Mogelijk 25 brandweerkazernes Friesland dicht

Auteur Topic: Mogelijk 25 brandweerkazernes Friesland dicht  (gelezen 10483 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2010, 19:45:41
Mogelijk dat dit kazernes zijn waar men nu ook al geen volledige bezetting kan leveren, je met 4 man dan ook niets uithaalt bij een brand en dus uiteindelijk een andere dichtsbijzijnde post alsnog moet uitrukken en daarmee die onderbemande post kan verdwijnen omdat ze voor die ene melding per jaar niet rendabel meer zijn?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2010, 19:47:07
Hetzelfde verhaal idem voor regio Limburg-Noord waar nu het voorstel ook klaar ligt om te gaan snijden in het aantal voertuigen en eventueel ook posten kunnen worden gesloten die op historische basis zijn ontstaan maar door bijvoorbeeld het toepassen van de KVT overruled worden door andere posten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2010, 20:04:55
Soms vraag ik me, als ik naar de alarmeringen kijk, af in hoeverre bepaalde posten nog wel rendabel zijn. Sommige worden zo weinig gealarmeerd dat het in verhouding tot het aantal uitrukken erg veel kost om geoefend (en wellicht ook gemotiveerd) te blijven.

Als ik kijk naar Anjum dan zijn zij in september maar 1x gealarmeerd, in oktober 3x en in november maar 1x.
Ternaard en Ferwert, ongeveer hetzelfde verhaal. Sloten is in 2010 nog maar 10x gealarmeerd, in de maanden september en oktober in het geheel niet. Jubbega dit jaar 12x, Nieuwehorne 20x, Stavoren 11x, Scherpenzeel 14x, Woudsend 15x. Laatsgenoemde is nota bene in de maanden januari, februari en maart 0x gealarmeerd.

Tot zover de P2000-statistieken die natuurlijk niet alles zeggen. Bepaalde gaten kunnen misschien gedekt worden door een kazerne die uiteindelijk maar 1 uitruk per maand heeft, maar aan het einde van het verhaal is het toch een kosten/baten analyse en in deze tijden van reorganiserende cq bezuinigende veiligheidsregio's neemt men het waarschijnlijk op de koop toe dat er af en toe dan maar een huis extra afbrandt, om van slachtoffers nog maar niet te spreken...


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2010, 23:50:05
Soms vraag ik me, als ik naar de alarmeringen kijk, af in hoeverre bepaalde posten nog wel rendabel zijn. Sommige worden zo weinig gealarmeerd dat het in verhouding tot het aantal uitrukken erg veel kost om geoefend (en wellicht ook gemotiveerd) te blijven.

Misschien gaat het niet eens zozeer om de kosten? Je zou je kunnen afvragen of een brandweerkorps dat slechts enkele keren per jaar uitrukt anno 2010 (bijna 2011) haar werk nog wel veilig en verantwoord kan uitvoeren? Natuurlijk kan je trainen en oefenen, maar wil je het vak wat beter beheersen dan zijn daadwerkelijke inzetten nodig. Misschien is het opheffen van een aantal posten nog wel meer een veiligheidsverhaal, dan dat het om de centen gaat. Laten we vooral niet vergeten dat er ook in Nederland nog te vaak brandweermensen overlijden tijdens het werk.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2010, 09:18:33
Ik heb nooit begrepen dat er nimmer een koppeling is gemaakt tussen de ambulancezorg en brandweer!
Dan krijg je tóch een heel ander plaatje!
Zo kan het overal voorkomen dat in de kleinste dorpjes een komplete TAS staat,terwijl de dichtbijzijnde ambulancepost 20 kilometer verderop is.
Brandweer was toch decennialang een gemeentepolitieke zaak en dat zal  steeds minder worden met alle gevolgen van dien.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 12 december 2010, 17:20:13
Soms vraag ik me, als ik naar de alarmeringen kijk, af in hoeverre bepaalde posten nog wel rendabel zijn. Sommige worden zo weinig gealarmeerd dat het in verhouding tot het aantal uitrukken erg veel kost om geoefend (en wellicht ook gemotiveerd) te blijven.

Misschien zou een bredere taakstelling dan wel uitkomst kunnen bieden. Vervullen deze korpsen bijvoorbeeld ook een first respondertaak?
Niet dat daarmee meer ervaring wordt opgedaan voor brandbestrijding, maar het vergroot wel het bestaansrecht van het korps en biedt als het goed is ook betere service aan de burger.

Dit in aansluiting op wat jacksriver in het bericht hierboven zegt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast48368

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 16 december 2010, 23:50:39
Het blijft wel stil in de voortgang van de berichtgeving in deze...............


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #17 Gepost op: 17 december 2010, 11:52:05
Het blijft wel stil in de voortgang van de berichtgeving in deze...............
Je hebt idd gelijk firefamke. Het is stil vwb dit onderwerp. Het enige wat de VBV op 15 december jl op de site gezet heeft is:

Het lijkt een nieuwe trend; het sluiten van brandweerkazernes. In verschillende hoeken van het land worden plannen gesmeed om de maximale rek uit de wettelijke opkomsttijden te halen en daarnaast ook nog eens de sleutelen aan de slagkracht. Het doel: "kwaliteitsverbetering".

De VBV is een groot voorstander van kwaliteitsverbetering op alle gebieden die leiden tot een (brand)veiliger Nederland. In dit kader hebben wij inmiddels verschillende beleidsplannen mogen inzien. Veel van deze plannen gaan echter hoofdzakelijk over het oprekken van de wettelijke opkomsttijden en het verminderen van de voertuigbezettingen (Limburg-Noord en Friesland).

Bij een kwaliteitsverbetering is het gebruikelijk dat de 'werkvloer' wordt ingeschakeld om mee te denken in het proces. In beide regio's zijn de wettelijke vertegenwoordigers van 'de werkvloer' in de ondernemingsraden en de vakbonden niet of nauwelijks betrokken.

De VBV komt dan ook tot de conclusie dat bezuinigingen de grootste drijfveer vormen voor het nieuwe beleid en er van wettelijk geborgde invloed van de werkvloer (WOR) en een landelijke regie geen enkele sprake is, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Immers wie gaat uitleggen dat je reclamespotjes maakt met de slogan 'Elke seconde telt', en een uitgebreid onderzoek laat verrichten naar de mogelijkheden om de oplopende opkomsttijden van de brandweer te verbeteren, terwijl nu heel bewust de uiterste grenzen worden opgezocht?

In de praktijk komen de voorstellen er immers op neer dat veel burgers, hele dorpskernen, en de daarin verblijvende kwetsbare en minder zelfredzame groepen burgers (kinderen, bejaarden en gehandicapten) straks dubbel zo lang, of nóg langer moeten wachten op de brandweer en zich daarbij ook nog moeten afvragen of ze wel op een verantwoorde en adequate inzet van de brandweer kunnen rekenen.  

In de regio Limburg-Noord zijn de gebruikte argumenten in het nieuwe beleidsplan al voor een groot deel ontkracht. Theorie en praktijk liggen daarbij mijlenver uiteen:

Bekijk hier het nieuwsitem van de zender Limburg 1

Volgens de woordvoerder kan de brandweer maar in 35% van de gevallen op tijd zijn. De brandweer in Peel en Maas (5 kazernes) is echter in de praktijk in 85% van de gevallen binnen de normtijden aanwezig en van de 15 %overschrijdingen is ook nog een substantieel deel te wijten aan de verwerkingstijden op de meldkamer, die in sommige gevallen tot meer dan 10 minuten oplopen.

Verder wordt in de bijdrage de inzet van de Snelle Interventie Eenheden (SIE) geprezen en wordt de suggestie gewekt dat in 70 tot 80 % van de uitrukken de inzet van een SIE volstaat. Representatief onderzoek naar uitrukgegevens van de laatste 5 jaar in een gemiddelde uitrukpost laten zien dat bij 60% van de uitrukken een beroep moet worden gedaan op de inzet van een volledige basisbrandweereenheid (tankautospuit met 6 personen). Van de overgebleven 40% komt 32% voor rekening van OMS meldingen die in dit geval voor de volle 100% loos bleken te zijn. Hierbij wordt heel terecht de vraag gesteld of de SIE voor de OMS meldingen moet worden aangeschaft of dat de OMS meldingen moeten worden afgeschaft. De overige 8% van de meldingen rechtvaardigen op geen enkele wijze de aanschaf en permanente bezetting van een SIE.

Al schrijvend komen wij tot de verbijsterende conclusie dat wellicht onbewust en onbedoeld het bestuur op het verkeerde been wordt gezet en de burger het hierdoor verliest.  >:(
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #18 Gepost op: 17 december 2010, 21:57:42

(knip)

Verder wordt in de bijdrage de inzet van de Snelle Interventie Eenheden (SIE) geprezen en wordt de suggestie gewekt dat in 70 tot 80 % van de uitrukken de inzet van een SIE volstaat. Representatief onderzoek naar uitrukgegevens van de laatste 5 jaar in een gemiddelde uitrukpost laten zien dat bij 60% van de uitrukken een beroep moet worden gedaan op de inzet van een volledige basisbrandweereenheid (tankautospuit met 6 personen). Van de overgebleven 40% komt 32% voor rekening van OMS meldingen die in dit geval voor de volle 100% loos bleken te zijn. Hierbij wordt heel terecht de vraag gesteld of de SIE voor de OMS meldingen moet worden aangeschaft of dat de OMS meldingen moeten worden afgeschaft. De overige 8% van de meldingen rechtvaardigen op geen enkele wijze de aanschaf en permanente bezetting van een SIE.

Al schrijvend komen wij tot de verbijsterende conclusie dat wellicht onbewust en onbedoeld het bestuur op het verkeerde been wordt gezet en de burger het hierdoor verliest.  >:(

Duh, dat is immers de kleinste eenheid op dit moment, maar hoeveel van deze meldingen had ook met minder gekund?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 26 december 2010, 10:29:57
Joure: brandweer speelt verder in op fusie

Geplaatst door redactie op 25/12, 13:31 uur.

JOURE - De gemeenten Gaasterlân-Sleat en Skarsterlân hebben de handtekening gezet onder de officiële dienstverleningsovereenkomst tussen beide gemeenten, waarin is afgesproken om te samenwerken op het terrein van de brandweer. Skarsterlân en Lemsterland werkten hierin al samen, Gaasterlân-Sleat sluit hier per 1 januari 2011 bij aan. De korpsen blijven zelfstandig.
Met de overeenkomst wordt de samenwerking die er al is tussen de drie gemeenten, verder versterkt en speelt men verder in op de aanstaande fusie. ,,Een logische stap op dit moment waarmee alvast een deel van onze veiligheidspoot gelijk wordt getrokken met de nieuwe gemeentegrens”, aldus de burgemeester van Gaasterlân-Sleat. Tevens herinnert hij aan de politie die ooit een basiseenheid in deze drie gemeenten heeft gehad.

Burgemeester Kuiper geeft aan dat de periode tot 1 januari 2013 benut kan worden om de brandweerzorg in de drie gemeenten zoveel mogelijk gelijk te trekken, zodat de organisaties op het moment van fusie gemakkelijker in elkaar kunnen schuiven. De drie posten Sloten, Balk en Bakhuizen van Gaasterlân-Sleat blijven gewoon bestaan en aan de veiligheid en opkomsttijden van de brandweer verandert door deze wijziging niets.

http://www.joustercourant.nl/profile/redactie/article279164.ece/joure_brandweer_speelt_verder_in_op_fusie