AED mocht van Politieagent niet gebruikt worden..

Auteur Topic: AED mocht van Politieagent niet gebruikt worden..  (gelezen 8915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 15 augustus 2004, 17:03:34
Dat de voorlichting rond de AED nog lang niet klaar is bewijst het volgende recente gebeurtenis..

Voor een kantoorgebouw zakt iemand in elkaar.. De eerste hulpverlener (die ook AED provider is) constateerd dat er een hartstilstand is, en alarmeerd 112 en laat een AED halen..
De AED is er binnen 2 minuten en de AED provider wil de AED aansluiten.. Een aangesnelde politieagent stopt deze hulpverlener en zegt "Dat mag je niet aansluiten want het behoord tot het kantoor inventaris en dat mag je niet gebruiken op straat..."

De verblufde bedrijfshulpverlener, eerste hulpverlener, aed-provider.. gaat dan maar gewoon reanimeren.. en de AED staat nutteloos naast het slachtoffer in afwachting van de ambulance.. :'(

Ik heb het bewust niet meer details neer gezet, die zouden leiden tot de locatie, of het incident..
maar dit heb ik uit een zeer betrouwbare bron..




Lukas074

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2004, 18:02:44
dan hoop ik voor die agent dat die persoon het overleefd heeft.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2004, 20:36:25
Een ding weet ik zeker.
Hij kon de hoogst boom in die in de buurt stond en ik had hem toch gebruikt. :o
In het ergste geval had ie me opgepakt maar dan had ie zelf een probleem gehad denk ik.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Enforcer

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2004, 20:38:17
Is gewoon te zot voor woorden  >:(


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2004, 20:46:18
helaas zijn de meeste agenten niet op de hoogte van de ehbo en procedures daar omheen, min.BZK wil dat de politie ze niet gebruikt omdat zij dat hun taak niet vinden, van de politie mag je dus letterlijk dood vallen, helaas (gelukkig denken niet alle agenten er zo over),
deze uitspraak komt van een leverantsier van de AED en bevestigd door.... de politie!!
Nemo me impune lacessit


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2004, 00:08:53
al brande de hele wereld af...ik had hem zeker gebruikt.... >:(

dit is een hulpverlener hinderen tijdens zijn werkzaamheden!!!!!! >:(

de agend kan hier voor vervolgd worden!!!!

en of hij van een bedrijfpant of van mijn groot moeder is....HIJ RED MENSEN LEVENS....

de volgende keer als hij daar ligt....(laat maar kan ik beter niet zeggen... )>:( >:(

ik heb er geen woorden voor.....


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2004, 11:37:40
Die agent heeft er toch niets mee te maken wat je uit het kantoorpand haalt om iemand te helpen? ???
Vreemde gedachtegang van die agent.

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2004, 12:12:50
Zal ik nogmaals proberen om hier mijn mening neer te planten: Het is van de zotte dat dit in Nederland gebeurt. Iemands leven kunnen redden en dan tegengehouden worden door een politieagent notabene :o
Ik denk dat er zeker een hartig woordje gesproken moet worden met mijnheer agent. :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2004, 12:28:41
Heren, ik snap het gevoel van jullie allemaal wel.

Maar kijk even hoe de meesten van jullie reageerde een kleine 2 jaar geleden op de AED..  En of dat wel gebruikt mocht worden door Leken...

Nog geen jaar geleden sprak de minister uit dat het allemaal niet mocht en een maand daarna dat het wel weer mocht..

En niet iedereen heeft de regelgeving op de voeten gevolgd toch.., De AED provider had misschien iets steviger in de voeten moeten staan. De agent had zijn houding anders kunnen zetten..

Mijn constatering is alleen, dat er nog heel veel aan voorlichting gedaan moet worden. Ik constateer gelijktijdig dat zowel van uit de ambulancezorg, de artsen en ambtenaren er heel veel "ambtelijke zorgvuldigheid" is waardoor die voorlichting erg stroperig gaat.... :-\


harold

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2004, 12:48:42
Vorige week sprak ik een ambulanceverpleegkundige over het onderwerp AED en die zei dat het wettelijk nog niet is vastgelegd dat leken een AED mogen gebruiken, maar dat het slechts "gedogen" is.

Is dit waar?