Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 80950 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 16 maart 2014, 00:34:36
Citaat van: scorpio link=msg=1250959 date=1394852193
Mij is niet duidelijk geworden dat het Brinks daar om gaat. Hoewel het niet geschreven wordt heb ik de indruk dat zij hun depot's willen beveiligen met gewapende beveiligers, en niet zo zeer de waardetransporten....
"Het werk van geldtransporteurs is volgens waardetransporteur Brink's zo gevaarlijk, dat de geldlopers met wapens moeten worden uitgerust."
Aldus de gebruikte term die eigenlijk alle kranten hebben overgenomen (al zegt dat ook niet zo veel).

Bron: AD
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 16 maart 2014, 12:41:06
Citaat van: Tony-cc link=msg=1251168 date=1394926476
"Het werk van geldtransporteurs is volgens waardetransporteur Brink's zo gevaarlijk, dat de geldlopers met wapens moeten worden uitgerust."
Aldus de gebruikte term die eigenlijk alle kranten hebben overgenomen (al zegt dat ook niet zo veel).

Bron: AD

Daar staat tegenover dat woordvoerders van Brinks zelf het alleen over "personeel" hadden, en als reden aangeven dat men bang is voor een volgende overval op een depot, gekoppeld aan het feit dat de overige overvallen nog niet opgelost zijn.

We zullen het wel horen bij de rechtzaak zelf....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #172 Gepost op: 16 maart 2014, 12:46:30
Citaat van: zwelgje link=msg=1251268 date=1394970066
Daar staat tegenover dat woordvoerders van Brinks zelf het alleen over "personeel" hadden, en als reden aangeven dat men bang is voor een volgende overval op een depot, gekoppeld aan het feit dat de overige overvallen nog niet opgelost zijn.

We zullen het wel horen bij de rechtzaak zelf....

Volgens mij zijn de geldlopers ook personeel dus is de gedachtegang dat het ook over de geldlopers gaat niet zo gek.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 16 maart 2014, 14:15:12
Citaat van: HIT link=msg=1251271 date=1394970390
Volgens mij zijn de geldlopers ook personeel dus is de gedachtegang dat het ook over de geldlopers gaat niet zo gek.

Dat beweer ik ook niet, maar wilde alleen aangeven dat het woord "geldlopers" door de pers is toegevoegd en niet door Brinks zelf gebruikt...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 17 maart 2014, 00:50:38
Citaat van: zwelgje link=msg=1251299 date=1394975712
Dat beweer ik ook niet, maar wilde alleen aangeven dat het woord "geldlopers" door de pers is toegevoegd en niet door Brinks zelf gebruikt...

Precies. En het gaat dus NIET over geldlopers maar over het personeel in de depots, zoals blijkt uit:

http://nos.nl/video/618865-geldtransporteur-brinks-personeel-moet-bewapend-zijn.html

Folkert

• Student
  • Forum gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 17 maart 2014, 11:34:55
Citaat van: scorpio link=msg=1251475 date=1395013838
Precies. En het gaat dus NIET over geldlopers maar over het personeel in de depots, zoals blijkt uit:

Hmm, nou dit topic gaat daar daarentegen WEL over.98uiye Ter voorkoming van het verzanden in een enkele Brinks casus. ;)

Citaat van: Diamondback link=msg=1249853 date=1394502781
Ruw gesteld kun je zeggen dat je de keuze hebt tussen veel overvallen met beperkt geweld, of een minimaal aantal incidenten met zwaar geweld. Als eindbalans kun je volgens mij dus wel degelijk stellen dat je als waardetransporteur veiliger bent met een wapen.
Volgens mij is dit een redelijk plausibele aanname, maar het gaat volgens mij even voorbij aan de bijkomende factoren. Als het geweld inderdaad toeneemt voor een klein aantal incidenten; hoeveel van dit geweld gaat bijvoorbeeld terecht komen bij toevallige passanten? Vanuit de omgeving geredeneerd zou je kunnen stellen dat een overvaller met een mes voor de omgeving nu eenmaal minder gevaar oplevert dan een overvaller met een AK-47.

