Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet

Auteur Topic: Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet  (gelezen 55229 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #160 Gepost op: 28 februari 2014, 21:06:17
Een monopolie creëren mag niet, en de huidige vraag is zo groot dat centraal regelen niets wordt. Aan het legaal telen op een verantwoorde manier zit een prijskaartje. Genoeg thuis telers die het voor minder kunnen produceren met andere middelen (gif etc). Wat krijg je dan? Dat de straathandel weer toe neemt...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #161 Gepost op: 28 februari 2014, 23:32:31
Citaat van: DiNozzo link=msg=1247051 date=1393617977
Een monopolie creëren mag niet, en de huidige vraag is zo groot dat centraal regelen niets wordt. Aan het legaal telen op een verantwoorde manier zit een prijskaartje. Genoeg thuis telers die het voor minder kunnen produceren met andere middelen (gif etc).
Dat zou ik graag onderbouwd willen zien, want ik vraag het me af... Ik denk juist dat de prijzen dalen als er maar genoeg geproduceerd wordt. Maar er zijn vast experts die daar een berekening of een mooi wiskundig model op los kunnen laten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #162 Gepost op: 1 maart 2014, 10:07:18
Citaat van: Red link=msg=1247073 date=1393626751
Dat zou ik graag onderbouwd willen zien, want ik vraag het me af... Ik denk juist dat de prijzen dalen als er maar genoeg geproduceerd wordt. Maar er zijn vast experts die daar een berekening of een mooi wiskundig model op los kunnen laten.

De prijzen worden ook in deze handel bepaald door de relatie vraag en aanbod en ...... de (hoge)belastingen die ongetwijfeld zullen gaan worden geheven bij het legaliseren van deze handel.
Zie de hoge accijns op alcohol, tabak, benzine etc.

In Noorwegen bijvoorbeeld zijn er de staatsdrankwinkels (Vinmonopolet) waar drank op de bon kan worden ingeslagen.( http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om-vinmonopolet/in-english/are-you-considering-supplying-vinmonopolet ). De legale alcoholhoudende dranken zijn daardoor peperduur waardoor er veel illegale thuisstokerijen zijn. (zie ook reactie 160 inzake wietteelt)

Aan de illegale wordt direct verdiend door de producenten en de handelaren en indirect snoepen  (hebben omzet aan) nog vele anderen mee.
Ik denk juist dat de prijzen dalen als er maar genoeg geproduceerd wordt
Als je ervanuit gaat dat er genoeg wordt geproduceerd waarom niet die hele handel gewoon vrij geven. dat bespaart een hoop ellende zoals branden, criminaliteit etc. of die hele handel rigoureus aanpakken.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #163 Gepost op: 1 maart 2014, 11:04:23
Legalisering werkt, volgens mij, alleen als het echt een open markt is. Dus niet door middel van een beperkt model met slechts enkele (staats)kwekerijen en verkoop punten.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen regulering nodig is.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #164 Gepost op: 1 maart 2014, 11:17:00
Citaat van: Red link=msg=1247073 date=1393626751
Dat zou ik graag onderbouwd willen zien, want ik vraag het me af... Ik denk juist dat de prijzen dalen als er maar genoeg geproduceerd wordt. Maar er zijn vast experts die daar een berekening of een mooi wiskundig model op los kunnen laten.

Een gram medicinale cannabis doet een tientje meer dan in de coffeeshop (exclusief apothekers kosten). Ga je het grootschaliger aanpakken zal de prijs misschien bijtrekken maar je kan ook veroorzaken dat de straathandel goedkoper wordt. In legaal geteelde cannabis heb je natuurlijk grip op de giffen en andere zooi die gebruikt worden bij de teelt. Tegelijk zal de teler thuis goedkoper gif gebruiken, zijn spullen minder netjes afvoeren etc.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #165 Gepost op: 1 maart 2014, 11:31:38
Hoeveel inspanningen en kosten (dus omzet) geeft de illegale wietteelt voor politie en justitie etc. en hoe zou dit liggen bij de wietpas.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #166 Gepost op: 1 maart 2014, 11:51:33
Hoe zit het met de kosten waar wij met z'n allen voor opdraaien? Zoals bijvoorbeeld de kosten van illegale stroomaftap (welke gewoon wordt doorberekend aan de betalende klant - gokje 50 miljoen op jaarbasis), de kosten voor de extra brandweerzorg als er weer eens zo'n kwekerij in rook op gaat (wekelijks evenement?)?

Haal die kweek uit de illegaliteit door de markt te overspoelen met legale wiet, zorg voor voldoende aanbod waardoor je de prijs laag kunt houden (zelfs met accijns), zorg voor legale aanvoer naar de coffeeshops. Illegale aanvoer naar de shops is eenvoudig te elimineren.

En pak de illegale telers nog harder aan. Verhoog de pakkans door tipgeld uit te keren aan melders van illegale kwekerijen, verhoog de sancties waardoor het financiële gewin niet opweegt tegen de risico's van de sancties.

