Dames en heren, om meteen alle misverstanden uit de wereld te helpen:
In Nederland hebben we wetten en reglementen op basis van die wetten. De hulpdiensten hebben op basis van deze wetgeving vrijstellingen van een aantal regels. Hieronder in de code blokjes de relevante wetgeving.
Wanneer hebben de aangewezen hulpdiensten in Nederland vrijstelling en waar hebben ze vrijstelling van?Dit wordt geregeld door artikel 91 van het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens). Het artikel geeft een algehele ontheffing aan
bestuurders van voorrangsvoertuigen van alle andere artikelen uit het RVV. In het RVV staan zo ongeveer alle verkeersregels die we in Nederland kennen. De ontheffing geldt niet voor de WegenVerkeersWet (WVW), dus gevaar of hinder veroorzaken, onder invloed rijden, het verlaten van een plaats ongeval en het veroorzaken van een ongeval met zwaar lichamelijk letsel of de dood tot gevolg zijn nog steeds verboden.
RVV: Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
Wat is dan een voorrangsvoertuig?
RVV: Artikel 1
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
Een voertuig dat
optische en geluidssignalen voert dus. Welke signalen worden dan bedoeld in artikel 29?
RVV: Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.
Dat laat niet aan duidelijkheid te wensen over lijkt me. Wat is het voordeel nog meer om voorrangsvoertuig te zijn? Andere weggebruikers moeten je voor laten gaan:
RVV: Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Dus, kort samengevat, bestuurders van de aangewezen hulpdiensten hebben geen ontheffing van het RVV tenzij ze optische én geluidssignalen voeren. Daarom moet gedurende de hele rit de herrie aanstaan, tenzij het voertuig zich aan de maximum snelheid en aan alle andere verkeersregels houdt. En daarmee heeft Caprice 9C1 gelijk in deze discussie.
Ik hoor nu al een paar slimmeriken denken: en de politie dan? Die mogen toch ook te hard en door rood zonder sirene aan? Dat klopt, de politie heeft nog een extra vrijstelling, op basis van artikel 146 van de WVW:
Artikel 146
Onze Minister kan, met inachtneming van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, van bepalingen van deze wet vrijstelling verlenen voor het gebruik van de weg ten behoeve van openbare diensten.
Vrijstelling van deze wet betekend ook vrijstelling van het RVV. Het RVV is namelijk een reglement, dat is ingesteld op basis van de WVW. Vrijstelling van een deel van de WVW kan dus ook vrijstelling van het RVV inhouden. Nog helder?
De vrijstelling, besluit UT2010/2162
BESLUIT:
I
in te trekken de beschikking van 31 maart 1994, nummer RVR 172392;
II
aan de regio’s (regionale politiekorpsen) ten behoeve van de bij hen in dienst zijnde ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 en aan de Minister van Justitie ten behoeve van de bij het Korps landelijke politiediensten werkzaam zijnde ambtenaren van politie, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 alsmede ten behoeve van de bijzondere ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Politiewet 1993, vrijstelling te verlenen van de bepalingen van het RVV 1990.
III
bij gebruikmaking van aan deze vrijstelling ontleende bevoegdheden dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd en dienen de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd.
IV
bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, mogen slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is.
Dus de politie heeft ook een ontheffing voor het RVV zonder gebruik van optische en/of geluidssignalen, met een aantal voorwaarden zoals die in het besluit zijn genoemd.
Nog vragen na dit college?