puntenrijbewijs

Auteur Topic: puntenrijbewijs  (gelezen 3278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Gepost op: 28 augustus 2004, 15:00:46
De volgende situatie doet zich voor....

Een jongen wordt gepakt op het rijden in auto zonder dat hij zijn rijbewijs heeft. Dit gebeurt op een lege parkeerplaats bij een recreatieterrein.

Hij wordt staande gehouden en krijgt een boete, van naar zeggen, 150 euro(dit weet ik niet 100% zeker).

Ook wordt hem meegedeeld dat hij alvast 1 punt op zijn puntenrijbewijs zal krijgen als hij zijn rijbewijs zal halen.

Nu was mijn vraag of ze je idd al een punt kunnen geven zonder dat je je rijbewijs hebt??
Of was het alleen maar bangmakerij?

Alvast bedankt,

situatie is niet persoonlijk, ik heb sinds 2 weken een officieel rijbewijs ;)

mike

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2004, 15:27:03
Dat kan niet. Punten kun je alleen kwijt raken als je met een rijbewijs een aantal met name genoemde overtredingen pleegt bv: rijden onder invloed, meer dan 40 km/u te hard enz.

mvg
Mike

Firechief P

• Senior gebruiker
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2004, 15:30:57
bedankt Mike,

dit dus maar onder het kopje:

"stoere oom agent wil indruk maken....."

;D ;) 8)

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2004, 16:09:57
Ook namens mij bedank Mike...ik ben niet thuis in de puntenrijbewijzen... ;)

ps 38.12 was afgelopen nacht de 35 3x te snel af.... :P met een gare rammelbak  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2004, 16:48:20
hoeveel punten kun je gebruiken voordat jeje rijbewijs kwijt raakt?

Firechief P

• Senior gebruiker
    • www.pjdekok.nl
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2004, 16:51:26
Dat weet ik ook niet, maar is het puntenrijbewijs er officieel eigenlijk al en hoe wordt dat dan bijgehouden?

Er staat namelijk niets extra's op m'n rijbewijs.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2004, 17:08:17
Iedereen die voor het eerst een Nederlands rijbewijs haalt of heeft gehaalt vanaf volgens mij 1 september 2002, valt onder de 'Regeling beginnende bestuurders'.

De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan dertig kilometer per uur, een alcoholpromillage van 0,8 en hoger en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen.

Heeft men drie punten gehaald dan wordt het rijbewijs geschorst en volgt een rijvaardigheidsonderzoek. Is de rijvaardigheid onvoldoende dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. Volgens de site van het CBR zou bij onvoldoende theoriekennis en rijvaardigheid zelfs een nieuw examen gedaan moeten worden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2004, 19:47:05
Iedereen die voor het eerst een Nederlands rijbewijs haalt of heeft gehaalt vanaf volgens mij 1 september 2002, valt onder de 'Regeling beginnende bestuurders'.

De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan dertig kilometer per uur, een alcoholpromillage van 0,8 en hoger en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen.

Heeft men drie punten gehaald dan wordt het rijbewijs geschorst en volgt een rijvaardigheidsonderzoek. Is de rijvaardigheid onvoldoende dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. Volgens de site van het CBR zou bij onvoldoende theoriekennis en rijvaardigheid zelfs een nieuw examen gedaan moeten worden.
maar bestaat daarmee de mogelijkheid dat je ook voorgoed je rijbewijs kwijt raakt?
En de mensen die al langer hun rijbewijs hebben,krijgen die uiteindelijk ook een puntenrijbewijs?

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2004, 21:17:54
Voorgoed je rijbewijs kwijtraken op basis van het puntenrijbewijs is niet mogelijk, ook na het begaan van zeer zware verkeersmisdrijven kan de rechter het rijbewijs maar voor een bepaalde termijn ontnemen aan de chauffeur in kwestie.
Verder is het de bedoeling om uiteindelijk alle chauffeurs een puntenrijbewijs te geven, maar juridisch is dat nog niet zo makkelijk.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 2 september 2004, 00:59:51
Verhaal van marc klopt, alleen de datum is 1 april 2002 iedereen die na die datum een rijbewijs heeft gehaald heeft een punten rijbewijs.

Voor jeroen(die van gods eigen wapen) jullie gedragen je toch wel een beetje op mijn ringweg.

mvg
Mike