GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010  (gelezen 20212 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/540469/2010/11/19/ProRail-Ook-zaterdag-geen-treinen-van-en-naar-Utrecht.dhtml

ProRail: Ook zaterdag geen treinen van en naar Utrecht

UTRECHT - De treinen van en naar Utrecht rijden zeer waarschijnlijk ook zaterdag niet, meldt ProRail. De schade door de brand in de verkeersleidingspost is aanzienlijk, waardoor het niet duidelijk is wanneer het treinverkeer weer op gang zal komen. Zaterdag volgt een nieuwe prognose.

Gestrande reizigers op Utrecht Centraal werden geadviseerd zich te laten ophalen of met een bus naar huis te gaan. De NS voorzag de mensenmassa van koffie. Via Twitter deden tientallen mensen oproepen aan elkaar om toch naar huis te kunnen komen.

Op het station stonden onder meer duizenden vrouwen die op bezoek waren bij de Margriet Winter Fair in de nabijgelegen Jaarbeurs. Daar werd een zaal vrijgemaakt om reizigers gedurende de nacht te kunnen onderbrengen.

Inmiddels stuk rustiger
De gemeente Utrecht bood gestrande treinreizigers aan de nacht door te brengen in de Jaarbeurs, vlak bij het station. De veldbedden die in Hal 10 waren neergezet, werden aan het eind van de avond weer ingepakt, omdat waarschijnlijk niet een gestrande treinpassagier er gebruik van zal maken.

"Reizigers lijken het zelf te hebben opgelost", zei een gemeentewoordvoerder rond tien uur. Eerder waren er enkele tientallen reizigers in de hal, maar de meesten wachtten op vervoer. Er bleven steeds minder 'gestranden' over.

''Als er nog mensen zijn die niet verder kunnen, regelen NS of de gemeente vervoer of zorgen voor een overnachting een hotel. Aan het eind van de avond waren er alleen nog maar veel mensen van het Rode Kruis in de hal.''

Kilometers lange files
De wegen rond Utrecht Centraal stonden aan het begin van de avond helemaal vol. Honderden auto's probeerden richting het station te rijden, maar er stonden kilometers lange files. Rond het Jaarbeursplein wachtten honderden mensen op een lift. Bij de taxistandplaats bij het station zag het zwart van de mensen.

De meeste van de ongeveer dertig treinen waar nog reizigers in zaten, werden een station bij Utrecht binnengeloodst. De NS noemt de situatie 'buitengewoon vervelend' en adviseert mensen om zo mogelijk om Utrecht heen te reizen. "We doen alles om de reizigers op hun bestemming te krijgen."

Behoorlijke rookontwikkeling
Bij de brand werd het verkeerscentrum nabij het station ontruimd. Er was volgens de ProRail-woordvoerster sprake van behoorlijke rookontwikkeling. Enkele tientallen mensen die er aan het werk waren, moesten naar buiten. In de technische ruimte is ook fors geblust en daardoor is er veel rook- en waterschade.

Volgens ProRail reizen er in een gemiddelde avondspits zeker enkele tienduizenden mensen langs Utrecht. Het noorden van het land is via Schiphol en Amersfoort te bereiken, het zuiden vanuit Rotterdam. De openbaarvervoersite 9292ov.nl biedt alternatieve routes, laat een woordvoerder van de website weten. (ANP/NOVUM/DVDH)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/540469/2010/11/19/ProRail-Ook-zaterdag-geen-treinen-van-en-naar-Utrecht.dhtml

Behoorlijke rookontwikkeling
Bij de brand werd het verkeerscentrum nabij het station ontruimd. Er was volgens de ProRail-woordvoerster sprake van behoorlijke rookontwikkeling. Enkele tientallen mensen die er aan het werk waren, moesten naar buiten. In de technische ruimte is ook fors geblust en daardoor is er veel rook- en waterschade.


Niets ten nadele van de brandweer, maar zijn zij op de hoogte van de functie van een gebouw en worden blusmiddelen hier waar mogelijk op aangepast? Ik doel hier niet op gevaarlijke stoffen maar op verregaande nevenschade door bluswaterschade?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Reken maar dat de schade groot is en dat herstel nog wel enige tijd nodig zal hebben.

Maar een aantal dingen snap ik niet.
1. Eerst wordt er gesproken over een relaishuisje, daarna over een brand in het verkeersleidingscentrum.  ???
2. Er is geen back-up systeem.  ???
3. Als het waar is dat ook Rotterdam en andere grote steden uitvallen dan lijkt alles gekoppeld te zijn. Waarom kunnen deze niet zelfstandig opereren?



Is de brand overgeslagen/doorgeslagen doordat kabels naar het VL-centrum lopen?
Hoe is het mogelijk dat er geen back-up systeem is? Elke gemeente of overheidsinstelling heeft een back-up systeem, de NS was een overheidsinstelling!
Even voor de duidelijkheid, er is al jaren een scheiding tussen de NS die het materieel en personeel in dienst heeft en ProRail die de wissels en seinen bedient. De brand was in een relaisruimte onder de ProRail VL post Utrecht. De brand heeft oa schade toegebracht aan accu's, bekabeling en zorgde voor een defecte voeding die alle wissels bedient. Dus al kan een andere VL post de bediening van de post Utrecht overnemen dan nog zal er niks bedient kunnen worden als er een voeding defect is.

De systemen die uitvielen waren niet op de VL posten maar op de Regelcentra van de NS. Dit kwam door overbelasting want er moest heel veel materieel en personeel bijgestuurd worden.

Groeten, Johan


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
[sarcasme modus]Gelukkig is het niveau van het bouwbesluit (bestaande/nieuwbouw) ruim voldoende om dit soort situaties te voorkomen.... Gelukkig dat er geen automatische brandblusinstallaties (gas/sprinkler) voorgeschreven zijn in dit soort cruciale gebouwen want dat zou maar weggegooid geld zijn.[/sarcasme modus]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8278799/__Opvangsysteem_treinen_ook_plat__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 21 nov 2010, 14:48
Opvangsysteem treinen ook plat door brand

UTRECHT -  De brand waardoor de stroomtoevoer naar de bediening van seinen en wissels in Utrecht vrijdagavond moest worden uitgeschakeld, legde ook het backupsysteem van de stroomtoevoer plat. Dat zei een woordvoerster van ProRail zondag. De reservevoorziening ligt namelijk op dezelfde locatie en dat was de plaats waar het vuur woedde, legt ze uit.

Gevolg was dat de bediening van de seinen en wissels moest worden afgesloten, waardoor het treinverkeer vrijdagmiddag rond 17.00 uur helemaal stil werd gelegd. Na het blussen van de brand moest het personeel het systeem eerst opnieuw opstarten en testen, voordat er weer treinen konden rijden. Zondagochtend werd het treinverkeer van en naar Utrecht weer volledig hervat.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8279327/__Kritiek_op_hulp_gestrande_reizigers__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 21 nov 2010, 16:05 | 4 reacties
Rover kritisch over hulp gestrande reizigers

AMERSFOORT -  De communicatie en dienstverlening aan de gestrande reizigers vrijdag op Utrecht Centraal is sterk tekort geschoten. Dat zei reizigersvereniging Rover zondag. ?De gevolgen voor de treinreizigers en voor de bereikbaarheid van Utrecht Centraal zijn veel te groot geweest.?

De belangenorganisatie reageert op het vanaf vrijdagmiddag op grote schaal ontregelde treinverkeer door een brand bij het verkeersleidingscentrum in Utrecht. „Tienduizenden reizigers wisten uiteindelijk een weg naar huis te vinden maar niet dankzij de NS en ProRail”, aldus Rover. „Er werd omgeroepen dat reizigers zelf maar voor alternatief vervoer moesten zorgen. Informatie werd vrijwel niet of zelfs foutief gegeven.”

Volgens Rover is dit beeld iedere keer te zien bij een ontregeling. „Het schaadt het imago van de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer”, meent de organisatie.

Rover vraagt zich af waarom de gevolgen van de brand zo verstrekkend waren. „Vorige maand is een nieuw zenuwcentrum voor het spoor in gebruik genomen, het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Kosten: zestien miljoen euro. Volgens ProRail zou dit als een back-up moeten functioneren bij grote storingen. Desondanks leidde de uitval in Utrecht tot complete uitval van het treinverkeer tussen bijvoorbeeld Gouda en Zoetermeer, tussen Ede en Arnhem en tussen Leiden en Alphen aan den Rijn.”

„Het nieuwe centrum heeft dus totaal niets opgeleverd”, concludeert Rover. „De verkeersleiding van ProRail is te veel gecentraliseerd en daardoor extreem kwetsbaar. De technische aansturing van seinen en wissels op andere trajecten kan lokaal gebeuren en zou dus niet door de brand in Utrecht getroffen hoeven te zijn. Maar blijkbaar is er voor de bediening van deze trajecten vanuit Utrecht nog steeds geen back-up, want de enige reservevoorziening schijnt op precies dezelfde locatie te liggen.”

Rover wil de belofte voor beterschap van de NS en ProRail „nu wel eens waargemaakt zien”. „We betreuren het dat het busvervoer voor gestrande reizigers vrijdag pas laat in de avond op gang kwam en er geen afspraken zijn gemaakt voor vervangend vervoer met busmaatschappijen.”


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Pffff die sukkels van Rover hebben weer ergens een klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Pffff die sukkels van Rover hebben weer ergens een klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Aangezien je bij de NS werkt (toepasslijk trouwens, een foto van een NS logo met vlammen) ben ik benieuwd naar een inhoudelijke reactie  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8280408/___Ook_voor_treinpersoneel_is_dit_een_drama___.html?sn=binnenland,buitenland

zo 21 nov 2010, 18:54
'Ook voor treinpersoneel is dit een drama'

RIJSWIJK -  Niet alleen treinreizigers, ook het treinpersoneel is de dupe zodra het treinverkeer ernstig wordt ontregeld, zoals afgelopen vrijdag gebeurde. Dat zeggen de vakbond FNV Bondgenoten en de vakbond voor rijdend personeel VVMC.

Reizigersorganisatie Rover toonde zich zondag kritisch over de hulp van de NS en Prorail vrijdagavond aan de gestrande reizigers toen het treinverkeer van en naar Utrecht plat lag als gevolg van een brand in een verkeersleidingspost. „Maar ook voor het personeel was het vrijdagavond een drama”, zegt een FNV-woordvoerder, „Conducteurs en machinisten ervoeren totale onmacht”.

„Reizigers raken flink geïrriteerd als de informatievoorziening stokt, zoals vrijdagavond. Emoties lopen op omdat mensen bijvoorbeeld hun afspraak missen. Het personeel is dan het eerste aanspreekpunt en voor deze mensen is het soms knap lastig. Ook zij waren afhankelijk van de informatievoorziening en de omroepers. En die schoot af en toe te kort”, aldus een woordvoerder van de VVMC.


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Aangezien je bij de NS werkt (toepasslijk trouwens, een foto van een NS logo met vlammen) ben ik benieuwd naar een inhoudelijke reactie  :)
Rover zegt dat het OCCR de bediening van de VL post over kan nemen, totaal onjuist. Tevens was er een voeding defect die de wissels bedient, je kan dan wel 10 backups hebben, je kan er niks mee.
Dat er veel treinen landelijk uitvielen kwam omdat er geen personeel meer voor was. Als er in Amsterdam of Rotterdam een trein gereden moet worden door personeel wat uit of via Utrecht moet komen dan heb je al snel een probleem.