Financiering en Adequate eerste Hulp

Auteur Topic: Financiering en Adequate eerste Hulp  (gelezen 10418 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Gepost op: 15 augustus 2004, 16:11:13
Ik heb even wat geknipt en geplakt. want de andere discusie (verdrinking en eerste hulp) gaat wel erg off-topic.
En ik denk dat we een zinvolle discussie hebben over financiering en de kosten die een adequate eerste hulp bij o.a. verdrinkings, duikongevallen etc. de maatschappij mag gaan kosten..

Een dode kost onze maatschappij ongeveer 5000 Euro.. en een overlevende kost onze maatschappij ongeveer gemiddeld 60.000 euro..

Een snelle redding en een hogere kwaliteit en snellere adequate eerste hulp zorgen dat de revalidatietijd vele male korter is, dus uit eindelijk verdienen we het als maatschappij weer terug..  

Indien bij een verdrinkingsslachtoffer direct snel 100% zuurstof word gegeven, zal de hersteltijd en revalidatietijd aanzienlijk inkorten..

Welke keuze maak je nu, en wie gaat dat dan financieren..

We zijn nu aardig off topic, dus ik kan nog wel een suggestie doen. Namelijk over onder en overfinanciering van de hulpverlening in Nederland. Een gevoelig maar interessant onderwerp. Als voorzet: de strandreddingsbrigades zijn ondergefinancierd en de brandweerongevalleneenheden zijn overgefinancierd. Met onder en overgefinancierd bedoel ik het kost weinig of veel per slachtoffer dat zij voorkomen dan wel redden.

Rolf, misschien iets voor een nieuw topic?

Koen,
Ik ben zeker benieuwd naar de onderbouwing van deze stelling.. ;D leuke discussie.. maar wel off-topic..

Henk, heeft wel gelijk, en je moet je realiseren dat je een goede en snelle adequate hulpverlening, de samenleving eigenlijk veel geld bespaart.. Maar dat maar beperkt terug komt in de kas van de hulpverleners is een feit.. En de vraag moet je dan wel investeren, of niet...
wat is het waard om de overlevingskansen van een potentiele slachtoffer te vergroten en de revalidatietijd ernstig te bekorten..

Over de onderbouwing wil ik het juist hebben, aangezien er geen bruikbaar cijfermateriaaal is. Ik zie alleen dat door het duiken de waterongevallen eenheid erg veel geld kost en men weinig reddingen uitvoert en veel bergingen (waarbij je je af kan vragen of bergen een brandweer taak is). En dat de strandbrigades regelmatig reddingen uitvoeren, ook voorkomen zij waterongelukken door het preventieve werk dat ze doen. Dat gebeurt voor relatief weinig geld. Mogelijk dat jullie een schatting weten van wat het kost iemand voor een waterongevallen eenheid van de brandweer op te leiden? Voor een brigade strandwacht stel ik die kosten alvast op 1000 Euro (een mooi rond bedrag).

waarom hebben reddingsbrigades een AED, zuurstof etc in hun hulpverleningsvoertuig? Om zo snel mogelijk adequate hulp te kunnen leveren waarbij de kwaliteit van de hulpverlening verhoogt wordt door het geven van bijvoorbeeld zuurstof.
Maar dat geld ook voor voertuigen van strandreddingsbrigades welke als hulpverleningsvoertuig ingezet worden. De eene reddingsbrigade neemt genoegen met een pick-up, terwijl de andere reddingsbrigade hun voertuig totaal inricht voor slachtoffervervoer met eigen brancard, goede communicatiemiddelen etc. ook dit behoort bij het kwalitatieve plaatje dat redding en eerste hulp heet. (verdrinking > redding > eerste hulp)
En als we nu toch bezichzijn ook voor alle materiaal en opleidingen van reddingsbrigades, immers het primaire doel van die reddingsbrigades is de voorkoming van de verdrinkingsdood in de ruimste zin des woords.

Klopt, ik houd vol dat de kwaliteit van je eerste hulp afhangt van wat je er aan uitgeeft. Je kan van alles bedenken, maar als je daar geen geld aan uit geeft komt er niets van. Als dat aspect buiten beschouwing blijft kun je er niet over discusiëren en kunnen we beter stoppen. Natuurlijk -en dat is wat Koen bedoelt denk ik- ligt dat voor ambulance en brandweer wat anders, hun budget is veel ruimer en de ambulance chauffeur pakt/bestelt wat hij nodig heeft en zo hoort dat ook, hij kan zich niet voorstellen dat dit bij de eerste hulpverlener van de reddingsbrigade en zelfs de KNRM anders is. Dat daar het nogal eens voor komt dat er iets niet is wat wel goed gebruikt zou kunnen worden. Als je er over praat daar verandering in te brengen kom je onlosmakelijk op het fenomeen geld.
Natuurlijk zal ik alles in het werk stellen om een mensenleven te redden, maar ik kan moeilijk euro's gaan drukken in mijn schuurtje. Ook daar zie je dat door gezamelijke aanpak verbetering bereikt zou kunnen worden. Of je moet vinden dat door de reddingsbrigade alleen BLS gegeven moet worden met als enig hulpmiddel de EHBO trommel.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2004, 16:29:11
Naar aanleiding van de discussie doe ik de volgende stelling.. maar gelijktijdig wil ik ook nog iets parkeren naar einde van de discussie..

Mijn stelling is, Als een goede en adequate eerste hulp, door proffesioneel werkende vrijwilligers, de maatschappij per slachtoffer relatief veel geld bespaart, dan moet de maatschappij ook een deel van die kosten en financiering dragen..

De discussie van wie is de maatschappij wil ik graag parkeren tot het einde van discussie. Dus nu niet discusseren over wie aan wie wat betaald, Dus NIET veiligheidsregio aan reddingsbrigade, knrm of landelijke overheid aan .......  Graag dat ff parkeren tot aan het einde van de discussie.
Dat er nu een andere clubs zijn die uit andere bronnen gefinancieerd worden, prima, maar voor de discussie nu nog even niet relevant..

Het voorbeeld van de budgetering van de brandweer vind ik wel van Koen vind ik wel relevant, en ik hoor graag de onderbouwing van zijn stelling nader uitgewerkt..

Stel even dat we met onze normale BLS technieken een slachtoffer opgehaald door de ambulance een totale tijd van 14 dagen in het ziekenhuis zou moeten doorbrengen.. Dat kost onze maatschappij aan directe kosten ongeveer 60.000 euro.. (Hou ik volgens mij errug laag aan)

Stel even dat een we met onze BLS technieken, plus AED, plus adequate zuurstof eerste hulp. de totale ziekenhuistijd per slachtoffer kunnen terug brengen naar 9 dagen..
Dat zou een besparing opleveren per slachtoffer voor de maatschappij aan directe kosten 25.000,00 euro..
(iemand die nauwkeurigere cijfers hebt, graag.. )

Zou er dan niemand in de maatschappij zijn te vinden die middelen dan niet zouden willen financieren ?

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2004, 15:18:08
Leuke discussie,
Naar mijn inziens is dit te behalen als je rekeningenstuurt naar de slachtoffers, deze kunnen het op hun verzekering verhalen. Het zelfde wat nu bij de ambulances gebeurt. Het probleem is er echtrer dat dit moeilijk uitvoerbaar is en dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de hulpverlening. Bij brigades wordt er vaak hulp verleent terwijl het slachtoffer het gevaar nog niet voor ogen heeft. Hierdoor zullen ze ook geen hulp willen hebben als er nog een rekening gaat volgen al dan niet betaald door de verzekering). Verder kan je kosten nog verder beperken door meer preventief op te treden, iemand uit een mui weg sturen heeft geeft minder kosten als hem eruit redden en de verdere hulpverlening.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2004, 16:14:25
Als je voor dat kosten model werkt, heb je je vaste kosten en je variabele kosten..

Dus de exploterende organisatie sluit een contract met je voor de vaste kosten en de geredde betaald voor de variabele kosten, via zijn verzekering..

Lijkt me een goed model.. maar volgens mij zijn er meerdere mogelijk... maar ik wil het gras niet voor jullie voeten weg maaien..

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2004, 00:37:35
Van het sturen van rekeningen voor hulpverlening door brigades ben ik een groot tegenstander!

Het gaat mij om de verhouding kosten per hulpverlening. Ik heb nog een voorbeeld. Ik wil het hebben over de opsporings en reddingsheli's van de luchtmacht en de marine.

Volgend mij is het niet efficient dat er dicht bij elkaar 2 geheel aparte organisaties, die ieder met een eigen type vliegen, operationeel zijn. Mogelijk is het wel efficient en ben ik niet op de hoogte van de overwegingen. Weet iemand hier iets over?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2004, 12:46:43
Het verschil zit het denk in het feit dat het in eerste instanties SAR heli's zijn voor eigen gebruik en daarnaast een nevenfunctie hebben in de burger maatschappij. De marine heeft heli in gebruik welke verschillende taken uit moeten voeren waaronder een sar taak. De luchtmacht heeft een heli welke er is voor het redden van f16 piloten op het wad (oefengebied) en daarnaast een nevenfunctie heeft als sar- heli. Het doel is verschillend dus ook een ander toestel. Als je hiernaast ook de J-sar plaats dan zie je dat die veel groter is omdat deze de bemanning vaneen heel olieplatform op moet kunnen pikken.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2004, 15:21:47
Toevallig ben ik nu bezig met een schade expert van de Delta Loyd over dit fenomeen om dat hij er toch bij was voor het bergingsloon voor een verbrand bootje hier in de Aaloophaven.  

