@Friesch, u klinkt als iemand die bij deze zaak vanuit de kant van de slachtoffers betrokken is. Niet erg, maar misschien goed om even uw achtergrond aan te geven.
Feitelijke informatie staat er eigenlijk niet in uw reactie. Hieronder mij reactie:
- Het gaat om een visser. <-punt (ook de campinggast is volgens mij visser, afkomst niet van belang)
- Harde straal is subjectieve waarneming
- Volgens uw woorden is het waterkanon gevestigd aan de grond,impliceert een vast kanon. Waarschijnlijk bedoeld u gewoon een straatwaterkanon.
- Ik kan, ook uit uw woorden, niet opmaken of er gewaarschuwd is. Net zo min of wij kunnen bepalen of de persoon een eventuele waarschuwing niet gehoord heeft, of juist niet opgevolgd heeft omdat deze lekker aan het vissen was (geconcentreerd of in de trant "ik heb vakantie, rot op met die brandweer" <-ook subjectief). Iedere uitspraak is speculatie.
- Een recreatieplas met badgasten is, als deze op dat moment bevolkt wordt, geen goede visplaats. Vis wordt verjaagd, en zwemmers kunnen verwond worden door het visgerei. Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat als alles vol zit er geoefend wordt, of het wordt een water ballet met de kinderen.
- Waarheidsvinding is altijd het hoogste doel
- U haalt schuldig en verdachte door elkaar en geeft daar uw eigen waardeoordeel aan. Zie vorige punt.
- Het niet weten dat ze komen, zegt niets over eventuele afspraken die er zijn over oefenen. Wellicht is er een afspraak dat ze daar gewoon mogen komen, maar was de komst op dat specifieke tijdstip niet bekend.
- Ook de opmerking haantjesgedrag is subjectief, speculatief, vooringenomen en ongefundeerd. Ik kan u talloze voorbeelden geven van "het publiek" dat alles mooi en prachtig vindt, zolang zij het maar kunnen zien of niet gestoord worden.
- De brandweer moet overal kunnen oefenen, juist in het hoogseizoen als er droogte is en een hogere bezettingsgraad. Het risico is dan hoger, en bekendheid van de omgeving en de inzet ter plaatse kan niet vaak geoefend worden. Iedereen wil dat de brandweer snel en efficient helpt. De brandweer (en de andere hv diensten) doen dit graag, maar willen ook gewoon na het werk (beroeps of VG) naar huis terug en niet slachtoffer worden van incidenten van anderen. M.a.w. zij wagen hun leven voor uw en onze veiligheid. (Helaas is zoals vaak ook bij oefeningen het NIMBY gedrag bij de bevolking. Not in my back yard).
Ik ken de details van deze zaak niet, hoef ik ook niet. Ik wil alleen zeggen: pas op met stemmingmakerij vanuit emotie en eigen subjectiviteit;) Verder welkom en ik hoop dat ook u op dit forum op een goede manier een bijdrage kan leveren aan deze en andere discussies