Ik begin steeds harder te lachen, want dit zag ik niet aan komen.
=======================
Zuiden luidt noodklok over wietpasDe zuidelijke provincies luiden de noodklok over de drugshandel in de zuidelijke provincies. Burgemeester Gilissen stelt dat de invoering van de wietpas zorgt dat de gemeente en politie de controle kwijtgeraakt over de in de coffeeshops gereguleerde en gedoogde drugshandel. “Samen met de regio hebben we in Den Haag de noodklok geluid". Dit schrijft Peel en Maas Online.
Gilissen zegt: "Door het gedoogbeleid was de drugshandel in Venray overzichtelijk met de twee coffeeshops. Na de invoering van de wietpas heeft een groot gedeelte van de handel zich naar de straat verplaats. Daarbij worden vaak zeer jonge gastjes op scooters ingezet als drugskoerier. Dat is een lastige en onwenselijke situatie. Veel werk dat we de afgelopen jaren in het jongerenbeleid hebben gestoken, wordt hiermee tenietgedaan."
Hij noemt de situatie zorgwekkend. "De regio heeft met de invoering van de wietpas 24 extra politiemensen in mogen zetten. Een substantieel deel van hen is in Venray actief, helaas." Volgens de bezorgde burgemeester zullen door het gebrek aan overzicht jongeren die met veel moeite op het rechte pad gehouden zijn de afgelopen jaren afglijden naar een circuit waar je ze niet wilt hebben.
Hij meldt dat er geen exacte cijfers voorhanden zijn, maar dat de signalen uit waarnemingen, meldingen en onderzoek de situatie serieus genoeg maken.
Of het luiden van de noodklok enig effect zal hebben valt nog maar te bezien. Enige weken geleden antwoordde staatssecretaris Fred Teeven (VVD) op Kamervragen van GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi dat hij de ontwikkelingen op de voet volgt en "dat de invoering volgens verwachting verloopt. Ik zie dan ook geen aanleiding om het beleid stop te zetten."
http://www.spitsnieuws.nl/archives/crime/2012/08/zuiden-luidt-noodklok-over-wietpas