De enige manier om geld bij een geredde weg te halen is door 'm een rekening te sturen. Deze rekening kan hij  dan verhalen op zijn verzekering indien de hoogte van het in rekeninggebrachte bedrag redelijk en billijk wordt gevonden door de verzekeraar. Als redder heb je geen overeenkomst met de verzekering, maar met de geredde. Bij de bering van een bootje kun je de sessie van vordering verleggen naar diegene die de berging doet, daar moet de verzekerde dan voor tekenen, dan pas kun je rechtstreeks zaken doen met de verzekeraar. Het is in mijn optiek niet juist een geredde een rekening te sturen voor een redding. Ik ben er van overtuigd dat een Nederlander als hij weet dat hij mogelijk geld kan besparen door zo lang mogelijk hulp te weigeren en zelf door te klooien, hij dat zal doen mogelijk met gevaar voor eigen leven en dat van anderen. Hulpverlening is iets anders. Wij zijn niet van plan van alles maar van hot naar her te slepen zonder daar ooit een cent voor te zien. Kwam er drie jaar geleden nog zo'n € 3000,00 aan donaties binnen, vorig jaar was dat nog meer een paar honderd euro, terwijl het aantal klussen steeg. Ik denk dat, als je voor slepen een bijdrage vraagt je daar een mogelijkheid hebt je spullen professioneler te krijgen

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2004, 21:47:19
Peter,

ik zou eerst wel eens willen weten wat een "adequate eerste hulp" inhoudt. Bij aanvang van deze threat leek het te gaan om AED's, zuurstof therapie en verdere scholing in relatie tot de van revalidatie van een slachtoffer. Maar behelst adequate hulp wel alleen dat, of ook gegarandeerde postbezetting, werkafspraken Ambulance, Politie en huisartsen.

De financering van dit geheel ligt in mijn ogen op een heel ander terrein, namelijk pr. Een reddingsbrigade welke pr goed uitvoerd, zal meer bronnen hebben om een uitgebreid pakket van wensen te kunnen bewerkstelligen. Bijvoorbeeld het door middel van schenking verkrijgen van AED's (RB Bloemendaal - Kennemer Gasthuis). De media is machtiger dan een gemeenteraad, als je deze goed bespeelt!
Elke hulpverlening start met communicatie.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2004, 22:46:15
Peter,

ik zou eerst wel eens willen weten wat een "adequate eerste hulp" inhoudt. Bij aanvang van deze threat leek het te gaan om AED's, zuurstof therapie en verdere scholing in relatie tot de van revalidatie van een slachtoffer. Maar behelst adequate hulp wel alleen dat, of ook gegarandeerde postbezetting, werkafspraken Ambulance, Politie en huisartsen.
Je hebt helemaal gelijk, dat hoort er natuurlijk allemaal bij...  En voor varende eenheden, binnen 15 minuten uitgerukt na alarmering.. Samenwerking met alle andere hulpdiensten..

De financering van dit geheel ligt in mijn ogen op een heel ander terrein, namelijk pr. Een reddingsbrigade welke pr goed uitvoerd, zal meer bronnen hebben om een uitgebreid pakket van wensen te kunnen bewerkstelligen. Bijvoorbeeld het door middel van schenking verkrijgen van AED's (RB Bloemendaal - Kennemer Gasthuis). De media is machtiger dan een gemeenteraad, als je deze goed bespeelt!

Ja, giften en legaten is ook een manier van financiering, en met betrekking tot de PR. Wil ik nu eens voor de verandering een enorm compliment maken naar de kustbrigades, die de afgelopen tijd veel pers aandacht weten te trekken en zelfs vandaag met een uitgebreide animatie op het Journaal een item van meer dan 3 minuten..  Geweldig.. ga zo door.. Mijn complimenten...

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2004, 00:43:35
Ik ben het geheel met Rolf eens. Publiciteit is een onmisbaar onderdeel van de hulpverlening en vaak kan hier meer aandacht aan besteed worden. Gelukkig weten steeds meer brigades de weg naar de media te vinden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!