Varen met vorst

Auteur Topic: Varen met vorst  (gelezen 6192 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2010, 15:46:10
Even een wild idee, zou een hoovercraft een goede aanvulling zijn voor dit soort situaties? Als het ijs een dikte gaat krijgen van net wel/niet zullen er ook weer mensen het ijs op gaan. Als het dan te ver uit de kant is en je kan er niet meer bij komen met een boot zou dit een aanvulling kunnen zijn? Ook als er op het ijs ongevallen gaan plaatsvinden kan je met een hoovercraft er bij komen om de patient op te halen.

Ik meen me te herinneren dat de toenmalige 'raad voor de transportveiligheid' eens heeft geadviseerd om een hovercraft in gebruik te nemen voor calamiteiten in het Waddengebied. Die is er echter nooit gekomen. Geen idee waarom.

De Canadese kustwacht maakt overigens wel gebruik van Hovercraft, onder andere voor wanneer er ijs ligt. Zie http://www.ccg-gcc.gc.ca/eng/Ccg/fleet (onderaan)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #11 Gepost op: 3 december 2010, 19:09:23
Ok.  :) Zou het voor een watersporter / beroepsvaart geen goede informatie kunnen zijn in zijn/haar afweging om wel/niet te gaan varen of de reddingsboten operationeel zijn? Het is toch geen 'staatsgeheim'?  :)

Even een wild idee, zou een hoovercraft een goede aanvulling zijn voor dit soort situaties? Als het ijs een dikte gaat krijgen van net wel/niet zullen er ook weer mensen het ijs op gaan. Als het dan te ver uit de kant is en je kan er niet meer bij komen met een boot zou dit een aanvulling kunnen zijn? Ook als er op het ijs ongevallen gaan plaatsvinden kan je met een hoovercraft er bij komen om de patient op te halen.
Over Hovercrafts weet ik niets dus daar ben ik blanco in.

Ik zie er ook geen kwaad in als er ergens een lijst is waar iedereen kan zien welke stations nog normaal functioneren.

Als die lijst echter voor bepaalde watersporters of beroepsvaarders aanleiding zou zijn om al dan niet uit te varen klopt er volgens mij iets niet.
Ze zijn eerst en vooral verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid en uitvaren omdat de reddingboot even verderop toch nog operationeel is, lijkt me echt geen goede beslissing.
Op dit moment lopen bij de stations die nog operationeel zijn vrijwilligers af en toe even langs de haven om te zien of de omstandigheden al verslechteren.
Een 24-uurs bezetting is  er echter niet.
Het zou maar zo kunnen dat de bemanning van een gealarmeerde boot in de haven moet constateren dat het niet meer mogelijk is.
Zie ook het geval van die veerboot naar Schiermonnikoog deze week. Na alarmering moesten zowel Lauwersoog als Schiermonnikoog vaststellen dat uitvaren onmogelijk was geworden.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #12 Gepost op: 3 december 2010, 21:10:35
KNRM reddingboten door ijsgang uit de vaart
IJmuiden, 1 december 2010

Door het winterse weer zijn de reddingboten van enkele KNRM reddingstations buiten dienst gesteld. Met de strenge vorst melden reddingboten zich uit, omdat door ijsgang niet meer kan worden gevaren. Schiermonnikoog, Ameland en Lauwersoog hebben zich uitgemeld op de Waddenzee. Op het IJsselmeer heeft Marken haar reddingboot uitgemeld.
De meeste reddingboten van de KNRM worden aangedreven door waterjets. Zodra er ijsvorming in het water optreedt functioneert de waterjet niet meer, doordat deze geen water kan aanzuigen, maar alleen (pap)ijs. De verwachting is dat de komende dagen nog meer stations zich zullen uitmelden vanwege het strenge winterweer en de daarmee samenhangende ijsvorming.

