Middel HV (ongeval/beknelling, 1 dode) Wethouderslaan/Verzetslaan - Purmerend 12-12-2010

Auteur Topic: Middel HV (ongeval/beknelling, 1 dode) Wethouderslaan/Verzetslaan - Purmerend 12-12-2010  (gelezen 6021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ook een pittig wagentje. Op die kleine foto dacht ik inderdaad gouden velgen te zien, wellicht als gevolg van een reflectie ofzo.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Is het niet een mogelijkheid voor de politiek om een voorstel te doen om grenzen te stellen aan een rijbewijs om dit soort dingen te voorkomen.
Daarme doel ik op de beperking die zit op een motorrijbewijs tot een bepaalde leeftijd (licht/zware motoren).
Op dit moment is het namelijk alleen zo. bij mijn weten, dat je tot je 24e bij bepaalde type auto's een hogere vezekeringspremie bepaalt.

Maar dan nu een voorstel om de motorinhoud bij auto's ook te bepreken, dat je bijv. tot je 23e geen auto's mag besturen met een motorinhoud tot 1.4.
En dat wanneer je wel een ongeval veroorzaakt je niet verzekert bent.

Mogelijk dat dit een mogelijkheid is om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te draaien.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Kansloos.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
En waarom kansloos? Verklaar je nader.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
De cilinderinhoud van een auto heeft weinig betrekking tot de oorzaak van ongevallen. De oorzaak ligt bij mijn weten vooral in het tekort aan naleving van de verkeersregels.

Stel men rijdt met een auto met een cilinderinhoud van 1400cc, hiermee wordt de acceleratie en snelheid van de auto wel wat gedrukt, maar men kan alsnog 120 km/h+ rijden, wat genoeg is om een fataal ongeluk te veroorzaken.
Het gaat met name om de rijvaardigheid van de bestuurder. Je krijgt immers je rijbewijs nadat men heeft gezien dat jij je in het bijzijn van de instructeur en examinator, op een verantwoordelijke manier in het verkeer kan begeven. Na het examen verandert de rijstijl echter behoorlijk. Handen niet langer op 10 voor 2, maar 1 hand op het stuur en de ander op de pook (dit geldt voor enkelen) + het je niet houden aan de verkeersregels.

Wat de oorzaak van dit ongeval is geweest, laat ik echter over aan de analisten, welke zich er objectief over buigen.

Echter, een motorfiets wordt qua Kw. gedrukt, wat meer betrekking heeft op het acceleratievermogen van de motorfiets.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Even een kleine toevoeging op bovenstaande met een persoonlijk voorbeeld:
Ik ben zelf een beginnend bestuurder. Zelf heb ik een auto met 1.3 benzinemotor uit 1996. Hiermee rij ik vrij stevig, maar naar mijn idee niet onverantwoord (ik houd me vrij goed aan de maximum snelheid, ben een 'nette' bestuurder, ik kijk zo ver mogelijk vooruit en rij economisch/zuinig).
Daarnaast bestuur ik voor mijn werk regelmatig een (vrij nieuwe) 1.9 diesel. Met deze auto rij ik veel rustiger, dit door de carosserievorm, het gewicht (1200 kg, mijn eigen 1.3 weegt 780 kg) en natuurlijk het motorkarakter.

Beperken op cilinderinhoud zou in dit geval belachelijk zijn, immers, met mijn 1.3 rij ik 'harder'  dan met de 1.9, terwijl ik de 1.9 dan misschien niet mag besturen en de 1.3 wel. Dus dan zou in deze maatregel ook de carosserievorm, brandstof, gewicht etc. etc. meegenomen moeten worden.

Een betere maatregel zou zijn dat we -net als in Duitsland- op ons 17e ons rijbewijs mogen gaan halen en dan een jaar alleen onder begeleiding van een persoon van 30+ moeten rijden (en/of een persoon met x aantal jaren het rijbewijs).
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Als je al iets zou willen beperken, dan moet je gewoon het aantal pk's knijpen. Als je het vermogen uit het voertuig haalt, dan beperk je ook de kans dat men er in de stad mee gaat scheuren. En op de snelweg kun je wel 120 rijden, maar het duurt alleen langer voor je op de topsnelheid zit.
Assumption is the mother of all fuck-ups


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Als je al iets zou willen beperken, dan moet je gewoon het aantal pk's knijpen. Als je het vermogen uit het voertuig haalt, dan beperk je ook de kans dat men er in de stad mee gaat scheuren. En op de snelweg kun je wel 120 rijden, maar het duurt alleen langer voor je op de topsnelheid zit.

Het aantal Pk's van een auto knijpen zal er ook nooit toe komen. Je hebt immers ook (beginnende) bestuurders, welke een aanhangwagen achter de auto hebben. In zo'n geval zal de auto minder gewicht kunnen meesleuren, aangezien het anders geheel ten koste gaat van de acceleratie. Wegkomen bij een stoplicht met een auto van bijv. 1200 kg + een aanhangwagen van bijv. 750kg, gaat dan extreem lang duren.