Verbindingsdienst

Auteur Topic: Verbindingsdienst  (gelezen 16538 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

urlie

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 12 september 2005, 18:02:56
Als je een portofoon minimaal 6 dagen per jaar gebruikt is het al rendabel om hem zelf aan te schaffen. Dit soort apparatuur gaat langer mee dan 5 jaar.

Het zijn niet alleen de aanschafkosten van het apparaat (F1010 mob = 500,- ex BTW of een F3 porto 250,- ex. BTW) maar het NRK moet ook voor ieder apparaat de vergunning betalen (13,- voor porto/mob per jaar en 276,- voor een vaste post).

Verder zie ik erg vaak apparatuur van de afdelingen terugkomen waar niet al te fijntjes mee om is gegaan en reparatie of vervanging nodig is. Voor een verbindelaar in een afdeling is het makkelijker om na te gaan wie verantwoordelijk voor de vernieling is, maar op provinciaal niveau is dat een stuk lastiger.

De overkoepelende verbindingsdiensten voor de werkgebieden krijgen nauwelijks genoeg geld om de bestaande apparatuur aan de gang te houden. Geld voor afschrijving of uniformen voor nieuwe verbindelaren, is er niet eens... (of wordt door de bureaucratie niet vrijgeven).

Jammer dat niet alle bestuurders van het NRK beseffen hoe belangrijk goede communicatiemiddelen zijn (in alle omstandigheden).
In New Orleans kun je zien dat alle reguliere communicatie (vaste net, GSM, systemen van politie, brandweer, ambulance) allemaal het loodje hebben moeten leggen.

Het enige wat gedurende de hele catastrophe (voor veel lokaties geldt dat nog steeds) heeft gewerkt, waren/zijn de verbindingen van de zendamateurs (meer als duizend zijn er momenteel actief rond het rampgebied).

Stof tot nadenken...

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #41 Gepost op: 12 september 2005, 18:54:38
Bij de opmerking die ik maakte ben ik uitgegaan van een aanschafprijs per porto van 400 euro.
De vergunning is wat dat betreft vind ik een bedrag dat ik gewoon bij je exploitatie kosten hoort die je bij een inzet hoort te verrekenen.

De verhuurder waar ik op internet gekeken heb rekent

Portofoon 1e dag  € 16,- € 400,- 
Vervolgdag € 12,-   

Oorset 1e dag  € 2,50  € 40,- 
Vervolgdag € 1,-   

Steunzender 1e dag € 80,-  € 2300,- 
Vervolgdag € 59,-   

Basisstation 1e dag  € 59,-  € 700,- 
Vervolgdag € 34,-   

bron http://www.schaart.nl/am/am_verhuur.htm
De apparatuur is dan nog niet verzekerd en het RK zou dan aansprakelijk zijn voor verlies, diefstal en beschadeging.

Verder moet er voor de portofoon een vergunning worden afgesloten en een tijdelijke vergunning kost relatief veel.
Portofoon/mobilofoongebruik  rond de 333 Euro. verder nog een klein bedrag per portofoon per dag. Per frequentie die gebruikt word. ( laatste is mijn interpretatie van de tarieven)

Ik ben met je eens dat sommige apparatuur niet altijd netjes behandeld wordt. Overigens heb ik me al een keer verbaasd dat ik een hoeveelheid materiaal van de provincie bij een inzet gebruikt heb waar de coaxkabels zo in de aanhanger gelegd waren waardoor er knikken in de kabel zitten. Deze kabel zou ik als radio amateur niet eens meer willen gebruiken.

Maar goed, dat is dus een van de dingen waar ik me al een keer over verbaasd heb.  :-X

Wat betreft de uniformen kan ik niet mee praten. Ik draai meer EHBO diensten dan dat ik verbindingswerk doe.

Tijdens rampen is de openbare infrastructuur inderdaad een van de eerste dingen die plat gaat. Niet alleen rond new orleans was een groot deel van het noodnet door radioamateurs bemand, maar ook op 9/11 is het gehele amerikaanse noodnet van amateurs door de overheid geactiveerd. De zendamateurs zijn daar in het rampenplan opgenomen en zijn vaak de eerste dienst die op volle sterkte is voor hun taak.

DARES probeert in nederland het zelfde voorelkaar te krijgen, maar daar hoor je binnen de VBD van het RK een hoop wisselende stemmingen over. Bang dat ze hun taak kwijt raken ???
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

urlie

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 12 september 2005, 19:16:01
We kunnen het erover eens zijn dat telecommunicatie (huur of eigendom) een dure aangelegenheid is voor het Rode Kruis.   :'(

Samenwerken met zendamateurs kan op meerdere fronten aantrekkelijk zijn. Voor zendamateurs is het een uitbreiding van de hobby met een maatschappelijk zinvolle component.

Het Rode Kruis zou hulp van een groep mensen kunnen krijgen met eigen apparatuur, met meer frequenties, meer modes als alleen spraak, meer toegestaan zendvermogen en specifieke technische deskundigheid.

Mij lijkt het een win-win situatie.

Maar ja, ik ben dan ook Rode Kruis verbindelaar EN zendamateur  ;)

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 12 september 2005, 19:20:37
Het enige nadeel is dat de amateur vergunning nog steeds niet echt toestaat om rampen communicatie te  verzorgen.

Voor het RK ben ik van mening dat eigendom toch de beste op lossing is.

