AED mocht van Politieagent niet gebruikt worden..

Auteur Topic: AED mocht van Politieagent niet gebruikt worden..  (gelezen 8924 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #20 Gepost op: 23 augustus 2004, 19:58:49
is het niet zo dat wanneer iemand de bevoegdheid heeft om de AED te hanteren, hij na verkrijgen van zijn/haar certificaat een identiteitskaartje er bij krijgt die ze kunnen tonen als daar om gevraagd wordt, wel weer zonde van de tijd die je daar mee verliest, maar toch.
mijn dochter heeft wel zo'n kaart en een speld voor op haar uiniform of uitrukpak(brandweer)
Inderdaad bij mijn vorige werkgever had ik ook een AED tot mijn beschikking. En droeg dus de pas voor AED bediener bij mij. Er zijn zelfs emblemen in de handel zie de hulpverleningswinkel, deze zouden ook kunnen bijdragen aan de bekendheid met AED.... Want ja wat de boer nie kent dat vreet ie niet. Dus de agent zal na zijn aktie wel op zijn varken weer uit het zicht verdwenen zijn. :-)

/\/\ario


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 23 augustus 2004, 20:10:36
Een kaart of een spelt of een embleem zegt niets. Iedereen kan zoiets maken..

Verder kan je met een public-access variant zelfs aan de slag zonder AED training.
Er is geen enkele norm van uit de wetgever die bepaald dat je getraind moet zijn om een AED te gebruiken.

Het is erg handig dat je een training hebt, en zeer aan te bevelen, een training te volgen die gecertifeerd is door door een van de grote aanbieders. zoals de NRR, NEDCERT, MEDIZON, Medic First Aid, DAN Europe.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 23 augustus 2004, 20:18:00
Een kaart of een spelt of een embleem zegt niets. Iedereen kan zoiets maken..

Verder kan je met een public-access variant zelfs aan de slag zonder AED training.
Er is geen enkele norm van uit de wetgever die bepaald dat je getraind moet zijn om een AED te gebruiken.

Het is erg handig dat je een training hebt, en zeer aan te bevelen, een training te volgen die gecertifeerd is door door een van de grote aanbieders. zoals de NRR, NEDCERT, MEDIZON, Medic First Aid, DAN Europe.
Of bij Peter Adema ;D ;D ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2004, 20:52:31
Verder kan je met een public-access variant zelfs aan de slag zonder AED training.
Er is geen enkele norm van uit de wetgever die bepaald dat je getraind moet zijn om een AED te gebruiken.

Behalve dan uit artikeltje uit het civiel recht, dat vindt dat je verantwoordelijk bent voor je handelen.
En wordt lastig uitleggen bij de rechter als je aangeklaagd wordt omdat je niet bekwaam was om een AED te gebruiken.

Spijkers op laag water zoeken, ja zeker, maar soms weet een goede schadeletseladvocaat daar soms goed aan te verdienen.


helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2004, 21:24:48
Het is erg handig dat je een training hebt, en zeer aan te bevelen, een training te volgen die gecertifeerd is door door een van de grote aanbieders. zoals de NRR, NEDCERT, MEDIZON, Medic First Aid, DAN Europe.

Peter, even voor de duidelijkheid, NedCert certificeert personen en geen opleiders. Zij zijn degene die de officiële persoonsgebonden vakbekwaamheidcertificaten voor, onder andere, BLSAED uitgeven. De NedCert certificaten worden afgegeven volgens ISO/IEC 17024:2003 en zijn wereldwijd erkend.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2004, 21:43:59
Ik heb de site net ff bekeken.

Het is een vergelijkbare accredidatie als de NEN-ISO 13xxx persooncertificering die gebruikt word voor de Oxygen provider

Ik vind het erg goed initiatief om de persoons certificeringen ook voor de andere EH en BHV en AED proivders te maken..

Ik heb nog niet de eind termen bekeken..  maar het certificeringproces komt me erg bekend voor.. ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2004, 21:45:20
Peter, even voor de duidelijkheid, NedCert certificeert personen en geen opleiders. Zij zijn degene die de officiële persoonsgebonden vakbekwaamheidcertificaten voor, onder andere, BLSAED uitgeven. De NedCert certificaten worden afgegeven volgens ISO/IEC 17024:2003 en zijn wereldwijd erkend.

De aangehaalde norm zegt alles over de wijze van certificeringsproces en niets over het vakinhoudelijke kwaliteit van de certificaat.

Ik neem aan dat het vakinhoudelijke kwaliteit getoetst wordt aan de hand van AHA/ERC/NRR richtlijnen.

Het is juist de combinatie van die twee richtlijnen die een goede kwailteitsborging garandeerd.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2004, 21:50:55
ik denk dat je je vergist..

De persoonscertificering zegt weldegelijk iets over de kennis niveau en vakbekwaamheid. Die moeten namelijk voldoen aan de beschreven eindtermen van de genoemde certificering..

Dat is het belangrijke verschil met bij voorbeeld de ISO9001 en ISO9002 normen


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2004, 22:00:48
ik denk dat je je vergist..

De persoonscertificering zegt weldegelijk iets over de kennis niveau en vakbekwaamheid. Die moeten namelijk voldoen aan de beschreven eindtermen van de genoemde certificering..

Dat is het belangrijke verschil met bij voorbeeld de ISO9001 en ISO9002 normen

Jij begrijpt het.  :D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2004, 00:17:07
ik denk dat je je vergist..

De persoonscertificering zegt weldegelijk iets over de kennis niveau en vakbekwaamheid. Die moeten namelijk voldoen aan de beschreven eindtermen van de genoemde certificering..

Dat is het belangrijke verschil met bij voorbeeld de ISO9001 en ISO9002 normen

Dat zei ik ook, dus ik vergis me blijkbaar niet.

Een mijn beroep heb ik heel veel te maken met CE richtlijnen, Explosieveilgheidscertificaten, FDA guidelines, \GAMP en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

En ik heb inmiddels geleerd dat je de onderliggende documenten en andere bewijsstukken beoordelen om een conclusie te trekken.

Afgezien van de onzinnigheid en het zinloos weggegooide geld, kan een basisschool besluiten persoonscertificaten veterstrikken conform ISO/IEC 17024:2003 uitgeven.

En je moest eens weten wat ik zo nu en dan lekken prik in zeer degelijk ogenende certifaten
 
De aangehaalde norm 17024 beschrijft het proces van certificering en stelt eisen ten aan zien van onfhankelijkheid van criteria e.d.

De certificerende organisatie is op grond van deze norm  verplicht om eindtermen vast te leggen. Die kunnen ze zelf bepalen of ze kunnen zich conformeren aan de eindtermen van een externe organisatie.

Inmiddels ben ik even op hun site gaan kijken  en ben tot de conclusie gekomen dat ze gekozen hebben voor het opstellen van een eigen eisenstellend document behorende bij het certificatieschema BLSAED hebben samengesteld.

Helaas vind ik die niet op hun site, (en ik ben nieuwsgierig hoe die luiden, Rene) maar ik ga er vanuit dat hun eindtermen voldoen aan de richtlijnen van de AHA/ERC/NRR.

Maar wat zegt dat alles over NEDCERT of over hun certificaten ?

Dat ze waar maken wat ze zeggen.
Wat dat inhoudt kun je nalezen in de diverse documenten.