E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval

Auteur Topic: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval  (gelezen 66445 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2012, 13:10:40
Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.
Voor 112 heb je toch geen SIM nodig  ???


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2012, 14:03:57
Voor 112 heb je toch geen SIM nodig  ???

In Nederland niet nee, in andere landen soms wel. Het hangt af van de instellingen van het mobiele netwerk.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2012, 18:49:20
Reageert het systeem ook als je te water raakt en kopje onder gaat?

Het lijkt mij een welkome aanvulling op de technieken van tegenwoordig. Ik ben vaak alleen op pad en ook wel eens in stille gebieden. Als mij iets zou overkomen en ik rijdt b.v. tegen een boom dan zou ik maar wat blij zijn als het systeem de hulpdiensten waarschuwt in de gevallen dat ik het zelf niet meer zou kunnen doen.

Vaak lezen we ook wel van ongevallen die in de nacht gebeurd zijn en waarbij slachtoffers vaak uren later of 's morgens gevonden worden. Het maakt mij dan niet uit of de gegevens ook ergens opgeslagen worden of je op een andere manier in de gaten gehouden wordt. Ik denk dat het apparaat ook een goede voertuigvolgsysteem kan zijn bij b.v. diefstal.

Bijkomend voordeel van de SOS-knop is dat je niet eerst uit hoeft te zoeken waar je staat op de snelweg of in een verlaten gebied. De GPS doet zijn werk en geeft bijna de exacte locatie door.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2012, 21:07:12
Peogeot:
Citaat
Het Peugeot Connect SOS-systeem is ontworpen om het voertuig direct na een ongeval automatisch te verbinden met een callcenter voor noodgevallen. Botsingssensoren signaleren op basis van de deceleratie van de auto en het activeren van pyrotechnische veiligheidssystemen als airbags dat een auto bij een ongeval betrokken is geraakt. Als een ongeval gesignaleerd wordt, verstuurt Peugeot Connect SOS eerst een SMS-bericht naar een Peugeot-callcenter, met daarin de exacte locatie ten tijde van het ongeval en de tien laatstbekende posities van de auto om de rijrichting te bepalen. Het systeem brengt vervolgens een spraakverbinding tussen de auto en het callcenter tot stand, zodat de inzittenden van de auto met een getrainde medewerker kunnen communiceren. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om andere redenen niet in staat zijn om te communiceren, dan waarschuwt het callcenter direct de hulpdiensten en verschaft informatie over de plaats van het ongeval. Anders stelt de medewerker vast in hoeverre de inzittenden letsel hebben opgelopen en besluit hij of zij dat de hulpdiensten gewaarschuwd moeten worden of niet.

BMW:
Citaat
Advanced eCall van BMW Assist is een automatisch systeem voor noodoproepen dat de zwaarte van het letsel bij inzittenden voorspelt. Het maakt deel uit van “BMW Assist” een veiligheids- en comfortoptie die beschikbaar is op alle BMW's. Het omvat ook diensten voor informatie en hulp onderweg.

Als botsingssensoren signaleren dat een voertuig betrokken is geraakt bij een ongeval, neemt Advanced eCall automatisch contact op met een callcenter van BMW en verschaft gedetailleerde informatie over het ongeval: de exacte locatie, het aantal inzittenden voorin, de zwaarte en de richting van de botsing, het aantal geactiveerde airbags, de status van de veiligheidsgordels en, in BMW's met het Rollover Sensing-systeem, of de auto over de kop is geslagen. Wat bijzonder is, is dat Advanced eCall ook de kans op ernstig letsel voorspelt met behulp van een wetenschappelijk gebaseerd algoritme genaamd URGENCY dat rekening houdt met de bovenstaande botsingsparameters.

Bij een ongeval wordt een SMS-bericht naar een callcenter van BMW verstuurd met daarin alle belangrijke informatie; de URGENCY-voorspelling van de zwaarte van het letsel is gebaseerd op deze gegevens. Daarnaast wordt er een directe spraakverbinding tussen het voertuig en het callcenter tot stand gebracht. Informatie die de inzittenden van de auto mondeling kunnen verschaffen, wordt samen met de gedetailleerde SMS-gegevens door het callcenter gebruikt om de meest geschikte hulp in te schakelen. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om een andere reden niet in staat zijn om te communiceren, dan worden de hulpdiensten automatisch van het ongeval op de hoogte gebracht. Advanced eCall kan indien nodig ook handmatig geactiveerd worden.

