Natuurbranden 2011

Auteur Topic: Natuurbranden 2011  (gelezen 103559 keer)

0 gebruikers (en 47 gasten bekijken dit topic.

pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Reactie #240 Gepost op: 21 april 2011, 23:23:17
viel mee brandje van 100x150 meter ugchelen en hoog soeren ovd hovd en tbo en politie ter plaatse rest retour post


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #241 Gepost op: 21 april 2011, 23:49:04
Betrof inderdaad een kleine brand (voetbalveld grote). 7748 heeft de vlammen er af gehaald en de 7743 heeft het overgenomen daarna beide voertuigen nog 1 tank nageblust. De 7581 heeft 6000 liter en ook een pomp om te kunnen blussen.


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #242 Gepost op: 22 april 2011, 09:16:02
p2kflex
09:04:54 22-04-11GROUP-1Charly vliegt. Drogte index > 55.
0706051BRW Utrechtse Heuvelrug (Amerongen) (Postcommandant)
0706118BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Amersfoort)
0706435BRW Veiligheidsregio Utrecht (DOvD Binnensticht Zeist - Bunnik)
0706514BRW Veiligheidsregio Utrecht (DOvD Eemland Noord)
0706582BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD De Bilt)
0706594BRW De Bilt (Maartensdijk) (Postcommandant)
0706768BRW Utrechtse Heuvelrug (Doorn) (Commando)
0706775BRW Utrechtse Heuvelrug (IOvD Heuvelrug West)
0706777BRW Utrechtse Heuvelrug (Commandant)
0706829BRW Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) (Commandant)
0707113BRW Utrechtse Heuvelrug (Leersum) (Postcommandant)
0707173BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Leusden - Woudenberg)
0707513BRW Utrechtse Heuvelrug (Maarn - Maarsbergen) (Bevelvoerder)
0708038BRW Rhenen (CvD - Commandant van Dienst)
0708055BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Rhenen)
0708793BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Veenendaal)
0709281BRW Woudenberg (Commando)
0709347BRW Zeist (Commandant)
0709500BRW Veiligheidsregio Utrecht (HOvD West)
0709501BRW Veiligheidsregio Utrecht (HOvD Oost)
0709505BRW Veiligheidsregio Utrecht (Piketfunctionarissen Bosbrand)
0709529BRW Veiligheidsregio Utrecht (Coördinator RAC)
0709602Veiligheidsregio Utrecht (Boswachters)
0709609BRW Veiligheidsregio Utrecht (Persvoorlichter Regio)
0709615BRW Veiligheidsregio Utrecht (Beheer)



Dus als ik dit goed begrijp is de verkenningsvliegtuig de lucht in??
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #243 Gepost op: 22 april 2011, 09:36:46
09:04:54 22-04-11 GROUP-1 Charly vliegt. Drogte index > 55.
Dus als ik dit goed begrijp is de verkenningsvliegtuig de lucht in??

Klopt deze alarmering komt elke dag om 09:00 zolang charly vliegt. Deze alarmering hoeft dus niet elke dag geplaatst te woren ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #244 Gepost op: 22 april 2011, 12:34:28
Moet je die discussie nu weer gaan voeren? Dit heeft gewoon te maken met de KVT, daar staan Harskamp en Otterlo niet in als eerste voertuigen, bij een 2e of 3e peloton kunnen deze wel weer worden opgeroepen.

TWH-WA staat voor TankWagenHaakarmbak - WAter. een gewone Tankwagen als Haakarmbak, 7581 heeft 8000 liter geloof ik.

VNOG heeft idd het beleid,bij natuurbrand,eerste Cie eigen regio,dus laat men snellere slagkracht uit GM in eerste instantie buiten de alarmering
GM heeft wel een  KVT waarbij ook de slagkracht omliggende regio's in de KVT,dus staan Hoenderloo en Uddel bij een aantal alarmeringen als 2e voertuig voor natuurbrand.
Hopelijk dat VNOG,bij het doorgang van het kazerneverdwijnplan,de KVT gaat aanpassen aangezien bij natuurbrand,in de buurt van Hoenderloo,er wel van erg ver natuurbrandbestrijdingseenheden moeten komen.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #245 Gepost op: 22 april 2011, 12:57:10
Moet je die discussie nu weer gaan voeren? Dit heeft gewoon te maken met de KVT, daar staan Harskamp en Otterlo niet in als eerste voertuigen, bij een 2e of 3e peloton kunnen deze wel weer worden opgeroepen.