Als de reddingboten op bepaalde plaatsen niet meer inzetbaar zijn, wijkt de Kustwacht uit naar andere mogelijkheden om mensen in nood te helpen. Zo kan er bijvoorbeeld een helikopter worden ingezet om de patiëntentransporten, die de reddingboten op de Waddeneilanden regelmatig uitvoeren, door te laten gaan.
bron : knrm.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 3 december 2010, 21:30:08
Tja, bij ons moest na een blik over de haven Evert25 helaas ook vaststellen dat uitvaren onmogelijk was geworden. Ook zag ik een stukje over de Pampus beheerders, die wij natuurlijk wel kennen, op de TV waarin te zien was dat er behoorlijke ijsvorming op het IJmeer is. De stalen Pampusveer had er al de grootste moeite mee, laat staan een RIB.
De kustwacht reageerde bij het uitmelden: nog een? Je bent de zoveelste!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 3 december 2010, 21:36:33
Ik meen me te herinneren dat de toenmalige 'raad voor de transportveiligheid' eens heeft geadviseerd om een hovercraft in gebruik te nemen voor calamiteiten in het Waddengebied. Die is er echter nooit gekomen. Geen idee waarom.

De Canadese kustwacht maakt overigens wel gebruik van Hovercraft, onder andere voor wanneer er ijs ligt. Zie http://www.ccg-gcc.gc.ca/eng/Ccg/fleet (onderaan)

Dertig persoon hovercraft te koop. http://www.bufocraft.net/for-sale.htm Daar is vast wel wat van van te maken  ;)


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2010, 20:15:38
AMSTERDAM Rijkswaterstaat zet sinds donderdagmiddag ijsbrekers in op het Buiten-IJ bij Amsterdam en op de randmeren rondom Flevoland. Ook voor de Waddenzee vaart een ijsbreker uit.

De ijsbrekers op het IJsselmeer moeten een vlotte doorvaart mogelijk maken tussen Amsterdam en Lelystad en naar de containerterminal van Harderwijk.Schepen op deze routes worden begeleid tussen de Oranjesluizen en de Pampusgeul. De ijsbreker vaart tussen 7.00 uur 's ochtends en 19.00 uur 's avonds mee met schepen.

Alle overige vaarroutes op het Markermeer en het IJsselmeer zijn niet begaanbaar voor het scheepvaartverkeer bij te veel ijs.

Javazee
Ook op de Waddenzee wordt een ijsbreker ingezet. De Javazee, het oude schip van het reddingsmuseum in Den Helder, is opgeroepen door de KNRM om dienst te doen tijdens het winterweer. Op dit moment wordt het laatste onderhoud gepleegd. Vanmiddag vaart het schip uit richting Harlingen
bron rtvnh.nl


hovercraft

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #16 Gepost op: 6 december 2010, 10:57:04
Citaat
Dertig persoon hovercraft te koop. http://www.bufocraft.net/for-sale.htm Daar is vast wel wat van van te maken  

  MAD-81 hovercraft on snow, aeroglisseur, luftkissenboot

Real flood operations MAD-81 hovercraft flood relief, flash floods  3hj


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 6 december 2010, 12:57:50
We kregen zondag avond een melding van een vuurpijl, gezien vanaf Huizen richting Almere over het Gooimeer. We (Kustwacht kreeg 'm ook binnen) konden er niets mee, er kan niets uitvaren hier.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 11 december 2010, 13:01:09
Inmiddels waren wij (als enige reddingsboot van midden Nederland) weer ingemeld met de Seeker.

Vrijdag is de Seeker naar Amsterdam gevaren, voor de beveiliging van de Burgemeester van der Laan en consorten bij de opening van een nieuwe brug. Wat denk je? Mogen we op de terugweg de Oranje Sluizen niet meer door naar buiten, want er is een vaarverbod, iets met ijs! Nu ligt de Seeker, weer uitgemeld afgemeerd in Amsterdam.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 11 december 2010, 13:52:36
Balen Henk!   :'(

Volgens mij mag er inmiddels weer in konvooi gevaren worden, kun je lekker meetuffen tussen de vrachtschepen ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch