GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010  (gelezen 48633 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #60 Gepost op: 12 november 2010, 17:50:09
Tegenwoordig wordt er veel achteruitvarend gesleept
de kont is lager dan de kop en schept dus makkelijk tonnen water
waarna het zwaartepunt  hoger komt te liggen en dat gaat tenkoste van de stabiliteit
en ook hoe hoger de opbouw hoe minder stabiel
Is dit type wel geschikt voor haven werk denk ik dan
de tijd zal het leren

Wat een wijsheden allemaal. De 22 stond nog niet vast aan de Britannica toen ze kenterde, het slepen over de kop of over de kont zal daar nu dus niets mee te maken hebben.

Overigens zal een sleepboot niet kenteren van het water dat ze aan dek krijgt, de zwaartepunten (GM), liggen in de regel zo laag dat daar toch echt iets meer voor nodig is, zoals een kracht van buitenaf bijvoorbeeld. Ook de opbouw heeft daar niet zoveel invloed op, de Fairplay 22 is een boot met een diepgang van om en nabij de 5 meter, daar onderin liggen alle tanks en staan de zware onderdelen (motoren, asd units ed). Deze zijn veel zwaarder dan de opbouw. Verder vaart de 22, en haar zusterschepen al sinds 1998 in de havendienst en dit is de eerste die om gaat, om dus direct het ontwerp van het schip in twijfel te trekken lijkt me wat kort door de bocht.

Overigens heeft het slepen over de kop het havenwerk alleen maar veiliger gemaakt. Sla maar eens twee spijkers in een stukje hout, een in het midden en een aan het eind. Bind nu eens een stukje touw aan de spijkers en ga er dan eens aan trekken, wat je dan ziet is dat de het stukje hout gemakkelijker omtrekt als de spijker in het midden zit, bij de spijker aan het uiteinde zal je dit niet zo gemakkelijk lukken (het kan natuurlijk wel, maar het gaat lastiger).

Wat, in mijn opinie, een groter gevaar is is het grote verrmogen in de relatief kleine schepen. Als je op de fotos kijkt zie je dat beide asd thrusters helemaal dwars staan, geef daar een dikke por kracht op en je brengt heel veel beweging en slingering in het schip.

Ik wacht de uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart dan ook met spanning af om te zien wat hier allemaal mis gegaan is.

Jan


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #61 Gepost op: 12 november 2010, 18:30:32
Ik ben het volledig met Jan eens. Speculeren heeft weinig zin. Net als het twijfelen aan de kwaliteiten van de Fairplay 22. Wat er wel mis is gegaan horen we later wel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #62 Gepost op: 12 november 2010, 18:55:02
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FZoektocht%20naar%20kapitein%20sleepboot%20duurt%20voort

Zoektocht naar kapitein sleepboot duurt voort

12 november 2010

Duikers zoeken vrijdagnacht verder naar de kapitein in de sleepboot die donderdag is gekapseisd in Hoek van Holland. In de avonduren wordt de omgeslagen sleper naar de Waalhaven in Rotterdam gesleept. Daar komt het schip tegen het einde van de avond aan.

Hulpverleners gaan ervan uit dat het lichaam van de kapitein nog in de sleepboot is. Eerder op vrijdag is ook met auto's, boten, een vliegtuig en een helikopter gezocht langs de vloedlijn van de kust. Maar dat heeft niets opgeleverd.

Het lichaam van de machinist spoelde donderdagnacht al aan bij 's-Gravenzande. Drie andere opvarenden konden worden gered.

Als de duikers het schip hebben doorzocht, bekijkt Smit Salvage hoe de Fairplay 22 moet worden geborgen.


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #63 Gepost op: 12 november 2010, 21:18:15
Op marinetraffic is te zien dat men met een heel convooi onderweg is stad in.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #64 Gepost op: 12 november 2010, 21:26:08
Wie weet wat de reden is om met de boot op zijn kop naar de Waalhaven te varen?

