GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 340895 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1370 Gepost op: 10 december 2011, 13:13:30
Waar ik nog steeds benieuwd naar ben is hoe de "opzettelijke brandstichting" uiteindelijk gerelateerd gaat worden aan "70 miljoen euro schade". Structureel een pomp ontdooien met een gasbrander (welke dwaas verzint zoiets?) is denk ik reden genoeg om tot vervolging over te gaan. Maar daarna gaan er nog zoveel dingen "niet helemaal goed" dat het eerste incident nauwelijks meer iets te maken heeft met de eindtoestand. We gaan het zien!  ::)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1371 Gepost op: 10 december 2011, 15:32:42
Mohammed moest 'zijn bek houden' van Chemie-Pack

Productiemedewerker Mohammed die de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk heeft veroorzaakt, zou onder druk zijn gezet door de leiding van Chemie- Pack 'om zijn bek te houden over de brand.' Gisteren stelde het OM dat niet hij, maar de leiding verantwoordelijk is voor naleving van de regels. Ondertussen verkeert Mohammed inmiddels in grote geestelijke nood. De 45-jarige man zou pas twee dagen geleden een advocaat in de arm hebben genomen, dat meldt BN/DeStem vandaag. Ook staat hij onder behandeling van een psycholoog bij de GGZ.

Immuniteit
Het OM reageerde gisteren in de rechtbank op het verwijt van drie leidinggevenden, waaronder directeur Gerard Spiering, van Chemie-Pack die wél worden vervolgd. Volgens hun advocaat Ronald Drenth was Mohammed 'immuniteit' beloofd in ruil voor een bekentenis, zo schrijft het AD vandaag.

Leiding verantwoordelijk
De productiemedewerker die de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk heeft veroorzaakt, gaat vrijuit omdat niet hij, maar de leiding verantwoordelijk is voor naleving van de regels. De 45-jarige Mohammed deed niets ongewoons; zijn onverantwoordelijk handelen paste 'binnen de mores en de bedrijfscultuur van dit chemische verpakkingsbedrijf', aldus officier van justitie Ingeborg Koopmans gisteren.

Bekentenis
De productiemedewerker heeft bekend dat hij met een gasbrander had geprobeerd een bevroren membraanpomp te ontdooien. In de nabije omgeving stonden containers met brandbare producten. Toen de pomp op de fatale dag van 5 januari vlam vatte, stond het bedrijf in korte tijd in lichterlaaie. De officier van justitie ontkent dat Mohammed geen vervolging is beloofd in ruil voor een bekentenis. 'Hij kwam uit zichzelf en uit gewetensnood met de waarheid naar buiten,' stelde Koopmans.

Opgepakt
Op basis van Mohammeds verklaring werden de directeur, de productieleider en de milieucoördinator van Chemie-Pack opnieuw aangehouden en ook verdacht van 'feitelijk leidinggeven aan opzettelijke brandstichting'. De advocaat van het drietal noemt het 'niet uit te leggen dat de hoofddader niet wordt vervolgd'. Hij vindt dat justitie de man in strijd met de wet bij de rechter heeft weggehouden. Hij stelt dat het OM een onvergeeflijke blunder begaan heeft door A. te beloven dat hij niet zal worden vervolgd, zo meldt BN/DeStem op zijn website. 'Hij is de grote vis, de hoofddader. Hij heeft een brander op een pomp gericht, waardoor de brand is ontstaan. Hem niet vervolgen, kan niet door de beugel, het is niet uit te leggen. Dit begrijpt geen mens,' aldus Chemie-Pack- advocaat Ronald Drent gisteren.

Geen spreekverbod
Drenth zei in de krant ook dat het personeelslid niet onder grote druk is gezet. 'Spiering heeft niemand een spreekverbod opgelegd. Hij heeft alleen opgeroepen om niet te gaan speculeren over de oorzaak van de brand.' De rechter gaat eerst eigen onderzoek doen naar de feiten. Over vier maanden wordt duidelijk of het Openbaar Ministerie (OM) de zaak tegen de leidinggevenden van Chemie-Pack mag doorzetten.

