GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 97262 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993

Dit is juist en is geen speld tussen te krijgen, maar....
Naar mijn bescheiden mening ontstaat een autobrand niet bij de benzinetank, (achter in de auto), maar of in de motorruimte of het passagiers compartiment. Bij alle autobranden waar ik bij ben geweest was er slechts een enkele keer sprake van een lekke benzinetank, met brandende vloeistof plas. In al die gevallen was het dan een volledig in brand staand voertuig, en gebeurde dit zeker niet in de beginfase.
Dus ik deel de mening dat een sprinkler een heel goede bijdrage zal leveren aan het beperken van de beginbrand, mits hij snel genoeg aan spreekt, en een goede spreiding/dekking heeft.
Voor de gevallen dat de benzine toch vlam vat zal ook dan de sprinkler een goede bijdrage leveren aan het beperken en bestrijden van de brand. Het water komt in kleine druppels naar beneden, en als het goed werkt zal het water verdampen voordat het op de brandende vloeistof komt, en zal er zeker geen grote hoeveelheid water zich vermengen met de brandende benzine.

 :

En een sprinkler installatie bij de plaatselijke bouwmarkt... Volgens mij staan daar in een rek, ook afgeschermd van de sprinkler, meer liters aan brandbare vloeistof dan dat er in je auto zit  ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Sterker nog, als je een vloeistof brand hebt doof je die door zuurstof weg te halen. Maar als je de ontstekingstemperatuur verlaagt gaat hij ook uit. Je kunt met een HD nevel best de vlammen van een brandende vloeistof plas blussen, maar een schuimlaag heeft de voorkeur. Dus waarom zou een sprinkler of Hi-Fog dat niet kunnen?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
En een sprinkler installatie bij de plaatselijke bouwmarkt... Volgens mij staan daar in een rek, ook afgeschermd van de sprinkler, meer liters aan brandbare vloeistof dan dat er in je auto zit  ;)

Onderzoek Gamma brand Doetinchem vanaf pagina 11  O0
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Onderzoek Gamma brand Doetinchem vanaf pagina 11  O0



Inderdaad:

Citaat
Totaal is 390 liter brandbare vloeistof aanwezig.
;)

Het was daar geen sprinkler maar RWA concept waarbij de brand binnen 20 minuten niet groter mag zijn dan 20(?) m2, niet hoger dan 10 meter en zicht op de brand. Volgens de theorieën kan de brandweer dan nog de brand uitmaken...  ::) ::) :|

Alleen schoten hier de flessen met brandbare vloeistof brandend weg doordat ze door verwarming onder druk kwamen te staan en op het zwakste punt een gaatje ontstond. Een soort water(/brandstof)raket. Heel de eis van een lokale brand met een beperkt oppervlak ging dus de mist in. :|

De voorschriften voor sprinkler zijn te vinden op de site van het NFPA (gratis in te zien) en op de site van het CCV (http://www.hetccv.nl/regelingen/Sprinklerinstallaties/voorschriften-voor-automatische-sprinklerinstallaties)

Een normale sprinkler installatie (klasse NIII) kan ongeveer 216 m2 beheersen voordat hij gaat falen. Er wordt dan over de 216 m2 per minuut 5 mm water per m2 gegeven. Dit komt overeen met ongeveer 18 sprinklerkoppen.

Een parkeergarage valt meestal in klasse NII waarbij er een maximum sproeioppervlak is van 144 m2. Ook hier wordt er op iedere vierkantemeter 5 mm water per minuut gegooid. Het oppervlak komt overeen met ongeveer 12 sprinklerkoppen. Wordt het sproeioppervlakte groter, dus meer koppen geactiveerd, dan bestaat de kans dat de installatie gaat falen.

Een parkeerplaats is ongeveer 5*3,5(?) m2 dus een sprinklerinstallatie in een parkeergarage kan ongeveer het oppervlak van 8 parkeerplaatsen beheersen. Dus twee auto's aan beide zijden van de brandende auto + drie in de andere rij. De benzine moet dus wel erg ver weglopen (terwijl hij 5 mm water per minuut er boven op krijgt).  ;)

Voor een mistsprinkler ben je afhankelijk van de validatietesten van de fabrikant.