TWH-WA staat voor TankWagenHaakarmbak - WAter. een gewone Tankwagen als Haakarmbak, 7581 heeft 8000 liter geloof ik.

Iemand toevallig een foto van deze 7581?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #246 Gepost op: 22 april 2011, 13:13:09
VNOG heeft idd het beleid,bij natuurbrand,eerste Cie eigen regio,dus laat men snellere slagkracht uit GM in eerste instantie buiten de alarmering
GM heeft wel een  KVT waarbij ook de slagkracht omliggende regio's in de KVT,dus staan Hoenderloo en Uddel bij een aantal alarmeringen als 2e voertuig voor natuurbrand.
Hopelijk dat VNOG,bij het doorgang van het kazerneverdwijnplan,de KVT gaat aanpassen aangezien bij natuurbrand,in de buurt van Hoenderloo,er wel van erg ver natuurbrandbestrijdingseenheden moeten komen.

Dit is niet helemaal waar. Ik heb dit hier onlangs al een keer uitgelegd.

De VNOG heeft wel degelijk voertuigen van de VGGM in de KVT staan. Alleen komen deze wat minder snel in beeld dan andersom. Dit heeft meerdere oorzaken.

1) de dichtheid van TS-BT's aan de Apeldoornse zijde is in verhouding groter dan aan de VGGM-zijde.
2) de toegangswegen vanuit Apeldoorn naar Radio Kootwijk en omgeving zijn iets gunstiger dan vanuit de richting van Harskamp en Otterlo
3) de VNOG rekent in het dekkingsplan met een verwerkingstijd die geldt tussen de twee meldkamers. Deze staat op 1,5 minuut.
4) de VNOG rekent met de uitruktijden van de kazernes in de VGGM die zijn opgegeven door de VGGM. In dit geval staan ze allemaal op 3,5 minuut. De VGGM gaat in de nabije toekomst per kazerne bekijken of de uitruktijden kunnen worden bijgesteld aan de hand van de tijden die de afgelopen periode zijn geregistreerd. Tot die tijd kan de VNOG niet anders dan met die 3,5 minuut te werken. Ook al zijn er misschien kazernes die met 2,5 minuut al op weg zijn.
5) het dekkingsplan is gebaseerd op de normale wegenstructuur. Er wordt niet gewerkt met wegen over het ISK of dergelijke omdat deze niet altijd toegangkelijk zijn.

Al deze parameters zorgen er voor dat de kazernes als Otterlo, Harskamp en Kootwijkerbroek pas later in de KVT van de VNOG voorkomen. De voertuigen van de VGGM kunnen echter wel degelijk voorkomen in de “1e of 2e Cie eigen regio”. In deze Cie's worden voertuigen namelijk gewoon uit de KVT gehaald, ook al komen ze uit een andere regio. Alleen komt dit mogelijk wat minder snel voor dan andersom.

We gaan in de nabije toekomst nog wel kijken of we de 1,5 minuut interregionale meldkamertijd eruit kunnen krijgen. Dit betekent dat we gaan kijken of we bijv. posten als Harskamp en Otterlo direct vanuit Apeldoorn kunnen alarmeren. Dit is dan conform de methode die we bij Doesburg, Didam en Zevenaar hanteren. De posten krijgen dan aan capcode van de meldkamer van de buurregio in hun pager. En als de VGGM de nieuwe (werkelijke) uitruktijden van de posten aan kan leveren winnen we hier mogelijk ook nog wat tijd.

Tot die tijd is de situatie zoals hij nu is.

Als er in de VNOG kazernes uit de KVT verdwijnen dan hoeft de KVT niet te worden aangepast. De kazernes schuiven dan automatisch door naar boven. In de vorige KVT zaten ook nog posten als Wormen en Eendracht. Deze werden na opheffing automatisch overgeslagen.

Voordat je iets over een andere organisatie roept is het verstandig om vooraf even de juiste feiten te verzamelen…..


TWH-WA staat voor TankWagenHaakarmbak - WAter. een gewone Tankwagen als Haakarmbak, 7581 heeft 8000 liter geloof ik.

De 06-7581 is geen TWH-WA maar een WBH oftwel een WaterBasinHaakarmbak. Deze bak is namelijk leeg als hij ter plaatse komt. Op het waterinnamepunt, het WIP, wordt deze lege container (voorheen een 3km-bak van BZK) gevuld met een MSA of iets dergelijks. De TS-BT's kunnen dan sneller hun tank vullen en weer naar het inzetgebied.

De 7581 heeft 6000 liter en ook een pomp om te kunnen blussen.

De 7581 heeft ook geen eigen pomp. Je verwart de 7581 met de VBC-container (Veluws Bosbrand Comité) die inderdaad 6000 liter water heeft en ook is voorzien van een pomp.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #247 Gepost op: 22 april 2011, 14:01:08
Crashtander, weet je waarom bij dit incident Hoenderloo niet is opgeroepen? die lijken toch ook veel dichter bij te zitten als Beekbergen.

Overigens de lijst met afstanden die ik poste was zonder de weg over het ISK. als die er in zou zitten was het misschien nog wel korter.

Verder klinkt je verhaal hoopvol. hoop dat dit nu eindelijk eens goed komt.

eigenlijk vreemd dat er een regiogrens precies in zo'n groot bsogebied loopt.  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #248 Gepost op: 22 april 2011, 14:10:40
Crashtander, weet je waarom bij dit incident Hoenderloo niet is opgeroepen? die lijken toch ook veel dichter bij te zitten als Beekbergen.

Overigens de lijst met afstanden die ik poste was zonder de weg over het ISK. als die er in zou zitten was het misschien nog wel korter.

Verder klinkt je verhaal hoopvol. hoop dat dit nu eindelijk eens goed komt.

eigenlijk vreemd dat er een regiogrens precies in zo'n groot bsogebied loopt.  e050

Mensen moeten zich niet blind staren op afstanden. Ook meldkamer verwerkingstijden, Opkomsttijden van vrijwilligers/beroeps maar vooral restdekkingen moeten ook mee genomen worden. Het is leuk de snelste 4 TS4X4 te alarmeren maar als daardoor een groot gebeid geen dekking meer heeft moet je je afvragen of het wel goed is dit te doen. Zeker met de huidige droogte.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #249 Gepost op: 22 april 2011, 14:15:54
Mensen moeten zich niet blind staren op afstanden. Ook meldkamer verwerkingstijden, Opkomsttijden van vrijwilligers/beroeps maar vooral restdekkingen moeten ook mee genomen worden. Het is leuk de snelste 4 TS4X4 te alarmeren maar als daardoor een groot gebeid geen dekking meer heeft moet je je afvragen of het wel goed is dit te doen. Zeker met de huidige droogte.

Dat ben ik zeker met je eens uiltje. echter is het soms wel heel erg duidelijk.

voor een voorbeeldje:
vorig jaar natuurbrand (code rood) op de voorthuizensestraat in putten. omdat putten, ermelo en harderwijk naar schoorl waren werd de 4X2 van putten, uddel, nunspeet en hierden op geroepen. uit gelderland-midden werd gevraagd om de 4X2 van nijkerk. (nunspeet = 40 minuten)

Kazerne voorthuizen die dus echt letterlijk een kilometer van de brand af lag werd niet aangevraagd. (uiteindelijk wel opgeroepen door GM). dat terwijl de blusgroepen van voorthuizen, kootwijkerbroek, garderen en barneveld er dik eerder kunnen zijn als nunspeet met 40 minuten.

Dan vraag ik me wel af, misschien moet je dan maar een keer de restdekking weghalen.

maar goed dat is verleden  :D

laten we maar ontopic gaan.  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens