Naar aanleiding van de discussie doe ik de volgende stelling.. maar gelijktijdig wil ik ook nog iets parkeren naar einde van de discussie..
Mijn stelling is, Als een goede en adequate eerste hulp, door proffesioneel werkende vrijwilligers, de maatschappij per slachtoffer relatief veel geld bespaart, dan moet de maatschappij ook een deel van die kosten en financiering dragen..
De discussie van wie is de maatschappij wil ik graag parkeren tot het einde van discussie. Dus nu niet discusseren over wie aan wie wat betaald, Dus NIET veiligheidsregio aan reddingsbrigade, knrm of landelijke overheid aan ....... Graag dat ff parkeren tot aan het einde van de discussie.
Dat er nu een andere clubs zijn die uit andere bronnen gefinancieerd worden, prima, maar voor de discussie nu nog even niet relevant..
Het voorbeeld van de budgetering van de brandweer vind ik wel van Koen vind ik wel relevant, en ik hoor graag de onderbouwing van zijn stelling nader uitgewerkt..
Stel even dat we met onze normale BLS technieken een slachtoffer opgehaald door de ambulance een totale tijd van 14 dagen in het ziekenhuis zou moeten doorbrengen.. Dat kost onze maatschappij aan directe kosten ongeveer 60.000 euro.. (Hou ik volgens mij errug laag aan)
Stel even dat een we met onze BLS technieken, plus AED, plus adequate zuurstof eerste hulp. de totale ziekenhuistijd per slachtoffer kunnen terug brengen naar 9 dagen..
Dat zou een besparing opleveren per slachtoffer voor de maatschappij aan directe kosten 25.000,00 euro..
(iemand die nauwkeurigere cijfers hebt, graag.. )
Zou er dan niemand in de maatschappij zijn te vinden die middelen dan niet zouden willen financieren ?