Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet

Auteur Topic: Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet  (gelezen 55597 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #100 Gepost op: 10 mei 2012, 18:58:45
Ik kom uit maastricht, mijn ouders wonen in Eijsden, een plaats nog dichter bij de grens.
Mijns inziens is er geen overlast door drugstouristen maar door drugsrunners die aan die touristen willen voorkomen. Dit wordt nu alleen maar erger, want de touristen komen toch wel, alleen dan voor illegale straathandel door drugsrunners die ook harddrugs verkopen, waardoor de overlast nog meer stijgt.

legaliseer cannabis volledig en zorg ervoor dat drugsrunners geen winst meer behalen, dan ben je op de goede weg. Overigens zijn drugsrunners meestal te vinden in nieuwe auto's (golfjes) met nederlandse kentekenplaten.

Wanneer we legaliseren is er controle op kwaliteit, op kwantiteit en kan er belasting worden geheven over de verkoop net zoals met alcohol.
Wanneer we alcohol ( een gevaarlijkere drug m.i.) zouden verbieden krijg je ook illegale handel, vergrote criminalisering, en de bevolking zou het niet accepteren, idem met sigaretten!

Ik denk dat je doelt op het A2 gebied waar inderdaad veel drugsrunners uit de randstad te vinden zijn. Toch zorgen de toeristen in de wijken voor ook flink wat overlast. Als ik hier kijk is het schering en inslag met voornamelijk  Belgen. Zoals je zelf al aangeeft komen de toeristen toch wel. Vandaar dat ik ook zeg trek het EU gelijk. Dan heeft het ook geen nut om er speciaal voor naar NL te komen.

@Henk: Is me helaas niets van bekend. Zover ik wist waren ze in Amerika altijd erg streng op alle soorten van drugs.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 10 mei 2012, 23:21:00

Ik denk dat je doelt op het A2 gebied waar inderdaad veel drugsrunners uit de randstad te vinden zijn. Toch zorgen de toeristen in de wijken voor ook flink wat overlast. Als ik hier kijk is het schering en inslag met voornamelijk  Belgen. Zoals je zelf al aangeeft komen de toeristen toch wel. Vandaar dat ik ook zeg trek het EU gelijk. Dan heeft het ook geen nut om er speciaal voor naar NL te komen.

@Henk: Is me helaas niets van bekend. Zover ik wist waren ze in Amerika altijd erg streng op alle soorten van drugs.

Ik heb het even voor je opgezocht. In 16 staten is het mogelijk op deze wijze legaal aan cannabis te komen, door kleine klinieken die een verklaring afgeven dat je op medicinale gronden (af en toe een pijntje in je schouder, soms wat moeilijk in slaap komen) op recept cannabis mag kopen. Deze wordt streng gecontroleerd en mag niet te veel THC (tetrahydrocannabinol) bevatten. Een hele interessante docu op televisie gezien, allemaal releaxte mensen, geen Golfjes te zien daar  ;D

http://abcnews.go.com/blogs/health/2011/10/16/california-medical-association-wants-marijuana-legalized/?fb_ref=.Tpt2XcnZ-go.like&fb_source=profile_multiline

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 10 mei 2012, 23:26:59
een van de reacties onder het artikel, (Nee, hij is NIET van mij):

I can’t believe we’re still discussing the legality of marijuana, regardless of whether health benefits exist or not. This unwinnable ‘war’ has gone on far too long. At least we didn’t spend decades learning during Prohibition. Let’s decrease crime, save money, and perhaps even make some money along the way.

It’s an inevitable conclussion that it will be legalized at some point. I guess until then, we’ll keep spinning our wheels.

Posted by: malcolm kyle | October 17, 2011

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #103 Gepost op: 12 mei 2012, 11:36:03
Dankjewel Henk. Ik ga het eens door lezen :)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #104 Gepost op: 13 mei 2012, 12:13:46
http://www.nederland3.nl/programma/teledoc-nederwiet

Nog iemand gezien toevallig?   Was een interessante aflevering.

sylvester1986

• Gast
Reactie #105 Gepost op: 23 mei 2012, 12:47:29
Drugsoverlast Kerkrade door wietpas

door Bjorn Thimister
KERKRADE -  De stad Kerkrade blijkt sinds de invoering van de wietpas op meerdere plaatsen in de stad ernstige overlast te hebben van buitenlandse drugstoeristen die in de straathandel actief zijn. De Limburgse grensgemeente zal daarom het aantal handhavingcontroles flink gaan opvoeren, bevestigt burgemeester Jos Som, die het tonen van alleen een paspoort bij het betreden van een coffeeshop voldoende vindt. ,,Dat mensen eerst ook nog een bewijs van inschrijving bij het gemeentehuis moeten halen, dat werkt gewoonweg niet."

Volgens Som is er een aantal hotspots, vooral aan de grens met Duitsland, waar sprake is van groeiende overlast door drugshandel. ,,In Den Haag begrijpen ze niet dat wij als grensstad veel sneller drugstoeristen binnen krijgen om verdovende middelen op straat te halen, waarna ze weer even snel vertrekken. Daar zullen we de komende tijd samen met Duitse politie hard tegen gaan optreden. Deze problemen moeten afgelopen zijn.”