Citroen:
Citaat
Citroën Urgence met lokalisatiefunctie is ontworpen om het voertuig direct na een ongeval automatisch te verbinden met een callcenter. Botsingssensoren signaleren op basis van de deceleratie van de auto en het activeren van pyrotechnische veiligheidssystemen als airbags, dat een auto bij een ongeval betrokken is geraakt. Als een ongeval gesignaleerd wordt, verstuurt Citroën Urgence met lokalisatiefunctie eerst een SMS-bericht naar een Citroën-callcenter, met daarin de exacte locatie ten tijde van het ongeval en de tien laatstbekende posities van de auto om de rijrichting te bepalen. Het systeem brengt vervolgens een spraakverbinding tussen de auto en het callcenter tot stand, zodat de inzittenden van de auto met een getrainde medewerker kunnen communiceren. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om andere redenen niet in staat zijn om te communiceren, dan waarschuwt het callcenter direct de hulpdiensten en verschaft informatie over de plaats van het ongeval. Anders stelt de medewerker vast in hoeverre de inzittenden letsel hebben opgelopen en besluit hij of zij dat de hulpdiensten gewaarschuwd moeten worden of niet.

bron van alledrie: http://nl.euroncap.com/nl/rewards/technologies/call.aspx


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2012, 00:06:55
Duidelijke voorbeelden, ik hoop wel dat de callcenters hun werk goed gaan doen met goed getrainde medewerkers. Enerzijds kunnen ze de schifting voor de meldkamer opvangen, maar je wil het liefst zo min mogelijk schakels in de ketting hebben. (overdracht van informatie etc.)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 30 september 2013, 15:19:08
Onderstaande uitnodiging is binnen gekomen via de forummail. Mogelijk interessant voor de centralisten hier op het forum.

Uitnodiging eCall informatiebijeenkomst

De Europese Commissie werkt aan regelgeving die beoogt dat vanaf eind 2015 nieuwe typen personenauto’s in Europa uitgerust zijn met eCall. De eCall-techniek zorgt ervoor dat auto’s zelf contact opnemen met 112 bij een ongeval (een noodoproep). De exacte locatie van het ongeluk en andere informatie wordt doorgegeven. Het is ook mogelijk door middel van een knop eCall met de hand in werking te stellen. Zowel bij een automatische als een handmatige waarschuwing wordt tevens spraakcontact gemaakt via 112 en de meldkamers. Bij het activeren van eCall worden ook de verkeerscentrales van de wegbeheerders aangeschakeld.

De komst van eCall betekent dat in 2015 alle 112-centrales en meldkamers gereed moeten zijn voor het ontvangen van de automatische noodoproep van motorvoertuigen.

Op woensdagmiddag 27 november a.s. organiseert het Nederlandse HeERO project een informatie en discussiebijeenkomst die tot doel heeft om u te informeren over de komst van e-Call en wat dat betekent voor de 112-centrale, meldkamers en verkeerscentrales. Wij zijn met name geďnteresseerd in hoe u als direct betrokkene tegen eCall aankijkt. Er zal dan ook alle ruimte zijn voor
vragen en discussie. Deze bijeenkomst vindt plaats bij Cinemec te Ede.

Doelgroep
De dag is bedoeld voor leidinggevenden en medewerkers 112 / meldkamers en beleidsmedewerkers.

Voorlopig programma
12.00 uur Ontvangst met lunch

13.00 uur Opening door dagvoorzitter G. Swillens, oud voorzitter Landelijke Raad van Fysieke Veiligheid & oud burgemeester Wijk bij Duurstede
Achtergrondinformatie eCall, door Thom Verlinden, Projectleider HeERO NL 112 Toekomst Meldkamer t.g.v. Ecall en digitalisering vanuit meerdere invals-hoeken, door Henk Scholten, directeur Geodan Wat betekent de komst van eCall voor het werk bij 112 en in de meldkamers?
Discussie inclusief forum met vertegenwoordigers van de verschillende kolommen over de dilemma’s rondom eCall

17.00 uur Informele afsluiting

Aanmelden
U kunt zich aanmelden via ons digitale registratiesysteem middels de volgende link http://wr.politieacademie.politie.nl/ (indien werkzaam bij de politie) of via bijgevoegd inschrijfformulier.  De uiterste inschrijfdatum is: woensdag 17 november 2013.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met het Congres- en Evenementenbureau Politieacademie, telefonisch: 055–5397497 of per email: congres@politieacademie.nl. Graag tot ziens op 27 november a.s.!

Wilt u nu al meer weten over eCall, kijk dan op http://www.heero-pilot.eu.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 19 november 2013, 00:08:40
Aanrijding in Uithoorn; auto belt hulpdiensten

Geplaatst op 17 november 2013 door Aram Mukanay

UITHOORN – Bij een aanrijding op de Zijdelweg ter hoogte van de Wiegerbruinlaan in Uithoorn zijn twee mensen gewond geraakt. Het ongeval gebeurde rond 18:25. De twee gewonden waren volgens de politie nog wel aanspreekbaar.