En verder Ja ik ben ook radio zendamateur.  ;)

73 pe1rcd ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 12 september 2005, 19:40:30
Eigendom is  goed. Maar een kleine afdeling zal hooguit 1 mob en 3 portos hebben. En als ze eens een groter evenement hebben is het goed dat er afspraken zijn met bv een verhuurder.

Hier in Zeeland hebben we de luxe dat we beschikken over een volledig uitgeruste VC  die we voor een habbekrats kunnen inzetten incl verbindingsman.

urlie

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 12 september 2005, 19:41:06
Het enige nadeel is dat de amateur vergunning nog steeds niet echt toestaat om rampen communicatie te  verzorgen.

Op de website van het Agentschap Telecom (http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/vergunningen/942.pdf) valt te lezen in de "Gebruiksregels, procedures en regelgeving Amateurdienst":

25.9A: Administraties worden aangemoedigd de noodzakelijke stappen te zetten om amateurstations toe te staan zich voor te bereiden op, en te voldoen aan de communicatie behoefte bij de ondersteuning tijdens rampen.

Uit de bovenstaande regel mag je afleiden dat het standpunt van de nederlandse overheid positief is, ondanks dat nog niets "in steen gebeiteld staat".

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 12 september 2005, 21:34:27
Een porto aanschaf 400 euro? Ik dacht dat die dingen die het rk nu heeft rond de 1000 zaten, maar goed :), ik heb er dan ook geen verstand van...

Wat mij is opgevallen aan de verbindingsdienst is het volgende: ik heb vaak het gevoel dat de EHBO in dienst is van de VBD ipv andersom. Ik bedoel dat met name in de vorm van; de EHBO moet maar even doen wat de VBD wil. Niet altijd een prettig gevoel. Wanneer de situatie omgekeerd zou zijn is het natuurlijk ook niet goed, maar de VBD is toch een ondersteunde dienst voor de hulpverleners?

Ik sta er ook nog wel eens verbaasd van hoe sommige zaken geregeld zijn. De topic 'is de verbindingsdienst een geheime dienst' heeft zo het een en ander opgehelderd.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 13 september 2005, 00:06:15
de eenvoudigste icom portos die je bij het nrk zelf kopen kan zijn rond de 200 euro , kaal dus geen oortjes of speakermic .

De verbindingsdienst is een ondersteunende dienst en moet juist de hulpverleners ontlasten.

Wat dat betreft  kan ik alleen over mijn eigen afdeling praten hier gaat het goed en ondersteund de verbindingsdienst van het nrk zelfs de ggd en sigma bij evenementen waar ook het nrk aan deelneemt.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 13 september 2005, 09:08:07
Op de website van het Agentschap Telecom (http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/vergunningen/942.pdf) valt te lezen in de "Gebruiksregels, procedures en regelgeving Amateurdienst":

25.9A: Administraties worden aangemoedigd de noodzakelijke stappen te zetten om amateurstations toe te staan zich voor te bereiden op, en te voldoen aan de communicatie behoefte bij de ondersteuning tijdens rampen.

Uit de bovenstaande regel mag je afleiden dat het standpunt van de nederlandse overheid positief is, ondanks dat nog niets "in steen gebeiteld staat".

IK weet dat de mogelijkheden wel in de vergunning zijn opgenomen, maar de geluiden die ik voorlopig hoor geven een ander beeld bij mij. De diensten waar DARES ( als georganiseerde groep zendamateurs) zich mee bezig wil inzetten, zijn nog nergens opgenomen in communicatie plannen bij rampenhulpverlening.

Binnen de VBD van het RK bespeur ik 2 hoofdmeningen, DE mensen die het toe juigen, ( zijn waarschijnlijk ook gelicenceerd ethergebruiker, om het woord AMATEUR even te vermijden. ) en een groep mensen die op hun achterste poten staan en als argument gebruiken dat het hobbyisten zijn.

De verbindingsdienst is in mijn ogen ook een dienst die er is om de hulpverlening soepel te laten verlopen.  In zandvoort staat de verbindingsdienst bij evenementen in contact met de CPA en krijgt als het nodig is ook de 112 meldingen door van politie en CPA die via GSM binnen komen uit het publiek op het circuit terein.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #49 Gepost op: 13 september 2005, 15:44:08
Wat mij is opgevallen aan de verbindingsdienst is het volgende: ik heb vaak het gevoel dat de EHBO in dienst is van de VBD ipv andersom. Ik bedoel dat met name in de vorm van; de EHBO moet maar even doen wat de VBD wil. Niet altijd een prettig gevoel. Wanneer de situatie omgekeerd zou zijn is het natuurlijk ook niet goed, maar de VBD is toch een ondersteunde dienst voor de hulpverleners?

Is het vaak niet zo dat de verbindelaar samen met de hulpverleningscoörinator zit? hierdoor lijkt het misschien alsof de verbindelaar de beslissingen neemt, terwijl dit door de coördinator gebeurt. In principe hebben de coördinator en de verbindelaar het totaalplaatje van de hulpverlening duidelijk voor zich waardoor er niet altijd op individuele wensen kan worden ingegaan!

Ik denk, ook gezien de afdeling waar je zit, dat je eens met de verbindelaar moet praten en je grieven voor moet leggen! ik denk, de verbindelaars bij jullie kennende, dat zij daar best voor open staan.

wederzijds begrip doet vaak al een hoop goed!

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....