Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010

Auteur Topic: Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010  (gelezen 32129 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Laat het personeel op schepen op de Noordzee maar eens proberen of ze hun pak aan kunnen en binnen welke tijd. In de Deadliest Catch op Discovery controleerd de Coast Guard er zelfs op dat je je pak helemaal aan en gereed heb binnen x aantal seconden.  :)
Wat hier gebeurt is hoeft zich niet te herhalen
Het document in mijn vorige post gaat grotendeels over het aantrekken van een overlevingspak.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Had net dit topic gezien toen ik dit las op RTVNoord.nl:


LEEUWARDEN - De kapitein van de omgeslagen schelpenzuiger HA-38 is donderdag in het Medisch Centrum Leeuwarden overleden. De 46-jarige man uit Leens werd dinsdag nog levend uit het water gehaald en in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar is hij aan zijn verwondingen overleden.

Duikers van de waterpolitie beginnen vrijdag met het doorzoeken van de omgeslagen schelpenzuiger. Het schip ligt sinds donderdagochtend op z'n kop in de haven van Harlingen. Een 19-jarige matroos uit Groningen wordt nog vermist.

De duikers gaan op zoek naar de apparatuur waaruit de toedracht van het drama moet blijken. Waarschijnlijk wordt vervolgens zaterdag begonnen met de bergingswerkzaamheden.
 
 :-\
( http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97042 )


Ook de Leeuwarder Courant bericht hierover. Daarin wordt ook vermeld dat de kapitein tussen de vijf en vijftien minuten in het water heeft gelegen:

http://www.lc.nl/algemeen/binnenland/article12833931.ece/Kapitein-omgeslagen-schelpenzuiger-overleden


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
HA 38 in Harlingen, duikers vrijdag wrak in
Nick den Boer
16-12-2010 13:39
HARLINGEN – De dinsdag omgeslagen schelpenzuiger HA 38 is donderdagochtend rond vijf uur aangekomen in de werf van Harlingen


Het schip werd woensdagavond om half tien van de Richel, een zandbank onder Vlieland, naar de havenstad gesleept.
De HA 38 blijft donderdag de hele dag op de kop in de haven liggen. Waarschijnlijk gaan duikers van de waterpolitie pas vrijdag het wrak in.


Bron en foto's: http://www.112fryslan.nl/Home?&action=show&newsid=5912


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Je kop in het zand steken is heel gevaarlijk. Nu is ten minste iedereen op de hoogte en zal er gekeken worden hoe dit kon gebeuren.
Daarnaast kan je wel roepen over de LC maar zelf plaats je wel de radiofragmenten waar ze de informatie vandaan kunnen halen ;-)

Ik ben denk ik wel de laatste die z'n kop in het zand steekt voor dit soort dingen. De veiligheid op zee loopt in veel gevallen sterk achter t.o.v. veiligheid op het vaste land. Dat is ook één van de redenen dat ik het geluidsfragment geplaatst: mensen inzicht geven over wat er gebeurd op zee (aanleiding van de reddingsactie en de actie zelf). Dit blijft vaak onderbelicht. Toch ben ik van mening dat het nieuwsbericht (zeker op dat moment) geen nieuwswaarde heeft. Het had m.i. misschien in een later stadium wel aan de orde kunnen worden gebracht (bijv. als het onderzoek naar de toedracht is afgerond). Maar goed, een ieder z'n mening en ik hoop dat dit ongeval bij een hoop schippers, c.q. bemanningsleden de ogen opent. Ook qua regelgeving kan er nog voldoende verbeterd worden.

Het blijft een uitermate trieste zaak!

Groet,

Sebastiaan
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Geen duikers in wrak schelpenzuiger Harlingen 38

Geplaatst: vrijdag 17 december 2010 13:34
Gewijzigd: vrijdag 17 december 2010 13:34

HARLINGEN - Duikers van de Waterpolitie doen geen onderzoek in de omgeslagen schelpenzuiger Harlingen38 van De Rousant in Zoutkamp
Dat zegt een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten, de KLPD.