Een van de auto’s was uitgerust met de techniek om zelf contact op te nemen met de hulpdiensten. De auto gaf dus automatisch door of er ook een ambulance nodig was. “In dit geval was daar dus wel sprake van” aldus een politiewoordvoerder.

De brandweer heeft de slachtoffers uit hun benarde positie bevrijdt. Twee personen zijn met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Op het moment van de aanrijding waren de verkeerslichten op de kruising buiten werking.

Beelden: Aram Mukanay

Aanrijding in Uithoorn; auto belt hulpdiensten
spanknieuws
Gepubliceerd op 17 nov 2013

p2kflex
18:25:39 17-11-13-ALPHA-Prio: 1 Letsel Zijdelweg UITHOORN
0130007Politie Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland (PersInfo)
p2kflex
18:25:41 17-11-13GROUP-1A1 13158 UITHOORN Zijdelweg
0120158Ambu 13-158 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
p2kflex
18:27:33 17-11-13GROUP-1HV 1 VERKEERSONGEVAL (+Inc.net: 1+) , Zijdelweg UITHOORN [ OVDZ NET01 UTH2 ]
0102315BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (2e TS)
0102318BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Infocode Gemeente)
0102050BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Infocode klein Incident)
0102304BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Korpsalarm)
0102349BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Lichtkrant)
0102319BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Lichtkrant)
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
0100104BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Alarmcode)
p2kflex
18:28:05 17-11-13GROUP-1A1 13179 UITHOORN Zijdelweg
0120179Ambu 13-179 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
p2kflex
18:36:48 17-11-13GROUP-1A1 13158 UITHOORN Zijdelweg Wiegerbruinlaan
0120158Ambu 13-158 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)


Auto alarmeert zelf hulpdiensten na aanrijding in Uithoorn
Auto alarmeert zelf hulpdiensten na aanrijding in Uithoorn
112nickelas
Gepubliceerd op 17 nov 2013
Citaat
http://www.KaWijKomedia.com

UITHOORN -- Een gloednieuwe Volvo belde op zondagavond 17 november uit zichzelf de hulpdiensten, nadat het voertuig betrokken was geraakt bij een flinke aanrijding op de Zijdelweg.

De auto raakte betrokken bij een botsing tussen twee voertuigen. Bij de aanrijding raakte beide bestuurders gewond. De bijrijder van de Volvo kwam met de schrik vrij.

De brandweer moest er aan te pas komen om de voertuigen veilig te stellen en de deuren eruit te knippen. De twee gewonden zijn later per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #17 Gepost op: 19 november 2013, 00:36:53
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1008597 date=1331552967
Ik heb het systeem in de auto, en beschik over een SOS en een assist knop.

De assist knop krijg ik een medewerker van BMW aan de lijn, Bij de SOS knop wordt er gebeld met 112.

Op het navigatiescherm staat dan dat er binnen 4,3,2,1, seconden contact gezocht wordt met 112 en dat gpslocatie en rijrichting worden meegezonden. Na het drukken op de sos knop kun je niet meer "annuleren" (misschien ivm carjacking ofzo).

Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.

Ik heb nog geen crash gehad met de auto en wou dat graag zou houden.

Klinkt leuk hoor (in de folder misschien) maar technisch is het momenteel nog niet mogelijk om je GPS gegevens mee te zenden als je 112 belt... laat staan je rijrichting. (En ik doel nu op dit citaat, niet het Ecall systeem van het ongeval hierboven)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 19 november 2013, 08:46:19
Citaat van: Jeroen! link=msg=1221144 date=1384817813
Klinkt leuk hoor (in de folder misschien) maar technisch is het momenteel nog niet mogelijk om je GPS gegevens mee te zenden als je 112 belt... laat staan je rijrichting. (En ik doel nu op dit citaat, niet het Ecall systeem van het ongeval hierboven)

Inderdaad, maar wie zegt dat het zo transparant is? Het kan ook in Jip en Janneke taal worden uitgelegd zonder te diep op de techniek in te gaan. Er kan een spraakverbinding met 112 worden opgebouwd en parallel een SMS worden gestuurd met aanvullende info. De vraag is echter waar die SMS dan heen wordt gestuurd...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #19 Gepost op: 19 november 2013, 09:10:16
Wellicht richting BMW die dat vervolgens weer communiceren met de meldkamer via een achterdeur?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein