Een gok:
Ambulances worden volgens mij om de 5 jaar vervangen. Wat betekent dat er in bepaalde periodes om de zoveel maanden wagens bij komen en andere eruit gaan. Aangenomen dat alle ambulances hetzelfde zijn qua uitrusting en niet zoveel van elkaar verschillen is het misschien niet zo interessant voor de media om er over te schrijven.
Bij de brandweer ligt de frequentie van het aankopen van nieuwe voertuigen lager, en worden brandweerwagens gebouwd naar de wensen van het korps die 'em bestelt.
Bij ambulances ook wel, maar ik denk dat bij brandweervoertuigen deze verschillen groter zullen zijn aan de buitenkant, waardoor een wagen er bijzonder uit kan zien. Interessant voor een foto.
Ik zeg maar wat er in me opkomt bij de vraag van Christian. Het hoeft niet zo te zijn, maar misschien komt het wel redelijk in de buurt, metname v.w.b. de frequentie van afschrijven-aankopen.
Dat speelt uiteraard allemaal een rol mee, maar het zijn mijns inziens niet de belangrijkste factoren.
Waar het allemaal mee begint: het initiatief van de betreffende instantie zelf. De pers moet er uiteraard wel op attent gemaakt worden dat er nieuwe voertuigen in dienst genomen worden. Bij de brandweer gebeurt dat meestal wel omdat een overdracht van een brandweervoertuig omgeven is met de nodige ceremonie (betrokkenheid burgemeester ed), een ambulance wordt veelal stilletje in dienst gesteld zonder poespas. Daar komt nog bij dat bij brandweervoertuigen de financiering direct via de gemeente loopt en dat er ook vanuit de gemeenten een groter belang aan gehecht wordt om de bevolking te informeren over aankopen die van hun belastingcenten worden gedaan.
Het hangt dus voor een belangrijk deel af van de ruchtbaarheid die de dienst er zelf aan geeft. Ook bij een overdracht van een brandweervoertuig komt de pers niet altijd opdraven. Zorg dat uit het persbericht blijkt waarom de situatie
uniek is. De pers loopt niet warm voor 'zomaar' een voertuigoverdracht. Dat unieke kan van alles zijn, als het maar niet teveel van toepassing is op het vaktechnische verhaal, want dat is weer niet interessant voor het grote publiek.
Ik kan me de overdracht van onze laatste nieuwe TS herinneren. Op verzoek van het commando heb ik daarvoor de pr en persberichten verzorgd. Het was toen destijds het eerste gemeentelijke brandweervoertuig in de provincie dat in de nieuwe landelijke BZK-striping geleverd werd. Daaraan hebben we al onze persberichten opgehangen! resultaat: Omroep Zeeland TV, Omroep Zeeland radio en de PZC (zowel journalist als fotograaf) waren aanwezig. In de krant de maandag erop stond op de voorpagina van het regiokatern een grote kleurenfoto en Omroep Zeeland radio en TV brachten het item eveneens.
Conclusie: je moet de pers aanvoelen, weten wat ze willen en ze goed vantevoren informeren.
Gr
Erik