Fabels over de reanimatie (workshop studiedag Oranje Kruis)

Auteur Topic: Fabels over de reanimatie (workshop studiedag Oranje Kruis)  (gelezen 10978 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 31 december 2010, 20:33:34
Stel, je bent als niet-EHBO'er ergens aanwezig bij iemand die gereanimeerd moet worden. Je hebt geen flauw idee wat je moet gebeuren, maar weet wel dat er een AED aanwezig is. Plaatjes op de AED volgen, AED gaat analyseren, niet schokbaar, instructies over reanimatie. De leek volgt de instructies op en het slachtoffer overleeft (ideaal gezien dan).

Afgezien dat veel AED sober zijn als het gaat om aanwijzigingen, alles wat je probeert is meegenomen.

Ik heb tijdens een opleidingsles de opmerking dat hij de uitleg gemist had en of ik het nog een keer wilde uitleggen. (versie met 2 reanimeren 5:1)
Dat wilde ik wel, maar dan de straat versie.
Met de verzuchting "we moeten aan de bak" heb ik hem begeleid met het geven borstcompressies totdat we zover waren dat we (binnen 10 min van de start) een adequate 5:1 gaven.
Ik nam de beademing voor mijn rekening, omdat het begeliden van de beademing veel moeilijker is


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #31 Gepost op: 23 januari 2011, 03:40:17
Misschien moet je ook kijken naar de achtergrond van degene die reanimeert. Er wordt nu vanuit gegaan dat diegene geoefend is, maar volgens mij zijn er veel vaker omstanders die dat niet zijn.

Stel, je bent als niet-EHBO'er ergens aanwezig bij iemand die gereanimeerd moet worden. Je hebt geen flauw idee wat je moet gebeuren, maar weet wel dat er een AED aanwezig is. Plaatjes op de AED volgen, AED gaat analyseren, niet schokbaar, instructies over reanimatie. De leek volgt de instructies op en het slachtoffer overleeft (ideaal gezien dan).

Ik kan me voorstellen dat dergelijke situaties vrij veel voor zouden kunnen komen. De overlevingskansen lijken dan door de AED toch flink toe te nemen.

Een niet-geoefende leek zal niet zomaar de AED grijpen uit zich zelf, als hij daar geen aanleiding toe heeft.
De aanleiding zal moeten zijn: hij krijgt opdracht hiertoe van een ehbo'er  of van de meldkamer.

Dat laatste zal niet gebeuren, want de meldkamer wil dat hij gaat reanimeren. Ze beperken de telefonische instructies dan alleen tot de borstcompressies.


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2011, 17:05:49
Ik denk eigenlijk dat leken wel degelijk een AED zullen pakken. Iedereen (ook leken) weten waar die dingen voor zijn en als ze weten waar er één hangt denk ik dat ook leken dit zullen doen.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2011, 19:19:04

Een niet-geoefende leek zal niet zomaar de AED grijpen uit zich zelf, als hij daar geen aanleiding toe heeft.
De aanleiding zal moeten zijn: hij krijgt opdracht hiertoe van een ehbo'er  of van de meldkamer.

Dat laatste zal niet gebeuren, want de meldkamer wil dat hij gaat reanimeren. Ze beperken de telefonische instructies dan alleen tot de borstcompressies.

Daar ben ik het zelf ook niet mee eens, kan in dit geval ook mijzelf als voorbeeld nemen. 17 jaar en middelbare scholier, ergens in groep 8 voor het laatst reanimatiecursus gehad.
Een paar maanden geleden is tijdens een hockeywedstrijd de scheidsrechter getroffen door een hartaanval, ik zelf vrij dichtbij de scheidsrechter op het moment dat hij neerviel. Toen ik zijn gezicht zag wist ik gelijk dat het goed fout was. Eerste probleem was alleen dat ik geen idee had wat onze scheidsrechter exact overkomen was, wel ooit geleerd om te reanimeren maar nooit geleerd om te herkennen wat iemand is overkomen. Maar goed, ik zag dat verschillende mensen al 112 belden en mede door mijn interesse in het politiewerk wist ik dat het clubhuis beschikte over een AED, mijn eerste reactie was dan ook vragen bij een volwassen of ik een AED moest halen (wist immers niet 100% wat er aan de hand was). Deze volwassen wist alleen niet wat een AED is. Afijn, voor de zekerheid in ieder geval een sprint getrokken naar het clubhuis, AED gehaald en weer terug (onderweg nog met de AED door de lucht gevlogen omdat de trap glad was  :-\). Toen ik terug kwam werd er al gereanimeerd en heb ik de AED aan een van de volwassen gegeven (in de hoop dat ze er ook daadwerkelijk wat mee deden).

Twee ambulances en een politie wagen waren binnen 6 minuten aanwezig op het veld (eerste ambulance en politiewagen rond de 4 minuten, 2de ambulance 2 minuten later). Het wachten voelde op dat moment of het uren duurde maar ze waren er uiteindelijk erg snel. Helaas heeft deze scheidsrechter het niet overleefd, ondanks alle snelle hulp van omstanders en hulpverleners. De scheidsrechter bleek later had ook hartklachten en had een tas bij zich mocht er wat met zijn hart gebeuren (maar daar kom je helaas altijd pas te laat achter).

Mede door dit voorval heb ik besloten om over een half jaar (na mijn HAVO diploma) mijn eerste poging te wagen om bij de politie te werken.

Wat ik hier uiteindelijk mee wil zeggen dat het ontzettend kan verschillen, de ene persoon weet de locatie en werking van een AED en de andere persoon kan uitstekend reanimeren. Ook leken weten van de AED af, maar  in mijn ogen mag er nog veel meer aandacht besteed worden aan de AED (zodat iedereen zich beseft waar eventueel de dichtstbijzijnde AED hangt en hoe die werkt). Ook zou er in mijn ogen meer aandacht voor reanimatie moeten komen op (middelbare)scholen. Op dit moment wordt er (in ieder geval op mijn school) bijna geen aandacht aan besteed en toch blijven de momenten komen dat het ontzettend belangrijk kan zijn.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #34 Gepost op: 25 januari 2011, 06:11:33
Maar reanimeren is toch echt belangrijker hoor, zonder reanimatie kan de AED heel weinig doen ( of je moet er heeeeeeel snel bij zijn met de AED).
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 5 februari 2011, 17:34:22
Panter, petje af.

Je heb perfect gehandeld, want als je het beter had kunnen doen, dan had je dat gedaan, dus was het perfect.
Ik vertel mijn cursisten steeds weer "als jij niet begint, dan begint er niemand"
Jij hebt niet afgewacht of iemand aanstalten gaat maken, maar bent gaan rennen.
Achteraf gezien had je meer tijd kunnen winnen door niet van de gladde trap af rennen en vervolgens de AED op te moeten halen, maar voor mij heb je ook hierbij perfect gehandeld.