Aanvaring vrachtschepen Noordwesten van Terschelling - Noordzee 23-12-2010

Auteur Topic: Aanvaring vrachtschepen Noordwesten van Terschelling - Noordzee 23-12-2010  (gelezen 5881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
18:39:13   23-12-10   VAARTUIG MAAKT WATER,PRIO1,STATION VLIELAND TERSCHELLING
                [1735318] Bemanning Graaf van Bylandt Vlieland
               [1735338] Bemanning Arie Visser West Terschelling
               [1735052] Lichtkrant GMK Friesland
               [1735099] Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden

18:42:00   23-12-10   AANVARING,PRIO1,STATION TERSCHELLING PAAL 8
                           [1735099] Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
               [1735348] Bemanning Frans Hogewind Paal 8
               [1735052] Lichtkrant GMK Friesland

Betreft een aanvaring tussen Vrachtschip CGM Laparouse vaart en  vrachtschip Thebe aan op achtersteven. Thebe is nu stuurloos en maakt water, Reddingsboten onderweg.




Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Vrachtschepen botsen op Noordzee

TERSCHELLING- Vanavond rond 18:30 zijn twee vrachtschepen op circa 15 mijl ten noordwesten van Terschelling in aanvaring met elkaar gekomen. Het gaat om het 365 meter lange containerschip CMA CGM Laperouse en het vrachtschip Thebe. Na de aanvaring maakte de Thebe water en had het problemen met de stuurinrichting. Door het afsluiten van de machinekamer kon het verder binnendringen van zeewater voorkomen worden. De reddingboten van Terschelling en Vlieland werden gealarmeerd om hulp te bieden. De reddingboten Arie Visser (Terschelling) en Graaf van Bylandt en het hulpverleningsvaartuig Hurricane van bergingsbedrijf Noordgat waren als eerste ter plaatse .De schade aan de CMA CGM Laperouse viel mee en deze kon z'n weg vervolgen. De Thebe heeft meer schade. De reddingboten blijven stand-by. Vanaf Terschelling is de sleepboot Hunter onderweg. Wat er precies met de Thebe gaat gebeuren is nog onbekend. Mogelijk wordt het schip naar Den Helder gesleept.

Later meer info....

Bron: Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2010, 22:12:02
Ik zie op marinetraffic dat de Hunter onderweg is naar Harlingen. Ook zag ik dat "Theo" onderweg was van Harlingen naar de plek, maar waar hij de Hunter tegen kwam keerde die om. Hebben ze het schip op sleeptouw? Iemand die wellicht meer weet?


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
De kustvaarder Thebe (90 m.) vaart op eigen kracht naar Den Helder. Het wordt begeleidt door het kuswachtschip Ievoli Black. Het schip maakte water, maar dat is nu onder contrôle. De CMA CGM Laperouse vervolgt ook haar weg.

De sleepboten Hunter en Theo begeleiden nu het vrachtschip Green Magic naar de haven van Harlingen. Alle andere reddingboten zijn retour station.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Aanvaring op de Noordzee. 23 december 2010. Info nr. 2
De situatie rond de aanvaring tussen de schepen ‘CMA CMG Laperouse’ en ‘Thebe’ is thans stabiel. Het eerstgenoemde schip heeft zijn reis naar Hamburg hervat. Het kwam van Le Havre. De ‘Thebe’ kreeg water binnen door schade bij de stuurmachinekamer, maar heeft de situatie onder controle. Het is thans langzaamaan onderweg naar Den Helder. Dit schip kwam van Terneuzen en was onderweg naar Mongstad (Noorwegen). De reddingboten zijn teruggekeerd naar hun respectievelijke bases. Het Kustwachtvaartuig ‘Ievoli Black’ is inmiddels in de nabijheid van de ‘Thebe’ en zal het schip begeleiden richting Den Helder.
Gegevens schepen:

Naam:  CMA CMG Laperouse  Thebe
Vlag:  Bahama’s    Antigua & Barbuda
Lengte: 365,5 meter    90 meter

Het weer ter plaatse:
Wind:  NO 7-8
Golfhoogte: 3-4 meter

Aanvaring op de Noordzee. 23 december 2010.  Info nr. 1
Rond 18.30 uur is op ongeveer 30 kilometer noordwest van Vlieland het 365 meter lange containerschip ‘CMA CMG Laperouse’ in aanvaring gekomen met het 90 meter lange vrachtschip ‘Thebe’. De ‘CMA CMG Laperouse’ heeft slechts geringe schade opgelopen en is, na enige tijd ter plaatse te zijn gebleven, doorgevaren naar Hamburg.
Het Kustwachtcentrum Den Helder heeft direct na de melding alarm geslagen voor drie reddingboten van de stations Terschelling en Vlieland van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Tevens zijn twee bergingsvaartuigen ter plaatse gegaan en wordt op Vliegveld De Kooy de offshore reddinghelikopter achter de hand gehouden.
De ‘Thebe’ heeft schade opgelopen in de stuurmachinekamer, waardoor daar wat water binnenkomt. Door het sluiten van de waterdichte compartimenten is de situatie aan boord stabiel. Er hebben zich op beide schepen geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Er zijn ook geen containers overboord gevallen.
bron: kustwacht.nl


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Er is een geluidsfragment van deze aanvaring te downloaden via onze site Scannernet.nl. Klik HIER om het fragment te downloaden (lees eerst de gebruiksvoorwaarden)
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Er is een geluidsfragment van deze aanvaring te downloaden via onze site Scannernet.nl. Klik HIER om het fragment te downloaden (lees eerst de gebruiksvoorwaarden)

Spannende shit, jammer dat bijna alleen het KWC te horen is...


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Spannende shit, jammer dat bijna alleen het KWC te horen is...

Yep... afstand was te groot om de schepen te ontvangen. Alleen is de CMA CGM Laperouse even te horen, maar ja die heeft de antenne denk ik op circa 30 meter hoogte staan. De Thebe is maar een klein "bootje" en die had ook flink wat schade aan de elektronika.

Moet wel gigantisch schrikken zijn geweest voor de bemanning van de Thebe, ineens zo'n grote "container-reus" van 365 meter op te zien doemen.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Verslag van de KNRM: http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/terschelling/06reddingrapporten/?TheArticle=16419

Aanvaring op Noordzee

Het is buiten koud en donker als om tien over half zeven 's avonds de piepers op Vlieland en Terschelling af gaan voor een aanvaring op de Noordzee boven Terschelling, nabij de VL-center boei. Het Kustwacht Centrum had de reddingboten Graaf van Byland (Vlieland), Arie Visser en Frans Hogewind (Terschelling) gealarmeerd om assistentie te verlenen. Op de Noordzee waait een stevige noordoosten wind, kracht 7. De verkeerscentrale Brandaris gaf een significante golfhoogte op van 3.30 meter hetgeen betekent dat er in werkelijkheid vaak nog hogere golven tussen zitten. Eenmaal buiten bleek dat maar al te waar. Ondanks de hoge golven kon er met redelijke snelheid worden gevaren. Het duurde toch nog zo'n 50 minuten voordat de reddingboten ter plaatse waren. Ook het bergingsvaartuig Huricane en de sleepboot Hunter van rederij Noordgat boden hun assitentie aan.

Het betrof een aanvaring tussen het vrachtschip Thebe en de CMA CGM LAPEROUSE waarbij de laatste mogelijk de veel kleinere Thebe over het hoofd heeft gezien. De Thebe is een coaster van 89 meter en vaart zo'n 10 knopen terwijl de LAPEROUSE maar liefst 365 meter lang en 52 meter breed is en zo'n 20 knopen gaat. Waarschijnlijk heeft de LAPEROUSE de Thebe opgelopen en (slechts) langs de zijkant geschamt.

De Thebe had zichtbare schade aan de bakboordzijde. De achterkant had duidelijk schade en ook over de lengte van het schip was de reling naar binnen gedrukt. De antennes op het dak waren beschadigd. Volgens de kapitein maakte het schip ook water maar dit bleek nogal mee te vallen. Er was wat water binnengekomen maar er kwam niet meer bij. Door de zeegang kwam het schip regelmatig uit de golven omhoog, zodat ook onder de waterlijn gekeken kon worden. Er werd geen zichtbare schade onder de waterlijn geconstateerd. De navigatie verlichting en de AIS van de Thebe werkte niet meer, de mast stond krom en de MOB boot en het kraantje waren vermorzeld. De reling aan bakboord was ingedrukt en voor op de bak aan bakboord was een luchtkoker opzij gedrukt. Gezien het verschil in omvang en snelheid van de beide schepen had deze aanvaring veel slechter kunnen aflopen.

Toen iedereen op de Thebe van de schrik was bekomen werden de reddingboten Frans Hogewind en de Graaf van Bylandt bedankt en is de Thebe, die langzaam tegen de zee in stoomde, omgedraaid om voor de zee uit naar Den Helder te varen om de schade op te nemen. Voor de zekerheid werd het schip, gezien de zeegang en de schade, door het verkeersscheidingsstelsel werd begeleid door de Arie Visser en de Huricane. Eenmaal in de luwte van Vlieland werd de verdere begeleiding overgenomen door de Ievoli Black van de Nederlandse Kustwacht en konden de reddingboten terug naar hun stations.

De kapitein van de Thebe bedankte de reddingboten voor hun assistentie en wenste iedereen fijne kerstdagen en een goed nieuw jaar toe.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Er is een geluidsfragment van deze aanvaring te downloaden via onze site Scannernet.nl. Klik HIER om het fragment te downloaden (lees eerst de gebruiksvoorwaarden)

Opmerkelijke kreet op 17:24 ::)
In welk verband moeten we dat zien?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s