En hou eens op met het al oude mantra van legalisatie leidt tot alles naar de kl*ten. Het gedoogbeleid is zooooooo jaren 90.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #167 Gepost op: 1 maart 2014, 12:12:54
Citaat van: Diamondback link=msg=1247130 date=1393671093
Hoe zit het met de kosten waar wij met z'n allen voor opdraaien? Zoals bijvoorbeeld de kosten van illegale stroomaftap (welke gewoon wordt doorberekend aan de betalende klant - gokje 50 miljoen op jaarbasis), de kosten voor de extra brandweerzorg als er weer eens zo'n kwekerij in rook op gaat (wekelijks evenement?)?
Gokken lijkt me niet echt een fatsoenlijke onderbouwing in deze discussie. Ik snap niet dat er geen onderzoeksbureau wordt ingeschakeld om al deze kosten en factoren tegenover elkaar te zetten om te kijken wat financieel het beste resultaat heeft.

Sowieso zal de legalisering niet leiden tot het stoppen van illegale kwekers, dat is een fabeltje. Ze zullen wel verminderen, dat wel. Maar een (groot) deel van de illegale kweek gaat gewoon de grenzen over, en dat zal niet stoppen.

Nederland: bronland voor hennep
In het Nationaal Dreigingsbeeld 2008 is de georganiseerde hennepteelt aangemerkt als dreiging, want de hennepteelt heeft haar onschuldige karakter ver achter zich gelaten. Naar schatting bevinden zich ongeveer 30.000 tot 40.000 hennepkwekerijen in Nederland. Ongeveer 80 tot 90 procent van de kweek is bestemd voor de export. Internationaal wordt Nederland gezien als bronland voor hennep.

In de Nederlandse hennepteelt gaat naar schatting 2,2 tot 5 miljard euro per jaar om.

Legalisering veranderd niet zoveel aan bovenstaand verhaal, want exporteren naar andere landen zal niet afnemen tenzij die landen ook over gaan op legalisering. (iets wat ik voorlopig niet zie gebeuren) Ik weet niet waar het getal van 80 a 90% procent op gebaseerd is, maar al is het 50%, dan nog houd je heel veel illegale kwekers over.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #168 Gepost op: 1 maart 2014, 12:47:36
Los van de vermeende statistieken en andere presumpties, is het wel zeer onwenselijk dat zo'n standpunt uitlekt. Ik dacht eerst dat de KL dit bewust naar buiten had gecommuniceerd en dat vond ik heel bijzonder, gezien de positie van de politie als uitvoeringsorgaan ondergeschikt aan het bevoegd gezag. Blijkt het een uitgelekte e-mail is, al lees ik dat in de meeste mediaberichten niet terug. Lijkt nu net alsof de politie zich openlijk mengt in het politieke debat en dat is niet de positie die de politie hierin zou moeten hebben, zoals zij zelf ook aangeeft:
Citaat
De besluitvorming rond het eventueel reguleren van hennepteelt is een politieke aangelegenheid, stelt de korpsleiding in een reactie op het uitlekken van de e-mail. Het is niet aan de politie om daarover een standpunt in te nemen. Van diverse regionale driehoeken – waarin de regioburgemeester overlegt met het Openbaar Ministerie en de politie – kreeg de korpsleiding echter de vraag hoe de politie vanuit haar professionele ervaring tegen deze ontwikkeling aankijkt. Dat heeft de korpsleiding in deze e-mail geformuleerd.


Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze visie voortkomt uit overwegingen van politieke aard in plaats van professionele aard. Het zal niet zo zijn dat het standpunt van de belangrijkste handhaver op dit vlak afwijkt van de visie van de minister. In het oude bestel hadden de respectievelijke korpsleidingen vast niet allemaal op deze lijn gezeten. Noch vanuit politieke, noch vanuit professionele overwegingen.

Volgens mij zijn er overigens wel onderzoeken gedaan naar de voors en tegens van legalisering van wietteelt, maar daar heb ik vaak wel mijn vraagtekens over de politieke kleuring van die rapporten. Wil de échte objectieve onderzoeker opstaan? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #169 Gepost op: 1 maart 2014, 13:00:25
Slechte gok?

http://www.energiewereld.nl/nieuws/miljoenen-verlies-door-illegale-stroomaftap

Je zou ook eens moeten gaan kijken hoeveel vorderingen de energiebedrijven hebben uitstaan bij veroordeelden van illegale hennepteelt. En dat zijn nog maar de gepakten.

Het mes van legalisatie snijdt met twee kanten.
1. de binnenlandse markt wegnemen door legalisatie
2. de buitenlandse markt wegnemen door illegale wietteelt dusdanig zwaar te sanctioneren dat het lucratieve er af is en de pakkans te verhogen door bijvoorbeeld tipgeld uit te loven voor elke in beslag genomen illegale wietplant (met uitzondering van de nu al legale thuiskweker).

@ Maarten:

De politie die zich mengt in een politiek debat? Niets vreemds aan. Sinds een wazige adviseur van KC-taken en BOA agenten vooral oproept om de politie eed door de plee te trekken, verbaas ik mij nergens meer over.