Materialen aan boord van een reddingsboot

Auteur Topic: Materialen aan boord van een reddingsboot  (gelezen 10810 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 31 oktober 2010, 20:35:08
Is er een standaardlijst van wat je aan boord moet hebben als reddingsboot?  :) Voor brandweerwagens heeft BZK een standaard bepakkingslijst gemaakt.

Als die lijst er niet is voor reddingsboten, wat zou er dan minimaal aan boord moeten zitten om als reddingsboot te kunnen werken? :)




pmesschendorp

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Mensen redden al 185 jaar! www.knrm.nl
    • Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:12:56
wij hebben van de KNRM inderdaad een standaard lijst met inventaris....

dit is echter zoveel dat je dat niet zomaar ff uit het hoofd weet:D

voorbeelden
ehbokoffer
zuurstofkoffer
lenspomp
brandpomp
brancard
hypothermybrancard
etc
etc
De KNRM redt mensen op zee en op het ruime binnenwater in Nederland. Snel, professioneel en kosteloos.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:33:51
Dat is een indrukwekkende lijst, bepaald niet minimaal, toch?


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:37:16
wij hebben van de KNRM inderdaad een standaard lijst met inventaris....

dit is echter zoveel dat je dat niet zomaar ff uit het hoofd weet:D

voorbeelden
ehbokoffer
zuurstofkoffer
lenspomp
brandpomp
brancard
hypothermybrancard
etc
etc
Ik weet ze ook niet allemaal maar een aanvulling daarop:
- restlichtkijker
- ernstvuurwerk
- witte parachutefakkels
- handmarifoon(s)
- stopzak


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:49:21
Ik weet ze ook niet allemaal maar een aanvulling daarop:
- restlichtkijker
- ernstvuurwerk
- witte parachutefakkels
- handmarifoon(s)
- stopzak

Bedenk met trouwens net dat  niet altijd de hele lijst  aanwezig is, omdat op een station met meer boten de boel wel eens verdeeld wordt.
Bovendien zitten er dingen tussen die je alleen mee zult nemen als het nodig is.
Met name de kleinere open boten hebben uiteraard maar beperkt ruimte.
Als je er goed over nadenkt kom je op:
- 1 lijst met spullen die altijd aan boord zijn
- 1 lijst met spullen die op de grote boten altijd aanwezig zijn
- 1 lijst met spullen die beschikbaar zijn, maar alleen worden meegenomen als daar waarschijnlijk behoefte aan is
Op lijst 1 (wat je beslist altijd bij je hebt) staat met zekerheid:
- ernstvuurwerk
- EHBO-koffer(tje)
Voor de rest zal het afhangen van de ruimte die je hebt.
Ik beperk me even tot de KNRM-boten, maar het zal duidelijk zijn dat er meer ruimte is op een boot van de Arie Visser-klasse als op een Float 500.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2010, 09:36:33
Hier kun je zo'n beetje alles vinden aan boord van een Arie Visser klasse:

http://www.knrmhvh.nl/Jeanine%20Parqui%20het%20schip.htm

 O0


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 1 november 2010, 10:00:09
De minimale bepakking van een reddingboot is bij de knrm aardig geregeld per type, dit is vooral omdat de boten indien nodig gewisseld kunnen worden. Verder is het soort boot en het werkgebied van groot verschil. Of je noordzeestrand bewaakt of dat je op het ijsselmeer vaart is wel een groot verschil.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 1 november 2010, 13:06:54
De minimale bepakking van een reddingboot is bij de knrm aardig geregeld per type, dit is vooral omdat de boten indien nodig gewisseld kunnen worden. Verder is het soort boot en het werkgebied van groot verschil. Of je noordzeestrand bewaakt of dat je op het ijsselmeer vaart is wel een groot verschil.

9910001

Eens. En dan ook nog, wat stel je je als doel. Waar ben je in getraind. Wat ga je/kun je doen als je ter plaatse bent. Je kan wel zuurstof aan boord hebben, (wat is zuurstof aan boord, een neusbrilletje met 4l per minuut ondersteuning of MTV voor 100% beademing van een niet ademend SO?) maar kun je er ook adequaat mee omgaan. Zelfde geldt voor een wervelplank, redbrancard. Als je iemand met een gebroken been aan zijn voeten de brancard in tilt krijg je van mij geen punten voor het aan boord hebben ervan.



 
Ik denk dat iemand die in het water ligt al heel blij is als hij er uitgehaald wordt. Alle Hi-tech spullen zijn extra en gelukkig niet zo vaak nodig (dit jaar slechts drie keer zuurstof gebruikt).

Restlichtkijker is ook slechts handig als anderen er rekening mee houden tijdens het zoeken en liefst de boord lichten uitzijn van iedereen en AUB geen zoeklichten of van die balonnen die de brandweer gebruikt, daar zie je zowiezo niets mee.

Waarmee ik zeggen wil alles is betrekkelijk. Waar we veel plezier van hebben is het dit jaar door ons ingevoerde warmtezakje, maar daar heb je weer zo iets, zou dat dan persé in iedere reddingsboot thuis horen? Iedereen heeft zo zijn gereedschapskist bij zich..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 1 november 2010, 13:28:38
Eens. En dan ook nog, wat stel je je als doel. Waar ben je in getraind. Wat ga je/kun je doen als je ter plaatse bent. Je kan wel zuurstof aan boord hebben, (wat is zuurstof aan boord, een neusbrilletje met 4l per minuut ondersteuning of MTV voor 100% beademing van een niet ademend SO?) maar kun je er ook adequaat mee omgaan. Zelfde geldt voor een wervelplank, redbrancard. Als je iemand met een gebroken been aan zijn voeten de brancard in tilt krijg je van mij geen punten voor het aan boord hebben ervan.



 
Ik denk dat iemand die in het water ligt al heel blij is als hij er uitgehaald wordt. Alle Hi-tech spullen zijn extra en gelukkig niet zo vaak nodig (dit jaar slechts drie keer zuurstof gebruikt).

Restlichtkijker is ook slechts handig als anderen er rekening mee houden tijdens het zoeken en liefst de boord lichten uitzijn van iedereen en AUB geen zoeklichten of van die balonnen die de brandweer gebruikt, daar zie je zowiezo niets mee.

Waarmee ik zeggen wil alles is betrekkelijk. Waar we veel plezier van hebben is het dit jaar door ons ingevoerde warmtezakje, maar daar heb je weer zo iets, zou dat dan persé in iedere reddingsboot thuis horen? Iedereen heeft zo zijn gereedschapskist bij zich..

Eens, maar ik zou het wel interessant vinden om eens te zien wat anderen in hun boot hebben. Om van te leren enzo ;)
Ik zal binnenkort onze inventarislijst eens posten
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 1 november 2010, 13:58:57
Fernoplank
restlichtkijker
gewone verrekijker
immobilisatie riemenset met nekkraag
AED
extra opblaasvesten (automaten) voor drenkelingen
volwaardige zuurstofset
A Ehbo kist met veel extra's als beademingsmateriaal aen warmtezakjes
flesjes drinken (water)
Mayotube's en suctionset
klein duikflesje met oktopus
enkellood
230 Volt omvormer
keesie, lenspomp
stopzak
gereedschapkoffer
portofoon
(goed werkende)  :) Marifoon
handmarifoon
Visfinder
Kaartplotter
Stevige motor
Lenspomp
sleep inrichting
stopzak
voldoende lijnen van diverse lengtes
zoeklicht
werklicht
lenspomp op 230 V
sleeptros
flesje dubro