De burgemeester doelt op drugshotspots als de Nieuwstraat, de Pannesheiderstraat en rondom de eeuwenoude Abdij Rolduc. Volgens hevig ongeruste omwonenden van deze abdij, dat dicht bij de grens met Duitsland ligt, is het aldaar een puinhoop door de veelvuldige aanwezigheid van voornamelijk Duitse drugskopers. De overlast van drugsgebruikers en -handelaars speelt zich hier met name ‘s avonds en in de weekenden af op de grote parkeerplaats voor de abdij en een naastgelegen straatje.

,,Sinds de komst van de wietpas is het drugsverkeer rond Rolduc alleen maar toegenomen”, beweren verontruste bewoners van de naastgelegen wijk ten stelligste. Bij hen regeren bezorgdheid over verloedering van hun omgeving en angst voor escapades door zogenoemde drugstoeristen.
,,Er worden zelfs drugsdeals gesloten waar je bij staat als je de hond uitlaat. Ook wordt er in het naastgelegen bos volop harddrugs gebruikt. Het gaat hier dan vooral over Duitsers die zogenaamd als wandelaar daar langslopen of veel jeugd in auto‘s op de parkeerplaats voor de abdij.”
,,Soms loopt er weleens een persoon die gelinkt kan worden aan drugs door ons gebouw heen”, bevestigt een bron binnen Rolduc, die spreekt over een ‘unheimisch gevoel‘ voor hotelgasten. Ook de politie moet vaker gebeld worden om de orde te handhaven.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12158631/__Drugsoverlast_Kerkrade_door_wietpas__.html

sylvester1986

• Gast
Reactie #106 Gepost op: 31 mei 2012, 18:12:37
Ik moet toch wel lachen.  
Wisten we dit niet al een beetje te voorspellen?  998765
==============================
Drugsoverlast Maastricht in maand verviervoudigd – schuld wietpas

Het aantal meldingen van drugsoverlast bij de gemeente Maastricht blijkt een maand na invoering van de wietpas sterk gestegen. Het gaat bijna om een verviervoudiging. In de maand mei werd 619 keer melding gemaakt bij een speciaal meldpunt, vorig jaar werd dit gemiddeld 166 keer per maand gedaan, meldt de gemeente.
Ondanks dit hoge aantal meldingen zegt burgemeester van Maastricht Onno Hoes juist tevreden te zijn over de invoering van de wietpas. Volgens Hoes is het aantal coffeeshopbezoekers uit het buitenland in Maastricht beduidend afgenomen en blijkt de aanpak van softdrugshandel op de Maastrichtse straten “beheersbaar”.

Hoes zegt zelfs blij te zijn met het grote aantal meldingen van drugsoverlast door Maastrichtenaren. De toename geeft volgens hem namelijk aan dat burgers hun steentje bijdragen aan het terugdringen van de problemen. De meldingen zijn volgens hem cruciaal, omdat de politie zo gerichter kan optreden.

‘BEDUIDEND MINDER BUITENLANDSE DRUGSKOPERS IN DE STAD’
In mei werden 101 aanhoudingen verricht voor drugsgerelateerde zaken zoals drugsbezit en drugshandel. In voorgaande maanden ging het volgens een gemeentewoordvoerder om zo’n vijf aanhoudingen per maand. Deze stijging wordt onder meer verklaard door de verhoogde politie-inzet op drugsoverlast.

Ondanks dat exacte cijfers ontbreken, denkt de gemeente Maastricht dat zich beduidend minder buitenlandse drugskopers in en rond de stad ophouden. Zo zouden er minder buitenlandse jongeren in het centrum rondhangen en zijn er minder auto’s met buitenlandse kentekenplaten in de stad. Dat zou onder meer de daling van het aantal parkeerboetes met bijna twintig procent verklaren.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/31/drugsoverlast-maastricht-in-maand-verviervoudigd-schuld-wietpas/

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #107 Gepost op: 31 mei 2012, 18:50:46
Hoera.
De politie houdt het probleem "beheersbaar".

Kan iemand mij uitleggen wat de burrie verstaat onder "beheersbaar"? Zoiets zet je niet tussen "aanhalingstekens".
Je beheerst het probleem of niet.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 31 mei 2012, 21:27:40
Niet om te muggenziften maar normaal betekenen aanhalingstekens in een artikel volgens mij dat het een directe quote betreft. :)
Dus niet dat de burgemeester zelf het tussen aanhalingstekens heeft gezet....

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een vreemd artikel blijft:  De aanpak blijkt beheersbaar? Wil dat zeggen dat de aanpak onder controle is maar het probleem niet?.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 4 juni 2012, 16:22:01
Bejaarde drugsdealer probeert zijn slag te slaan in Aken

De politie heeft in Aken een 78-jarige drugsdealer aangehouden. Toezichthouders zagen de man drugs verkopen en waarschuwden de politie. In zijn auto werd 140 euro contant geld gevonden en een portie drugs. In de woning van de bejaarde zijn vervolgens vele duizenden euro's en een voorraad heroïne in beslag genomen. De man was geen bekende van de politie.

Bron: http://www.l1.nl/nieuws/181924-bejaarde-drugsdealer-probeert-zijn-slag-te-slaan-aken

Blijkbaar zien niet alleen bepaalde jongeren extra inkomsten dankzij de invoering van de wietpas...