GRIP 2 Grote brand Raadhuis Raadhuisplein - Voerendaal 09-12-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand Raadhuis Raadhuisplein - Voerendaal 09-12-2010  (gelezen 7736 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

mallemiering

• bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #20 Gepost op: 9 december 2010, 17:22:51
GRIP 3 betekent bestuurlijke inmenging bij het incident. Het lijkt mij dat als het gemeentehuis is brand staat, het bestuur hier van af wil weten en hier iets mee moet doen.
Maar de opschaling gaat op meerdere punten niet helemaal volgens het boekje. Volgens mij is 6 x TS zeer grote brand, terwijl men hier blijft spreken van een grote brand.
Assumption is the mother of all fuck-ups

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 9 december 2010, 17:37:24
Maar de opschaling gaat op meerdere punten niet helemaal volgens het boekje. Volgens mij is 6 x TS zeer grote brand, terwijl men hier blijft spreken van een grote brand.

Afgaande op mijn logs wordt in P2000-alarmeringen van Brandweer Zuid-Limburg nooit gesproken van "zeer grote brand". Ik vraag me af of je daaruit de conclusie kan trekken dat op dat punt de opschaling niet helemaal volgens het boekje verloopt.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #22 Gepost op: 9 december 2010, 22:10:15
Afgaande op mijn logs wordt in P2000-alarmeringen van Brandweer Zuid-Limburg nooit gesproken van "zeer grote brand". Ik vraag me af of je daaruit de conclusie kan trekken dat op dat punt de opschaling niet helemaal volgens het boekje verloopt.

Opschaling verliep prima!
Het bewijst maar weer eens dat P2000 niet alles verklapt. Dat je op je pager als belangstellende niet de tekst zeer grote brand ziet betekend dat de opschaling niet volgens het boekje gaat? Knap om dit te beoordelen vanachter je PC juhf bkll

Ter plaatse geweest zijn TS-0840, TS-0740, TS-0640, TS-1831, TS-1543, dus 5x TS waarvan 1 ts voor WTS. Overige tankautospuiten zijn niet TP geweest.

Foto's op http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=574:09-12-2010-voerendaal-grote-brand-legt-gemeentehuis-in-as&catid=105:fotoartikel&Itemid=156
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

mallemiering

• bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #23 Gepost op: 10 december 2010, 07:59:05
En ieder brandweermens leert,
1 x TS = kleine brand
2 x TS = middelbrand
3 x TS = grote brand
4 x TS = zeer grote brand
Dit houdt dus in, dat de opschaling niet volgens het boekje is gegaan.
En het eerder genoemde boekje is dus de lesstof uitgegeven door het NIFV, waar ook uit geëxamineerd wordt door het NBBE.
Assumption is the mother of all fuck-ups

Menneke86

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 10 december 2010, 10:52:53
1 x TS = kleine brand
2 x TS = middelbrand
3 x TS = grote brand
En het eerder genoemde boekje is dus de lesstof uitgegeven door het NIFV, waar ook uit geëxamineerd wordt door het NBBE.

Nou de tekst in de P2000 tekst is inderdaad niet volgens het boekje nee..

Alleen.. Vind ik het minst spannende aan een incident. Neem van mij maar aan dat ze zowel op de alarmcentrale, als op het incident zelf en in het ROT wel precies weten wat ze aan de fiets hebben. Ik denk dat het belangrijkste is ;)

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #25 Gepost op: 10 december 2010, 11:04:29
Ook bij de GRIP 1 meldingen stond er niet letterlijk in de melding 'GRIP 1'. Toch worden de juiste mensen gealarmeerd. Het gaat er natuurlijk om dat ze worden gealarmeerd, nadere informatie krijgen ze vanzelf wel (via C2000 bijv.)

Overigens was dit wel een Zeer grote brand, aldus de officiele site van het Foto & Videoteam Brandweer Limburg-Zuid. (link, klik hier)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 10 december 2010, 23:45:59
1 x TS = kleine brand
2 x TS = middelbrand
3 x TS = grote brand

Nogmaals (en ik weet heus wat in het boekje staat) ,dat het systeem er niet zeer groot van in de meldtekst maakt wil niet zeggen dat het geen zeer groot is. Is toch onnodig dat de centralist de meldtekst handmatig moet aanpassen omdat er niet word gepaged voor een zeer  grote brand maar voor een grote brand. De juiste eenheden zijn gealermeerd zonder vetragingen etc, dus niet aan het handje. Als de centralist het IV & KVT had genegeerd en wild had opgeschaald was het een ander verhaal.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #27 Gepost op: 10 december 2010, 23:46:35
Nou de tekst in de P2000 tekst is inderdaad niet volgens het boekje nee..

Alleen.. Vind ik het minst spannende aan een incident. Neem van mij maar aan dat ze zowel op de alarmcentrale, als op het incident zelf en in het ROT wel precies weten wat ze aan de fiets hebben. Ik denk dat het belangrijkste is ;)

Uiteraard  juhf bkll

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 13 december 2010, 12:23:51
GRIP 3 betekent bestuurlijke inmenging bij het incident. Het lijkt mij dat als het gemeentehuis is brand staat, het bestuur hier van af wil weten en hier iets mee moet doen.

Ook bij GRIP 2 heb je bestuurlijke inmenging door het actief worden van het GBT.
Zie anders

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geco%C3%B6rdineerde_Regionale_Incidentbestrijdings_Procedure
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 13 december 2010, 18:14:58
Onderzoek naar filmpje YouTube 'Voerendaal'

De archiefruimte van de gemeente Voerendaal na de brand
Een YouTube-filmpje dat is gemaakt van het gemeentelijk archief van Voerendaal, kan vervelende gevolgen hebben. Het filmpje werd gemaakt voordat de kelder door de brandweer was vrijgegeven. Het gemeentehuis ging donderdag 8 december in vlammen op.

Gepubliceerd op: 13.12.10 13:37, laatste update: 13.12.10 17:06
Voerendaal

Onduidelijk is of de schade-expert van de verzekeraar de schade al in kaart heeft gebracht. Als dat niet zo is, kan sprake zijn van verstoring van de 'rampplek'.
Op dit moment wordt het archief dat in een kelder onder het gemeentehuis was opgeslagen, naar boven gehaald. Door een techniek toe te passen die vriesdrogen heet, kan zeker 90 procent van de dossiers gered worden.
De beelden zouden zijn gemaakt door het hoofd archief van de provincie. Hij wilde ze gebruiken om aan te tonen wat een brand met een archief doet.  
De papieren dossiers die stammen uit 2009 en 2010 gingen in de brand verloren. Die dossiers werden op de werkkamers bewaard. Voerendaal wil zo snel mogelijk een inventarisatie maken en trachten de dossiers zo compleet mogelijk te krijgen.
Alle gedigitaliseerde dossiers zijn gered.    

Het terrein rond het gemeentehuis is nog steeds afgezet. Bewakers houden nieuwsgierigen op afstand.

Ambtenaren van de gemeente Voerendaal hebben sinds maandagochtend een nieuwe werkplek. Ze zijn na de brand die het gemeentehuis in de as legde ondergebracht in het APG-gebouw in Heerlen.
De ambtenaren werden ontvangen door hun college van burgemeester en wethouders. Hoe lang het verblijf in Heerlen gaat duren is onbekend.

Inmiddels is de verwijdering van asbest in de omgeving van het gemeentehuis in volle gang. Grote delen zijn inmiddels vrijgemaakt. Zo'n zevenhonderd bewoners hebben brieven ontvangen met informatie over de brand in het gemeentehuis. Nog steeds zitten in het gemeentehuis van Heeren ambtenaren klaar om vragen te beantwoorden.
Samen sterk in de hulpverlening!