werkstuk "longen"

Auteur Topic: werkstuk "longen"  (gelezen 13659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 1 september 2004, 21:55:43
mmm dat ondezoek van ruim tien jaar oud gaat over een onderzoek bij 8 honden en vergelijkt de resultaten van een bepaald chestseal speciaal ontwikkeld voor honden met een pertroleum geimpergneerd gaasje.
Die chestseal was niet speciaal voor honden hoor, maar een prototype van de huidige chestseal.

Of dit nu degelijk wetenschappelijk onderzoek is wat bewijst dat dakpansgewijs afplakken aan drie zijden niet werkt betwijfel ik toch Rene
Je bent blijkbaar niet makkelijk te overtuigen. Maar je weet nu hoe het onderzoek ging, dus ik zou zeggen,... heb je honden thuis?   ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 1 september 2004, 22:01:07
Maar je weet nu hoe het onderzoek ging, dus ik zou zeggen,... heb je honden thuis?   ;D

Nee en dat wil ik graag zo houden  ;D

Maar voor de goede orde, ik geloof zeker in de werking en het gebruiksgemak van de asherman chest seal.
Mijn twijfel gaat over het beweerde niet functioneren van het driezijdig afplakken
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 1 september 2004, 22:16:27
Mijn twijfel gaat over het beweerde niet functioneren van het driezijdig afplakken
OK. Laat even weten als je onderzoeken hebt die aangeven dat het 3zijdig afplakken wel werkt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 1 september 2004, 22:23:04
OK. Laat even weten als je onderzoeken hebt die aangeven dat het 3zijdig afplakken wel werkt.

Ja we gaan de zaak omdraaien... ik beweer niets, jij beweert dat het niet werkt, dus lijkt me logisch dat jij methet bewijs komt ?

Maar ik zat net op internet even ver te zoeken en vond wat artikeltjes over de ervaring van britse leger artsen die slechte ervaringen hadden met de asherman chest seal bij patienten met schotwonden in de borst, die waren weer overgestapt op de oude "field dressing"

Zo zie je maar, niets is zaligmakend

vraag: Went and got trained by a Brit combat medic who‘s worked on real bulletwounds and he said the Ashermans seal is junk, not suitable for the dirty and messy environment of combat medicine.  He prefers the old Field Dressing technique.

antwoord van de medic:
The Asherman Chest seal (ACS) in theory works well, but it does not stick well to messy (read bloody)skin. It does work exteremly well over needle decompression, and moderatly well over a wound that is not actively bleeding.

So your British taught you well, its always better to know a couple of ways to deal with any given situation. And the cool kit isn‘t always the best.

reactie canadese ambu medic:
I agree on the ACS.  I have tried using it on stab and gunshot wounds in my civilian EMS job and it is really not that useful.  I prefer something occlusive with plenty of 2" tape on the edges.  Gun/duct tape is even better.  You can never go wrong with good BLS.  I try to drive that home to the infantry types I know but all they want to do is learn how to stick IV‘s into people
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 2 september 2004, 00:15:04
Beste Jacques,... ik bedoel natuurlijk wel wetenschappelijk onderzoek. Geen newsgroup gebabbel.  ;)
Trouwens, op een bloederige huid plakt Leucoplast ook niet. In de verpakking van de Chestseal zit dan ook een gaasje om bloed van de huid te kunnen vegen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #35 Gepost op: 2 september 2004, 08:11:32
Beste Jacques,... ik bedoel natuurlijk wel wetenschappelijk onderzoek. Geen newsgroup gebabbel.  ;)

Rene, het was ook niet bedoeld als bewijs, het is slechts de praktijkervaring van een paar personen (die hem misschien wel verkeerd gebruikten ? )

Het is meer om aan te geven dat als je maar goed genoeg zoekt je altijd wel aanwijzingen voor of tegen zult vinden afhankelijk wat je wilt beweren en zoals eerder gezegd, mij lijkt het ding op zich wel handig en het zal in vele gevallen ongetwijfeld goed werken.

Ik kwam deze artikeltjes tegen toen ik op zoek was naar het wermeende bewijs dat 3-zijdig afplakken niet werkt, maar dat heb ik ook niet gevonden  8)

Kortom om de discussie te sluiten denk ik dat je wel kunt stellen dat een ieder maar moet gebruiken wat hij/zij het beste vindt werken en dat het nooit verkeerd is om verschillende oplossingen voor een gelijksoortig probleem te kennen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 2 september 2004, 08:39:25
Beste mensen,

Gezien de samenstelling, heeft het produkt een houdbaarheidsdatatum en ik gok dat deze twee jaar is.

De kans dat je als EHBO'er een s.o. tegenkomt is zeer klein. En als je er een krijgt zal in veel gevallen de ambulance gewaarschuwd worden.

Met de huidige prblemen komt de pleister een kwartier later in beeld.

Is me dat 7,50 euro per jaar waard ?

Nee, want daarvoor kan ik bijvoorbeeld een goede tekentang, pincet of iets anders nuttigs kopen.

En laat de bedrijven .p.v. van de pleisters voor dat geld een presentje kopen als blijk van waardering voor de BHV'ers. Een gemotiveerde BHV'er die weet dat zijn inzet gewaardeerd wordt, is veel effectiever dan zo'n specifiek toepasbare pleister.

Want dat wordt veel te veel vergeten we hebben het over eerste hulp.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 2 september 2004, 08:55:40
Is me dat 7,50 euro per jaar waard ?

Zijn die dingen zo duur dan ? Ik zag prijzen van omstreeks $10 en dat is € 8.40 (voor 2 jaar)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Paul SEH

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 2 september 2004, 15:34:20
Wat wil je hiermee zeggen Paul?

Wat ik bedoel te zeggen is schoenmaker hou je bij je leest. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan. En de kans dat ze zoiets tegenkomt is uiterst gering. Veel energie steken in iets wat maar zelden voorkomt.
Er wordt ook beweert dat het voorkomt dat de long samenklapt. En dat is niet waar. De kans op een pneumothorax of spannings pneumothorax wordt kleiner, maar je kunt het er niet mee voorkomen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #39 Gepost op: 2 september 2004, 15:39:06
Wat ik bedoel te zeggen is schoenmaker hou je bij je leest. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan. En de kans dat ze zoiets tegenkomt is uiterst gering. Veel energie steken in iets wat maar zelden voorkomt.

Helemaal mee eens Paul, als je dan toch zo graag iets goeds met je geld wil doen op medisch gebied dan kan je het beter aan artsen zonder grenzen overmaken. :P

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources