Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 65352 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

qwartje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
  • berger tegen wil en dank
Reactie #60 Gepost op: 23 augustus 2011, 14:49:32
Waar mammoet al niet goed in is.... ;D
doe wat je wilt, ouwehoeren doen ze toch :D


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #61 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:39:19
wel apart dat niemand mij hier kan vertellen, van wie dat begeleidingsvoertuig mp3 nou is ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #62 Gepost op: 3 oktober 2011, 11:04:57
wel apart dat niemand mij hier kan vertellen, van wie dat begeleidingsvoertuig mp3 nou is ;-)
Je bedoelt die Piaggio, Martin? Ik geloof nooit dat die Piaggio in dienst is bij een officieel begeleidingsbedrijf. Het lijkt me eerder dat het een verkeersregelaarsbedrijf is geweest die meende dit er wel bij te kunnen doen. Ik weet dat AVD Verkeer Piaggio's in dienst had (nu bij Traffic Support), maar ik durf natuurlijk niet te zeggen of zij dat waren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #63 Gepost op: 3 oktober 2011, 12:51:48
Ik heb een paar maanden geleden op het motorforum en anders op het forum van de Piaggo MP3 club foto's gezien
van inderdaad een MP3 als begeleidingsvoertuig.
Ik ben er helaas niet achter kunnen komen van welk bedrijf hij is.

Wat de MP3's van voormalig AVD Verkeer wat door Traffic Support is overgenomen die waren wit met oranje/rode striping.
Gelet op de huiskleur van Traffic Support zullen ze nogsteeds wit zijn vermoed ik dus die zijn het niet geweest lijkt me.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #64 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:28:46
Mammoet heeft zelf 3 piaggo's die RDW zijn goedgekeurd en ook onder CROW normering en zijn goedgekeurd als "ondersteunend" begeleidende voertuigen. Dit houdt in dat deze voertuigen bij aanwezigheid van een begeleidendvoertuig mogen worden gebruikt. Net als v/d Linden verkeer de motoren mogen inzetten bij verkeerregellen.

Echter vind ik niet dat je de vraag moet stellen of het mag maar eerder of het ook voordeel opleverd. In dit geval kan ik makkelijk antwoorden dat ik net als de Politiemotoren, RWS motoren het alleen maar een aanvulling vindt van de flexabiliteit en opmerkzaamheid van de vkr. Een motoragent is ook allerter, zeker omdat deze ervan bewust is van zijn eigen kwetsbaarheid. Hierdoor let je al beter op.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #65 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:29:19
Mammoet heeft zelf 3 piaggo's die RDW zijn goedgekeurd en ook onder CROW normering en zijn goedgekeurd als "ondersteunend" begeleidende voertuigen. Dit houdt in dat deze voertuigen bij aanwezigheid van een begeleidendvoertuig mogen worden gebruikt. Net als v/d Linden verkeer de motoren mogen inzetten bij verkeerregellen.

Echter vind ik niet dat je de vraag moet stellen of het mag maar eerder of het ook voordeel opleverd. In dit geval kan ik makkelijk antwoorden dat ik net als de Politiemotoren, RWS motoren het alleen maar een aanvulling vindt van de flexabiliteit en opmerkzaamheid van de vkr. Een motoragent is ook allerter, zeker omdat deze ervan bewust is van zijn eigen kwetsbaarheid. Hierdoor let je al beter op.

Kijk daar eens!
simpel: in de wet staat dat het niet mag. Persoonlijk vind ik het ook niet handig om met een motor transportbegeleiding te doen met zo'n mp3.
Hij was juist NIET goed zichtbaar.
Daarnaast mag een verkeersregelaar NIET zijn motor als werkmiddel, maar alleen als vervoersmiddel gebruiken. Dit in tegenstelling tot Politie, KMAR en RwS.
Die man mag niet VANAF het voertuig verkeer regelen en dat deed hij wel door een voertuig te begeleiden.

Goed ik ga eens wat info opvragen bij de collega's van de inspectie en RDW, want naar mijn beste weten is de wetgeving niet veranderd t.o.v. de eisen voor een begeleidingsvoertuig.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #66 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:42:18
wel apart dat niemand mij hier kan vertellen, van wie dat begeleidingsvoertuig mp3 nou is ;-)

Als het om het filmpje gaat met dat bizar zware transport op pagina 3 heb ik geen MP3 gezien maar wel een Quad rond 0:45.
Dus dan ben ik benieuwd waar je de MP3 hebt gezien.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #67 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:48:23
Als het om het filmpje gaat met dat bizar zware transport op pagina 3 heb ik geen MP3 gezien maar wel een Quad rond 0:45.
Dus dan ben ik benieuwd waar je de MP3 hebt gezien.

hiero ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #68 Gepost op: 4 oktober 2011, 17:15:52
Oké helder verhaal.
Dan zit je inderdaad met een interessante discussie want zoals TDMdR al zegt.
Strikt gekeken is het (als het de versie is die een autokenteken heeft) mogelijk.
Die Piaggio MP3 is geen motorfiets in de zin van de wet... Ik denk dat deze begeleider een maas in de wet heeft gevonden. Wenselijk? Denk het niet.

Je hebt inderdaad 2 versies Piaggio MP3.
Versie 1 is met Motorkenteken en alleen te besturen met Rijbewijs A en Versie 2 met Autokenteken en alleen te besturen met Rijbewijs B.
Als het Versie 2 is zoals TDMdR noemt is het inderdaad een maas in de wet die gebruikt kan worden.
Het verschil in Versie 1 en 2 is de breedte van de wielbasis tussen de 2 voorwielen en het verplichte voetrempedaal
waardoor de 1 een Motorstempel heeft gekregen en Versie 2 een Autostempel heeft gekregen.

Optisch kan je het verschil zien aan de grote kentekenplaat en aan de rechterzijde van het voertuig omdat de Autouitvoering een voetrem MOET hebben.
Omdat een hoop bestuurders van de Autouitvoering de grotere kentekenplaat niet mooi vonden is men naar de RDW
keuringsstations in de buurt gegaan om een kleinere motorkentekenplaat te krijgen.
Hier heeft men in het begin gehoor aangegeven tot dat men van hoger hand werd teruggefloten omdat het officieël niet mocht.
De mensen die met een Autouitvoering rijden met een kleinere kentekenplaat hebben een aantekening op het kentekenbewijs gekregen.
Derhalve zijn er ook genoeg die het na het terugfluiten zelf naar een kentekenboer zijn gegaan en nu dus in overtreding zijn
en dus ook geen aantekening hebben op het kentekenbewijs.

Verder heb ik ook al begrepen via ik meen het Motorforum dat medio 2014 dit probleem opgelost zou kunnen zijn omdat men
dan alleen nog de versie met Rijbewijs A op de weg wilt hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #69 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:15:20
@Enrico: goed uitgezocht maar het doet in het geheel niet terzake. Een begeleidingsvoertuig dient een bedrijfsauto te zijn en over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte te hebben van 1,75 meter. Een Piaggio MP3 is nooit een bedrijfsauto (in de zin van de Regeling Voertuigen), laat staat dat het voldoet aan de eis omtrent daklijnhoogte. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de andere eisen die aan begeleidingsvoertuigen worden gesteld.

Iedere motorfiets, Piaggio en vergelijkbare zaken zijn niet toegestaan als begeleidingsvoertuig. Dat betekent dus ook dat zij niet met ingeschakelde signalering achter, voor of naast zo'n transport mogen rijden, en al helemaal niet dat zij vanaf zo'n ding aanwijzingen mogen geven aan het verkeer. Volstrekt verboden! Daar kan een beetje pietluttige agent voor een paar honderd euro aan bekeuringen ophalen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill