Politie vuurt met verboden kogel

Auteur Topic: Politie vuurt met verboden kogel  (gelezen 9378 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2004, 15:35:58
dan zou dus kloppen dat er over "onschadelijke munitie" wordt gesproken.

Maar nu blijft dus de vraag over, kun je aan zo'n beanbag-kogel een klaplong overhouden???

Wilco Hogenbirk

• Forum gebruiker
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2004, 15:49:46
Politiekogel in Rotterdam getest

De politie heeft in Woerden een verdachte uitgeschakeld met een nieuwe kogel, die eerder getest is door de politie Rijnmond en Haaglanden.
Het wapen is in die periode sporadisch gebruikt, maar de ervaring was volgens het Nederlands Politie Instituut positief. De kogel dringt niet in het lichaam door. De klap is te vergelijken met een vuistslag van een boxer.

De verdachte in Woerden was gewapend met een groot mes. Hij bedreigde een vrou en dreigde zelfmoord te plegen. Met behulp van de zogenaamde beanbag-kogel is hij uitgeschakeld.

Bron: www.rijnmond.nl

7194

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2004, 16:21:18
dan zou dus kloppen dat er over "onschadelijke munitie" wordt gesproken.

Maar nu blijft dus de vraag over, kun je aan zo'n beanbag-kogel een klaplong overhouden???
Ik denk dat het goed mogelijk is om een klaplong te krijgen als je door zo'n bean-bag wordt geraakt op de borst. Als hij van dichtbij afgevuurd wordt komt de klap harder aan.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2004, 16:52:02
Citaat
UTRECHT - De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag in Woerden een nieuw soort kogel gebruikt voor het uitschakelen van een verdachte. Het gaat om een kogel die niet in het lichaam dringt, maar een opdoffer geeft, die te vergelijken is met de vuistslag van een bokser. Dat zei Cees den Bakker van het Nederlands Politie Instituut maandag.

De verdachte in Woerden was gewapend met een groot mes. Hij bedreigde een vrouw en dreigde zichzelf van het leven te beroven, aldus de politie in Utrecht. De zogeheten beanbag-kogel maakte een einde aan die situatie. De 37-jarige Woerdenaar liep een klaplong op. Den Bakker weet niet of de kogel hiervan de oorzaak is. Een beanbag is een soort zakje met korreltjes zo groot als bonen.

Volgens Den Bakker hebben onder meer de arrestatieteams van de korpsen Rotterdam en Haaglanden de beanbag in 2002 en 2003 getest. In die periode hebben zij het wapen sporadisch in de praktijk gebruikt. De ervaring was volgens Den Bakker heel positief. Vervolgens is besloten het wapen toe te voegen aan de uitrusting van de vijf arrestatieteams die Nederland telt. De procedure daartoe wordt dit najaar afgerond.

Toestemming

Voor de officiële invoering een feit is, mag de beanbag alleen worden gebruikt met toestemming van de officier van justitie, wat in Woerden volgens Den Bakker ook is gebeurd. Het wapen wordt volgens Den Bakker alleen gebruikt in gevallen waarin het alternatief neerschieten met gebruikelijke munitie is.

De beanbag is niet te vergelijken met de stopkogels waarvoor de Algemene Christelijke Politiebond ooit pleitte. Deze kogel slaat in tegenstelling tot de beanbag door het lichaam heen.

www.nu.nl

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2004, 19:12:54
nou dan nu het nieuws van RTV Utrecht
De politie Utrecht heeft een team van de Rotterdamse politie over laten komen om de verdachte met de bewuste kogel uit te schakelen,daar de politie in Utrecht daar geen ervaringen mee heeft

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2004, 19:53:22
Het blijkt dus helemaal geen verboden kogel te zijn. De NPB heeft gewoon niet begrepen wat er in Woerden nou precies allemaal gedaan is.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2004, 19:59:04
Het blijkt dus helemaal geen verboden kogel te zijn. De NPB heeft gewoon niet begrepen wat er in Woerden nou precies allemaal gedaan is.
ik heb even de berichten op de prikbordpagina van de politie bekeken,en daar kwam diezelfde conclussie naar voren ;)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2004, 20:12:15
nou dan nu het nieuws van RTV Utrecht
De politie Utrecht heeft een team van de Rotterdamse politie over laten komen om de verdachte met de bewuste kogel uit te schakelen,daar de politie in Utrecht daar geen ervaringen mee heeft
Nou volgens mij is dat geen lekker emanier van werken.

Staat een kerel met een groot mes te zwaaien en mensen te bedreigen, laten ze even agenten uit Rotterdam overkomen met zo'n geweer. Duurt wel even voor die er zijn.... :-X Volgens mij klopt die info van RTV niet helemaal. En zowel is de politie niet slim bezig.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2004, 20:16:16
Nou volgens mij is dat geen lekker emanier van werken.

Staat een kerel met een groot mes te zwaaien en mensen te bedreigen, laten ze even agenten uit Rotterdam overkomen met zo'n geweer. Duurt wel even voor die er zijn.... :-X Volgens mij klopt die info van RTV niet helemaal. En zowel is de politie niet slim bezig.
mwo,ritje Rotterdam,Woerden valt wel mee hoor ;D
Maarja,die info wordt verspreidt  :-\

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2004, 20:37:19
Volgens mij klopt die info van RTV niet helemaal.

De regio's Rotterdam en Haaglanden zijn door de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken als regio's aangewezen waar dit wapen beproefd wordt. Alleen degenen die een certificaat of diploma van het wapen hebben mogen het gebruiken. Er zullen dus leden van het AT van Rotterdam zijn gekomen. Gelukkig mogen binnenkort alle AT's dit wapen gebruiken, dan wordt de Bewapeningsregeling politie aangepast.