exploitanten Vexpan laat in een persbericht weten dat sprinkleren van een parkeergarage geen zin heeft. Vice-voorzitter Van der Heide trekt de effectiviteit van sprinklers in garages sterk in twijfel. ‘’Wanneer er sprake is van brandende benzine, werkt water uit de sprinklers juist averechts. Brandende benzine drijft immers op water en verspreidt zich dan snel door de garage. Een sprinklerinstallatie zal het vuur ook niet effectief kunnen bestrijden, omdat een brand zich doorgaans in een auto bevindt. Ook het toenemend aantal elektrische auto’s pleiten niet voor sprinklers.” Tenslotte is de combinatie stroom en water verre van ideaal.

Leverancier van watermist blussystemen HiFog laat in een persbericht weten dat dit blussysteem wel degelijk geschikt is om een autobrand te blussen. Praktijktesten hebben dit aangetoond. De vereniging van brandveiligheid ondernemingen (VEBON) wil wachten op de uitkomsten van onderzoek. De gangbare brandbeveiliging is in eerste instantie gericht op een veilige vluchtmogelijkheid voor aanwezigen. Daarnaast zou de brandweer de brand moeten kunnen bestrijden door toepassing van stuwdrukventilatie. Hierbij gaat de norm echter uit van een brand waarbij vier of vijf auto’s uitbranden. Inmiddels is de discussie uitgebreid naar tunnelveiligheid. Diverse burgemeesters hebben aangegeven dat zij het veiligheidsniveau van tunnels zonder sprinklers niet voldoende vinden.