Maar volgens mij is de discussie eigenlijk veel principiëler dan depot-beveiliging of waardetransport:
"Willen we het (vuurwapen)geweldsmonopolie van de overheid loslaten, om commerciële bedrijven uit te kunnen rusten met een vuwa?"

Ik denk het uiteindelijk niet. Na terug lezen van dit topic zie ik de voordelen (o.a. 'afschrikking', betere slagkracht bij overvallen etc.) maar in mijn ogen weegt dit niet op tegen de nadelen (wapenwedloop, training, verhoogd gevaar als het 'mis gaat', lastig te bepalen grenzen (waar stopt het), problemen met de screening etc.)

Hoor graag hoe jullie het zien!

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 17 maart 2014, 11:44:42
Zolang je probleemloos met rakketwerper, explosieven en zware snelvuurwapens probleemloos bij een (nood)deur van een gelddeppot kunt komen en deze kunt opblazen heeft bewapenen geen zin. Bewapende bewakers bij een depot schakel je zo uit door 1 of 2 gijzelaars mee te nemen en/of binnen 'te verzamelen'.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #177 Gepost op: 17 maart 2014, 12:16:31
De geldtransporten van de Nederlandse Bank worden begeleid en beveiligd door de KMAR.
Wat maakt het verschil tussen een DNB geldtransport en een Brinks oid geldtransport.
Is een DNB geldtransport aanmerkelijk interessanter om te overvallen dan Brinks of is Brinks te uitgebreid, wagens en depots etc., om te beveiligen middels bijv. de KMAR of een ander daartoe geeigende instantie ?

Daarbij komt dat als je gewapend gaat beveiligen je de beveiligers ook de juiste middelen moet geven en dat is tegenwoordig niet meer een simpel pistooltje.
De Noorse politie bijv., voorheen meestal ongewapend, rijdt sinds de aanslagen van Breivik rond met Heckler & Koch MP5 een soort machinegeweren en Heckler & Koch P30 pistolen goed opgeborgen in de auto maar wel direct te gebruiken als het nodig mocht zijn.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 18 maart 2014, 10:09:48
Zonder op de details in te gaan heeft dit ook te maken met de (te verwachten) lading. Brinks heeft zelf bovendien al aangegeven dat het aantal overvallen op de geldwagens sterk afgenomen was door de plofkoffers en andere beveiligingsmaatregelen. Het gaat nu nog om enkele tientallen per jaar met vaak nagenoeg geen buit. Een geldloper bewapenen heeft ook weinig zin want als het vuurwapen eerder op jou gericht is dan jij kan trekken, weet je zeker dat je te laat bent om nog wat te doen.
Om eerder genoemde reden zag je ook ineens grote kraken op de gelddepots met veel meer buit, en vaak met militaire precisie uitgevoerd. Die jongens kijken niet op een explosief meer of minder en weten heel goed wat ze wel en niet kunnen doen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #179 Gepost op: 18 maart 2014, 11:01:39
Citaat van: Diamondback link=msg=1249853 date=1394502781
Voor de rest ben ik alleen benieuwd op welk moment iemand een verlof kan krijgen in het kader van zelfverdediging. Recentelijk was er ook een advocaat die graag een wapen vlakbij zijn hoofdkussen wil hebben tegen inbrekers en daarna aan schietsport zou willen gaan doen om zich te kunnen bekwamen in het gebruik. Ben ook benieuwd hoe brinks dit denkt op te gaan lossen. Ik ben de discipline Schiet een verdachte voor zijn raap grootkaliber vuistvuurwapen nog niet tegen gekomen in het KNSA wedstrijdreglement.

Jezelf verdedigen met vuurwapen mag al, echter mag je het wapen niet dragen. Dat eerste gaat dus lastig worden. Hoe is die zaak van die advocaat afgelopen?