Bron: AD


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #1372 Gepost op: 10 december 2011, 15:36:42
Waar ik nog steeds benieuwd naar ben is hoe de "opzettelijke brandstichting" uiteindelijk gerelateerd gaat worden aan "70 miljoen euro schade". Structureel een pomp ontdooien met een gasbrander (welke dwaas verzint zoiets?) is denk ik reden genoeg om tot vervolging over te gaan. Maar daarna gaan er nog zoveel dingen "niet helemaal goed" dat het eerste incident nauwelijks meer iets te maken heeft met de eindtoestand. We gaan het zien!  ::)
waar bazeer jij op welke dwaas doet zoiets? je weet toch niet wat voor pomp het is? voor het zelfdegeld is het een pomp met stikstof? dan bevriest de hele boel dan is het toch logisch om te ontdooien?nu kan het met stikstof ook wel met een natte lap maar dat ten zeiden. In dit geval pakt het verkeerd uit omdat er nog 1 of ander vloeistof inzat. Maar JIJ weet natuurlijk wat er in zat dus het is niet zomaar een dwaas.
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1373 Gepost op: 11 december 2011, 18:20:55
waar bazeer jij op welke dwaas doet zoiets? je weet toch niet wat voor pomp het is? voor het zelfdegeld is het een pomp met stikstof? dan bevriest de hele boel dan is het toch logisch om te ontdooien?nu kan het met stikstof ook wel met een natte lap maar dat ten zeiden. In dit geval pakt het verkeerd uit omdat er nog 1 of ander vloeistof inzat. Maar JIJ weet natuurlijk wat er in zat dus het is niet zomaar een dwaas.
LEZEN, beste brandweerman! Ik zeg niet "welke dwaas doet zoiets", maar "welke dwaas verzint zoiets". Iemand is ooit op het idee gekomen om een pomp waarmee chemisch materiaal wordt verwerkt te ontdooien met een gasbrander. Met vuur, dus. Vuur en chemische stoffen gaan in verreweg de meeste gevallen niet samen, dat moet u als brandweerman (naar ik aanneem) ook weten. Nog los van de mogelijke schade die door de hoge temperatuur van het vuur wordt aangericht aan de pomp zelf (vervorming, smeltende rubbers, etc.). Ik heb er dus alle recht toe om te vragen welke dwaas zoiets verzint. Dat staat geheel los van de daadwerkelijke uitvoering... diegene die het verzonnen heeft kan het immers ook als opdracht hebben gegeven aan iemand die het moet uitvoeren...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #1374 Gepost op: 11 december 2011, 18:29:40
LEZEN, beste brandweerman! Ik zeg niet "welke dwaas doet zoiets", maar "welke dwaas verzint zoiets". Iemand is ooit op het idee gekomen om een pomp waarmee chemisch materiaal wordt verwerkt te ontdooien met een gasbrander. Met vuur, dus. Vuur en chemische stoffen gaan in verreweg de meeste gevallen niet samen, dat moet u als brandweerman (naar ik aanneem) ook weten. Nog los van de mogelijke schade die door de hoge temperatuur van het vuur wordt aangericht aan de pomp zelf (vervorming, smeltende rubbers, etc.). Ik heb er dus alle recht toe om te vragen welke dwaas zoiets verzint. Dat staat geheel los van de daadwerkelijke uitvoering... diegene die het verzonnen heeft kan het immers ook als opdracht hebben gegeven aan iemand die het moet uitvoeren...
Dat hoor ik inderdaad te weten en toevallig weet ik dat maar mijn excuses ook ik werk zelf met gevaarlijke stoffen. en tja ik moet eerlijk tegeven er gebeuren nou eenmaal dingen die niet zo slim zijn maar goed dat gebeurt overal wel denk ik?lang leve de werkdruk en de bezuinigingen waardoor iedereen een stap harder moet lopen en dus ook risico's moet lopen omdat men niet de tijd heeft om iets te laten ontdooien?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1375 Gepost op: 11 december 2011, 19:35:52
Dat hoor ik inderdaad te weten en toevallig weet ik dat maar mijn excuses ook ik werk zelf met gevaarlijke stoffen. en tja ik moet eerlijk tegeven er gebeuren nou eenmaal dingen die niet zo slim zijn maar goed dat gebeurt overal wel denk ik?lang leve de werkdruk en de bezuinigingen waardoor iedereen een stap harder moet lopen en dus ook risico's moet lopen omdat men niet de tijd heeft om iets te laten ontdooien?
U heeft daarin waarschijnlijk helemaal gelijk... en de werkdruk ligt bij de man/vrouw op de werkvloer. En als deze man/vrouw zich onder druk van de "leiding" gaat bezighouden met onveilige handelingen, tja...  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #1376 Gepost op: 11 december 2011, 20:15:26
U heeft daarin waarschijnlijk helemaal gelijk... en de werkdruk ligt bij de man/vrouw op de werkvloer. En als deze man/vrouw zich onder druk van de "leiding" gaat bezighouden met onveilige handelingen, tja...  98uiye

ik keur het ook absoluut niet goed. Maar dit is mijn ervaring. en sorry dat ik u tekst verkeerd las. 098uo
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1377 Gepost op: 12 december 2011, 06:17:31
Feit blijft gewoon dat binnen de arbo werkgever en werknemer een gezamelijke verantwoordelijkheid hebben.

Maar de werkgever moet zich realiseren dat als er dingen misgaan en hij zijn verhaal niet heeft dichtgetimmerd hij echt nat gaat.

We gaan het meemaken.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #1378 Gepost op: 12 december 2011, 12:56:55
U heeft daarin waarschijnlijk helemaal gelijk... en de werkdruk ligt bij de man/vrouw op de werkvloer. En als deze man/vrouw zich onder druk van de "leiding" gaat bezighouden met onveilige handelingen, tja...  98uiye

Ik las het en herkende het meteen. Natuurlijk is het niet verstandig maar even snel snel. Met een gasbrandertje is het zo klaar. Natuurlijk niet echt lekker voor het pompje e.d. en ook niet handig met chemicaliën maar het gaat toch altijd goed .... e050
Je gaat mij ook niet vertellen dat de directie dit niet wist. Dit was natuurlijk niet de eerste keer.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #1379 Gepost op: 12 december 2011, 13:19:39
Tsja,zo werkt het in heel veel gevallen.
De baas gaat lekker op wintersport en de werkvloer mag het koste voor wat het kost allemaal oplossen,op wát voor manier dan ook!
Als het dan een keer fout gaat,ja:"dán mag barbertje hangen!"