Torenspits RK Kerk Wijhe brandt afdoor Raymond Korse. zaterdag 01 januari 2011 | 09:29 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 01 januari 2011 | 10:13
Tekstgrootte
WIJHE - Een brand heeft op nieuwjaarsochtend de torenspits van de net gerestaureerde roomskatholieke kerk in Wijhe in de as gelegd. De melding kwam tien over acht dat er vlammen uit de toren sloegen, de officier van dienst Jan Beltman - uit Wijhe en dus bekend met de plaatselijke situatie - schaalde nog voor hij de brand gezien had op tot een grote brand.
Omstreeks tien uur 's ochtends leek het erop dat de brand beperkt zou blijven tot de torenspits en dat de toren - plus kerk en pastorie - behouden zou blijven. Maar op dat moment was de brandweer nog niet binnen geweest: daarvoor was binnentreden nog te riskant. Een van de vele toeschouwers was Henk Endeman, die binnen de Wijhese parochie verantwoordelijk is voor de gebouwen. ,,Ik werd gebeld door Hans Mulder van de parochie. Je mag best weten: de tranen stonden me in de ogen.''
Het kerkgebouw heeft het afgelopen jaar in de steigers gestaan. Alle metselwerk is hersteld, het voegwerk werd vernieuwd. De haan, klok en het kruis op de toren waren gerestaureerd. Dat laatste werk is in elk geval teniet gedaan: het bovenste deel van de spits viel even voor negen uur brandend naar beneden. Wat de overige schade is, moet nog worden opgemaakt.
Pastoor Skiba bewoont de pastorie bij de kerk. Hij werd gewekt door het gebonk op de deur van de pastorie door brandweermensen. Op dat moment was de brandweer bevreesd dat de torenspits op enig moment zou omvallen. Gezien de windrichting zou de spits dan op kerk en pastorie kunnen vallen: de pastoor moest opschieten. ,,Zelf was ik nog wel rustig'', aldus de pastoor.
De klok van de kerk stond stil op kwart voor acht, waaruit de conclusie mag worden getrokken dat rond dat tijdstip de brand is ontstaan. Maar Skiba zou het opvallend vinden als uitgerekend in de nacht van oud op nieuw brand ontstaat door kortsluiting. ,,Ik ben heel nieuwsgierig naar de oorzaak'', aldus de pastoor. In de straat is nauwelijks vuurwerk afgestoken, zegt een buurtbewoner.
Een van de eersten die de brand zagen, was Hans Mulder. De locatievoorzitter liet omstreeks acht uur zijn hondje uit en dacht in eerste instantie dat er een maan scheen achter de torenspits. Hij liep verder maar bedacht dat het helemaal niet kon omdat het veel te dicht bewolkt was. ,,Ik keek nog een keer en zag toen dat het brandde. Mijn vrouw heeft direct 1-1-2 gebeld, maar daar was toen al melding gedaan van de brand.''
http://www.destentor.nl/regio/7894305/Torenspits-RK-Kerk-Wijhe-brandt-af.ece