Uit de filmbeelden meen ik op te maken(?) dat de brand in de parkeergarage niet overgestoken is naar een ander blok auto's, ondanks dat de brandweer geen inzet gepleegd heeft. :) Een voorzichtige conclusie van mij is dat dus een sprinkler installatie hier wel wat uitgemaakt zou hebben.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Je hebt wel donkere ramen...  ::) ::) :-X

http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/redactie/1092504/opgeruimd.staat.netjes/

Opgeruimd staat netjes
Redactie - 3 november 2010
Reageer op dit artikel

HAARLEM - De ontruiming van met roet besmeurde auto's uit de parkeergarage De Appelaar is in volle gang. Vandaag is het bergingsbedrijf gestart met het leeghalen van de tweede laag.

Sommige auto's komen onherkenbaar uit De Appelaar. Vooral roetschade is wat de meeste voortuigen hebben opgelopen. Een voor één worden de wagens uit de garage gehaald. Enkele toeschouwers genieten van het schouwspel. Wegens de vele gassen die vrijgekomen zijn worden medewerkers is speciale witte pakken gehesen.

http://www.echo.nl/_upload/dorisedition_212/media/450/089CDC0F-9B5C-4742-9553-472C5E34A3EC.jpg
foto:Michel van Bergen

http://www.echo.nl/_upload/dorisedition_212/media/450/B022F4CA-B70D-4C84-BBC4-7CC02BF1E3ED.jpg
foto''s: Ad Timmers


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Je hebt wel donkere ramen...  ::) ::) :-X

http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/redactie/1092504/opgeruimd.staat.netjes/

Opgeruimd staat netjes
Redactie - 3 november 2010
Reageer op dit artikel

HAARLEM - De ontruiming van met roet besmeurde auto's uit de parkeergarage De Appelaar is in volle gang. Vandaag is het bergingsbedrijf gestart met het leeghalen van de tweede laag.

Sommige auto's komen onherkenbaar uit De Appelaar. Vooral roetschade is wat de meeste voortuigen hebben opgelopen. Een voor één worden de wagens uit de garage gehaald. Enkele toeschouwers genieten van het schouwspel. Wegens de vele gassen die vrijgekomen zijn worden medewerkers is speciale witte pakken gehesen.


foto:Michel van Bergen


foto''s: Ad Timmers


Witte pakken tegen vrijgekomen gassen? ? ? ? ? ?
Volgens mij kun je beter adembescherming nemen.  0098

Zou er trouwens nog "vreemd" gas in de auto's zitten? Ze staan er afgesloten inmiddels een week.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.haarlem.nl/nieuws/nieuwsbericht/artikel/de-appelaar-stand-van-zaken/

Stand van zaken parkeergarage de Appelaar

Woensdag 3 november is gestart met het bergen van de zwaarder beschadigde auto’s uit parkeergarage ‘de Appelaar’, die geparkeerd staan op dek -2. Woensdagmiddag zijn de eerste auto’s met zware roetschade naar buiten gekomen. De volgende fase is het bergen van de zogeheten wrakken. Naar verwachting zal de berging van deze laatste auto’s donderdagmiddag rond 16.00 uur starten. Maandag 1 november is gestart met het bergen van auto’s van dek -1. Op dit moment zijn er een kleine 200 auto’s uit de garage gehaald. De bergingswerkzaamheden duren naar schatting tot en met vrijdag 5 november.
Infomatiebrief gedupeerden
Brief gemeente aan gedupeerden brand parkeergarage 'De Appelaar'
http://www.haarlem.nl/fileadmin/homepage/2010/informatiebrief_gedupeerden_de_Appelaar_03112010.pdf

Met deze brief informeert de gemeente de gedupeerden over het proces van de afgelopen dagen en over het vervolgtraject als gevolg van de brand in ‘de Appelaar’.

