Want kijk, mijn jongen....
In Nederland gaat alles wat krampachtig de laatste drie dagen van een jaar. Al die rotzooi mag gekocht worden, maar nog niet afgestoken. Tot oudejaarsdag 10.00u. (tot 02.00uu 01-01)
In Duitsland en België (om de kwestie maar even dichtbij huis te houden) kun je het hele jaar die rommel kopen. Dus op verjaardagen, vieringen, weet ik wat zie je vuurwerk. Bij ons maar 1 keer per jaar...want de polizei steekt man en macht in het ''vangen'' van ''boefjes'' die rotjes afsteken. Doorverwijzingen naar Halt en geldboetes. Kassa.
Om nog maar te zwijgen over wat voor wanproducten dit land overspoelen rond de jaarwisseling. Een beetje ''pakket'' kost je rond de 50 euro. Dan heb je wat ''fonteinen'' die niets wegen, een paar gram. Overal zit hetzelfde kruit in, dus alle spuitertjes en kleurtjes zijn hetzelfde.
Nee, dan Duitsland. Bij de plaatselijke Aldi of Lidl liggen er schappen vol degelijke potten en pijlen, die ook daadwerkelijk wat wegen. Potten en pijlen die niet wegwaaien, maar massief en degelijk aanvoelen. Illegaal...? Voor de Nederlandse wet wel, maar voor onze begrippen? Voor mijn begrippen niet.. Voor een paar tientjes een behoorlijke vuurwerkshow waar de hele buurt van applaudiseerde. Gewoon, van de Aldi.. a13
Dat we hier zo krampachtig doen, die laatste drie dagen van het jaar...tja....kassa..?