De boot weegt 496 ton. Op de kade van de ECT Delta kan je op de kraanbaan zonder problemen twee zware telekranen (2 x700 ton) neerzetten. De taklift 7 kan zonder problemen 1200 ton trekken wat inhoud dat je gister avond rond 23.00 in de Europoort al zonder problemen voldoende capaciteit had kunnen hebben om de boot weer recht te draaien.

Ben erg nieuwsgierig naar reden van betrokken bergers / copi team om toch naar de Waal haven te varen.

In afwachting,

Merijn


Joram

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #65 Gepost op: 12 november 2010, 21:46:30
Citaat
Wie weet wat de reden is om met de boot op zijn kop naar de Waalhaven te varen?

Vraag ik me nou ook heel erg hard af.... Op de foto's is te zien dat de Taklift 7 de 22 al vast heeft met niet gering hijsmateriaal.


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #66 Gepost op: 12 november 2010, 22:40:06
Wie weet wat de reden is om met de boot op zijn kop naar de Waalhaven te varen?

Ben erg nieuwsgierig naar reden van betrokken bergers / copi team om toch naar de Waal haven te varen.

In afwachting,

Merijn

Misschien wil men de klus gaan klaren met twee bokken. De Taklift 7 vaart op dit moment recht op de Taklift 4 af die al in de Waalhaven ligt


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #67 Gepost op: 12 november 2010, 23:38:32
Wie weet wat de reden is om met de boot op zijn kop naar de Waalhaven te varen?
Wat dacht je van stroming op de Nieuwe Waterweg waardoor het voor de duikers te gevaarlijk wordt? Plus de hoeveelheid scheepvaart die je niet eeuwig durend tegen kan houden?


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #68 Gepost op: 13 november 2010, 00:12:57
p2kflex
00:12:35 13-11-10-ALPHA-Duikers zijn gestart met zoeken naar mogelijk slt van de Fairplay 22
1430020Politie Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (PersInfo)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #69 Gepost op: 13 november 2010, 09:31:51
Citaat
Kapitein niet in sleepboot aangetroffen  
Uitgegeven: 13 november 2010 09:16
Laatst gewijzigd: 13 november 2010 09:28

ROTTERDAM - Duikers zijn in de nacht van zaterdag op zondag gestopt met hun zoektocht naar de kapitein van de sleepboot die donderdagmiddag omsloeg op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland. Dat heeft de politie gemeld. De duikers zochten alleen niet in de machinekamer, maar de kans dat het stoffelijk overschot van de man zich daar bevindt, wordt klein geacht.

De sleepboot werd vrijdag naar de Rotterdamse Waalhaven gesleept. Hulpverleners hadden berekend hoe groot de ruimte in het schip is waar de schipper, die uit België komt, had kunnen verblijven.

Die is heel klein, waardoor de man het waarschijnlijk na het kapseizen niet droog heeft kunnen houden. Het water is te koud om lang in leven te kunnen blijven.


Meerdere lagen

De kapitein zou meerdere lagen in het schip omhoog moeten hebben geklommen om in de romp te komen, waar hij had kunnen wachten op zijn redding. Omdat de ruimte klein is, zou er ook te weinig lucht zijn om lang te kunnen overleven.

Zaterdagochtend vindt overleg plaats over hoe de sleepboot kan worden gekanteld. Die operatie begint mogelijk zaterdagmiddag.

Voorbereidingen

De bemanning van de boot was donderdagmiddag bezig voorbereidingen te treffen voor het slepen van de ferry Stena Brittanica. De precieze oorzaak is nog niet bekend, maar vermoedelijk kwam de sleper in de problemen door het stormachtige weer.

Het lichaam van de machinist werd in de nacht van donderdag op vrijdag gevonden. Het stoffelijk overschot van de Pool spoelde aan op het strand bij 's Gravenzande. De drie andere bemanningsleden, een 19-jarige Rotterdammer, een 37-jarige man uit Hippolytushoef (Noord-Holland) en een 37-jarige Pool, konden kort na het ongeval worden gered.
www.nu.nl