Politie vuurt met verboden kogel

Auteur Topic: Politie vuurt met verboden kogel  (gelezen 9396 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 23 augustus 2004, 11:34:10
Gelezen in de Stentor:

Politie vuurt met verboden kogel
Maandag 23 augustus 2004
De politie in Woerden heeft dit weekend met een in Nederland verboden kogel op een man geschoten, die gewond raakte. Het gaat om een zogeheten stopkogel of bean bag. De Nederlandse Politievakbond (NPB) is 'verbijsterd' over het bericht.
Stopkogels zijn volgens de bond door de Politiewet verboden. Volgens de politie in Woerden had het korps toestemming met de kogel te 'experimenteren'. Wie daarvoor het groene licht heeft gegeven was in Woerden vanochtend nog onderwerp van onderzoek. NPB-voorzitter Hans van Duijn wil daar op korte termijn opheldering over. Hij vindt het 'onvoorstelbaar' dat de politie zonder medeweten van de bond met het wapen heeft geschoten.
Stopkogels staan volgens hem bekend om hun verwoestende werking. Eenmaal binnen in het lijf maken ze slingerende bewegingen waardoor inwendig een ravage wordt aangericht. Twintig jaar geleden is volgens Van Duijn voor het eerst door het ministerie vastgesteld dat de stopkogel verboden is omdat hij 'inhumaan' is. Wel weet Van Duijn dat Duitsland momenteel experimenteert met de kogel, die wel enigszins is aangepast.
,,Wij hebben het ministerie van Binnenlandse Zaken daarvan twee jaar geleden al op de hoogte gesteld, maar die toonde toen weinig interesse.'' Van Duijn vindt het 'kwalijk' als blijkt dat Woerden daadwerkelijk toestemming had. ,,Het gebruik van deze kogels heeft consequenties voor de schietopleiding van agenten,'' aldus Van Duijn. ,,Dat zijn zaken waarvan de politiebond op de hoogte moet zijn.'' Het ministerie van Binnenlandse Zaken kon vanochtend nog niets zeggen.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Weet iemand hier wat meer van? Van het wapen, de kogel, de aanleiding tot de schietpartij etc.

Christian

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2004, 11:42:12
Het wapen zal wel het standaard dienstwapen zijn de Walter P5 dus

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2004, 12:45:19
Het officiele politiebericht:

Huiselijk geweld

WOERDEN – In de nacht van zaterdag op zondag heeft de politie een man op de Gedempte Binnengracht aangehouden in verband met huiselijk geweld. Bij de aanhouding is de man gewond geraakt. Omstreeks 01.00 uur kreeg de politie de melding binnen dat een 40-jarige vrouw slachtoffer was van huiselijk geweld en in haar woning werd bedreigd. Ter plaatse gekomen, wilde de verdachte de politie niet in de woning laten en dreigde zichzelf van het leven te beroven. Om erger te voorkomen en omdat de man een groot mes in zijn handen had, heeft de politie de man met onschadelijke munitie neergeschoten. De 37-jarige man liep hierdoor een klaplong op waarvoor hij naar het ziekenhuis is gebracht.

(bron: politie.nl)

ik verbaas me erover dat er expliciet gesprokenwordt over "onschadelijk munitie"....

7194

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2004, 12:45:34
Volgens mij is het een klein zakje met wat spul erin. IK geloof het wel eens op tv gezien te hebben.

Die man die ze er mee beschoten heeft er een klaplong aan overgehouden. Maar hij mag blij zijn dat de kogel niet echt was  :-X

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2004, 12:49:16
Ik vindt het heel bijzonder...wie haalt het in zijn hoofd om in het echt te gaan oefenen?? :-\
Ik kan ook eigenlijk alleen dit bericht vinden...verder niet....ligt dat aan mij?

heb em ff doorgeprikt naa politie-prikbord http://www.prikpagina.nl/list.php?f=18
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2004, 12:49:35

Ik heb er een foto van gevonden.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2004, 13:14:22
Het is mij allemaal een beetje onduidelijk wat hier nu aan de hand is, want volgens mij worden er twee soorten munitie door elkaar gehaald. Een stopkogel is niet hetzelfde als een bean bag. Volgens mij heeft de Politiebond dus even niet helemaal opgelet. Ik denk ook dat met een stopkogel het niet gebleven zou zijn bij een ingeklapte long.

Een bean bag is een stoffen zakje van 5 bij 5 cm ongeveer, gevuld met hagelkogeltjes en wordt afgeschoten met dezelfde wapens waarmee traangas wordt afgeschoten. Deze vorm van munitie is juist bedoeld om te kunnen schieten zonder ernstig letsel toe te brengen, zo blijkt ook uit het jaarverslag van de Ombudsman van 2000:
Citaat
Met een bean bag kan een verdachte ter aanhouding tot staan worden gebracht zonder dat gevaar bestaat voor letale verwondingen, omdat anders dan een normale kogel de bean bag niet doordringt in het lichaam.

De bean bag is niet opgenomen in de huidige Bewapeningsregeling politie en zou dus ook niet gebruikt mogen worden, tenzij de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken toestemming hebben gegeven tot het "beproeven" van deze munitie.

http://www.ombudsman.nl/jaarverslag2000/7/2000jv_7A.6.2.html

Een stopkogel is een holle kogel en deze slaat in het lichaam kapot en veroorzaakt een grote verwonding die het slachtoffer tijdelijk uitschakelt. Begin jaren '80 was door de politie het verzoek tot invoering ervan gedaan, maar dat is afgewezen door de regering en het parlement en in plaats daarvan is een zwakkere kogel genomen.

Zie voor een uitgebreider stuk over de munitiekeuze in de jaren '80 en de stopkogel:
http://appia.rechten.vu.nl/~strafrecht/cpw/os.html

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2004, 13:17:31
Ik heb er een foto van gevonden.

En dit is dus een bean bag die het lichaam niet in kan (da's ook te zien) en dus géén stopkogel.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2004, 14:46:33
Ik vond het al een erg verwarrende discussie; ik had het zelfde idee als Marc.

dank je wel voor de opheldering Marc,

Verder experimenteerd zowel defensie als de politie wel vaker met non-leathal weapons..

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2004, 15:33:32
Politiekogel in Rotterdam getest

De politie heeft in Woerden een verdachte uitgeschakeld met een nieuwe kogel, die eerder getest is door de politie Rijnmond en Haaglanden.
Het wapen is in die periode sporadisch gebruikt, maar de ervaring was volgens het Nederlands Politie Instituut positief. De kogel dringt niet in het lichaam door. De klap is te vergelijken met een vuistslag van een boxer.

De verdachte in Woerden was gewapend met een groot mes. Hij bedreigde een vrou en dreigde zelfmoord te plegen. Met behulp van de zogenaamde beanbag-kogel is hij uitgeschakeld.

Bron: Rijnmond.nl