Donderdag liet de eigenaar van het schip nog weten dat duikers vrijdag zouden duiken om nautische gegevens te verzamelen. ,,We gaan het schip pas
onderzoeken als het weer overeind staat. Ik heb begrepen dat het pas volgende week is'', aldus de KLPD-woordvoerder.

De HA-38 ligt sinds donderdagochtend op zijn kop in Harlingen. Het schip zonk dinsdag op 2,5 kilometer van Terschelling.
Aan boord waren drie bemanningsleden. De 46-jarige eerste kapitein Jan Tuin uit Leens is dinsdag uit het water gered. Hij overleed donderdag in het
ziekenhuis. Woensdag werd het lichaam van tweede kapitein Jannes Lap, eveneens uit Leens, gevonden op Terschelling.
Een 19-jarige matroos uit de stad Groningen wordt nog vermist.


Bron en foto: http://www.rtvnoord.nl/home/pagina.asp?pid=97065


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Lichaam vermiste matroos HA38 gevonden

HARLINGEN- Vanochtend is het lichaam van de 19-jarige matroos van de omgeslagen schelpenzuiger HA38 gevonden. Zijn lichaam zat klem onder het schip. Het lichaam werd gevonden bij een eerste inspectieronde van het schip. Gisteren overleed de 46-jarige schipper van de HA38 in het Medisch Centrum Leeuwarden. De schipper kon afgelopen dinsdag als enige uit de Noordzee worden gehaald, nadat de HA38 was gekapseisd. De gehele bemanning van de HA38 is bij het tragische ongeval om het leven gekomen. De derde opvarende was afgelopen woensdag al levenloos aangetroffen op het strand van Terschelling.

Bron:  Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Marine bergt lichaam vermiste visser
17 december 2010, 22.06 uur
Duikers van de Koninklijke Marine hebben vanavond het lichaam van de 19-jarige opvarende van de schelpenzuiger Harlingen 38 (HA38) geborgen. De boot kapseisde dinsdag ten noord-oosten van Terschelling.
De schelpenzuiger zonk dinsdag ochtend rond half vijf boven Terschelling. Aan boord bevonden zich drie bemanningsleden. Tijdens een grootschalige zoekactie na het ongeval, door eenheden van de kustwacht en defensie, kon de kapitein uit het ijskoude water worden gered. Hij overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het levenloze lichaam van een andere opvarende spoelde de dag erna aan op het strand van Terschelling.
Donderdagnacht sleepte de reder het gekapseisde schip naar Harlingen. Daar onderzochten duikers van de Duik- en Demonteergroep van de Koninklijke Marine vanavond het schip. Hierbij werd het levenloze lichaam van de vermiste opvarende aangetroffen en geborgen.
www.mindef.nl


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.


In het artikel staat dat het overlevingspak zich tegen de matroos keerde:
"Zo'n overlevingspak wil omhoog". "Onder water werd hij door het pak juist tegen het schip gedrukt."

Is een dergelijk overlevingspak niet hetzelfde als in vliegtuigen, waarbij men met een touwtje het pak pas moet opblazen nadat je uit de cabine bent ??

P.S. Over de afbeelding: ik hoop dat het script voor het verkleinen van afbeeldingen vanzelf werkt?
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198


In het artikel staat dat het overlevingspak zich tegen de matroos keerde:
"Zo'n overlevingspak wil omhoog". "Onder water werd hij door het pak juist tegen het schip gedrukt."

Is een dergelijk overlevingspak niet hetzelfde als in vliegtuigen, waarbij men met een touwtje het pak pas moet opblazen nadat je uit de cabine bent ??

P.S. Over de afbeelding: ik hoop dat het script voor het verkleinen van afbeeldingen vanzelf werkt?
Een overlevingspak blaas je niet op, dus is dat niet van toepassing.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Een overlevingspak blaas je niet op, dus is dat niet van toepassing.
Ik lees op knrm.nl: ("Een dergelijk pak is waterdicht en beschikt over voldoende drijfvermogen om te allen tijde te blijven drijven"). Blijkbaar heeft een overlevingspak van zichzelf genoeg drijfvermogen, en hoef je dit inderdaad niet te "activeren".

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe zo'n overlevingspak werkt, en waar zo'n pak van gemaakt wordt (of waar ik het antwoord op deze vragen kan vinden)?
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.