Bescherming Bevolking (BB)

Auteur Topic: Bescherming Bevolking (BB)  (gelezen 6909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert

• Gast
Gepost op: 28 augustus 2004, 21:51:48
Kijk je naar NOVA en hoor je meneer zeggen in een rapportage over de slechte rampenorganisatie in Nederland dat de BB weer in ere zou moeten worden hersteld? Nou ja! Wij kunnen niet eens fatsoenlijk de SIGMA teams in het veld brengen, laat staan een veelvoud van mensen opleiden in rampenhulpverlening. De klok wordt dan echt teruggezet. :-X

wimflaat

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2004, 17:26:40
De BB is opgedoekt omdat het niet te realiseren was....
Zou dat dan nu opeens wel lukken ???

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2004, 19:00:44
De BB is opgedoekt omdat het niet te realiseren was....
Zou dat dan nu opeens wel lukken ???

Ooow was dat de reden dat BB opgeheven werd ?
heb ik het vast verkeerd begrepen.. :-X

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2004, 20:52:31
De BB is ten onder gegaan aan de gigantische afstand tussen wat de beleidsmakers vonden en de feitelijke behoeftes in het werkveld.

Waar hebben we dat meer gehoord.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2004, 20:56:48
ik denk dat die beste man bij NOVA weer wat heeft gehoord,en dat eens even op tv moest vertellen.
Hier in Nederland hebben we de zaken redelijk op de rit staan,maar er kan hier en daar wel wat verbeterd worden. ;)

Michel

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2004, 21:26:17
Zeer gaarne geraak ik aanmerking om blokhoofd te worden bij den Neerlandsche Bescherming Bevolking teneinde twaalf uren nadat het alarm- en mobilisatiesignaal mij via den noodzender heeft bereikt mij te vervoegen bij mijne commandant opdat ik instructies en orders mag ontvangen voor den redding en verzorging der gewonden.  ;)

Er valt echt een hoop te verbeteren, maar we kunnen de situatie ook overdrijven.

Groeten van Michel

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2004, 18:32:58
BB ???  

En dat is/was ??
  Ta

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2004, 20:24:03
Een civiele hulpverleningsorganisatie die de gevolgen van oorlogshandelingen voor de burgerbevolking zoveel mogelijk moest beperken.

De leden van de BB waren deels buitengewoon dienstplichtigen (bijv doordat al drie broers in dienst zijn of zijn  geweest) die alsnog voor de BB werden opgeroepen en vrijwilligers.

Ze beschikten over:
brandweer, ingericht voor grote branden,
geneeskundige dienst, ingericht voor grote aantallen slachtoffers, waarbij het Rode Kruis ook een belangrijke rol speelde
reddingsdienst, ingericht voor het redden van slachtoffers uit ingestorte huizen e.d.
ABC dienst, ingericht voor het bestrijden van de gevolgen van atoom, biologische en chemische wapens.
verbindingsdienst voor de communicatie
sociale dienst, ingericht voor de opvang van psychotramatische stress (dat heette toen heel anders) slachtoffers.
Algemene dienst en staf.

De BB was de reactie op de het burgerleed tijdens WO II.

De leiding bestond voor een belangrijk deel uit oud officieren, o.a. van het KNIL.

Men bleef vasthouden dat de BB alleen in oorlogstijd in functies zou hebben, terwijl de rampen in vredstijd om een rampenhulpverleningsorganisatie.

eind jaren tachtig werd de BB opgeheven en namen de brandweer, het korps mobiele kolonnes en het Rode Kruis Korps een groot deel van de taken over.

Dat dit een kort leven beschoren was, bleek eind jaren 90, toen de geneeskundige combinatie in het leven was geroepen.

En nu hebben we het over veiligheidsregio´s, en men gaat rustig verder met het bedenken van manieren om rampen in de greep te krijgen.

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2005, 17:40:40
Vraagje : als Belgische leek

Hoe is de annexatie verlopen van de burgerbescherming (BB) in Nederland
Welk materieel ging naar de brandweerkorpsen ???
Was is er met het personeel gebeurd ?
Verliep dit zonder slag of stoot en/of was er gemopper aan beide kanten (BB en BW).
Wat was eigenlijk de aanleiding om dit korps om te doeken ?
Verliep de samenwerking tussen beide diensten goed of slecht ?
Alvast bedankt

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2005, 09:17:33
De afschaffing van de BB was voor mijn tijd. Ik weet wel dat er in de regio Zuid-oost brabant al het materieel naar de regionale brandweer is gegeaan. Ook het oefen gebouw wordt door de brandweer gebruikt als opleidingscentrum. Inmiddels is er binnen de regionale brandweer een afdeling crisisbeheersing deze zorgt voor de onder andere de plannen. De uitvoering ligt bij de regio korpsen.