Parkeren centrum in Raaks-garage

De parkeergarage de Appelaar zal voorlopig gesloten zijn. U kunt in het centrum bij voorkeur parkeren in de Raaks-parkeergarage, Zijlvest 45, 2011 VB Haarlem. De Raaks ligt op korte loopafstand van het centrum.
SOS Alarmcentrale, tel. 020 - 651 58 18 (24 uur per dag)

Alarmcentrale SOS International coördineert het wegslepen van de auto’s. Ook is de Alarmcentrale verantwoordelijk voor het opnemen van de schade en regelen zij de toegang tot de auto’s. Auto-eigenaren kunnen voor meer informatie over de vervolgprocedure en het weghalen van de auto’s contact opnemen met SOS International.
veelgestelde vragenVeelgestelde vragen

Lees ook de veelgestelde vragen. Deze worden regelmatig aangevuld. Staat uw vraag hier niet bij, dan kunt u bellen met het publieksnummer van de gemeente Haarlem (ma. t/m vr. 8.30 - 17.30 uur en do. tot 20.00 uur): 023 - 511 5566


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/redactie/1092721/bergingsproces.de.appelaar.verloopt.goed/

Bergingsproces `de Appelaar¿ verloopt goed
Redactie - 4 november 2010

HAARLEM - Naar verwachting zal de berging van deze laatste auto's uit 'de Appelaar' donderdagmiddag rond 16.00 uur starten. Maandag 1 november is gestart met het bergen van auto's van dek -1. Op dit moment zijn er een kleine 200 auto's uit de garage gehaald. De bergingswerkzaamheden duren naar schatting tot en met vrijdag 5 november.

Er is door SOS International, die de bergingsoperatie coördineert, een onderverdeling in de aangetroffen auto's gemaakt in:

1.lichte roetschade: alleen (voor het oog) vuil aan de buitenkant;

2.medium/zware roetschade: roet aan de binnen- en buitenkant van de auto;

3.total loss.

Er kan op basis van deze eerste indeling nog geen uitsluitsel gegeven worden over de werkelijke staat waarin de auto verkeert. Bij nadere inspectie kan namelijk blijken dat een auto meer schade heeft en niet meer veilig rijdbaar is.

Op het moment dat alle auto's uit de garage zijn geborgen eindigt de coördinerende rol van SOS International.

De auto's die tot nu toe zijn geborgen zijn naar de opslaglocatie van Vrolijk in Halfweg gebracht danwel naar Reco in Haarlem. Eigenaren van die auto's worden door Vrolijk of Reco geïnformeerd of de auto kan worden opgehaald of verder getransporteerd wordt.

De auto's worden op basis van kenteken en verzekeringsgegevens aangemeld bij de betreffende alarmcentrale van de individuele verzekeringsmaatschappij. Deze alarmcentrale staat vermeld op de verzekeringspapieren van de auto. Die alarmcentrale neemt de melding over en legt contact met verzekerden en verzekeringsmaatschappij voor verdere afhandeling. Gedupeerden kunnen uiteraard ook zelf contact leggen met de betreffende alarmcentrale, het telefoonnummer van de alarmcentrale staat in de verzekeringspapieren.

http://www.echo.nl/_upload/dorisedition_212/media/450/70322213-58E3-4BEB-AFB1-CF3C239B2CF7.jpg

http://www.echo.nl/_upload/dorisedition_212/media/450/4CCA3FDB-25E4-4D44-A30F-DAA420A9F856.jpg

Foto's Maarten van Wamel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zouden er ook onverzekerde auto's in de garage gestaan hebben?  ??? Krijgen de eigenaren daarvan dan achteraf een rekening voor het bergen?


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Zouden er ook onverzekerde auto's in de garage gestaan hebben?  ??? Krijgen de eigenaren daarvan dan achteraf een rekening voor het bergen?

Het lijkt mij dat deze kosten voor rekening komen van de verzekering (WA) van de (verzekeraar van de) oorspronkelijk in de brand geraakte auto.

Even los van een ander probleem (dat je niet onverzekerd rond mag rijden).

Die verzekering zal in discussie gaan met de eigenaar van de garage en de hulpverleningsdiensten over de aansprakelijkheid.

Primair krijgen de mensen natuurlijk niets betaald, verzekeraars willen namelijk nooit betalen.

(Dit is mijn inschatting van wat ik logisch zou vinden, ben totaal niet terzake kundig qua schade, verzekeringen en aansprakelijkheidsvraagstukken :):):))
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat