Handelswijzen EHV'er bij Drugs

Auteur Topic: Handelswijzen EHV'er bij Drugs  (gelezen 6903 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 3 september 2004, 17:15:56
geruststellen (heel belangrijk)
afkoelen kun je ook doen door een in een driekantedoek gewikkelde coolpack in de nek van het slachtoffer.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 4 september 2004, 11:56:36
geruststellen (heel belangrijk)

Denk aan je eigen veiligheid, dat is het allerbelangrijkste.

Begrippen als geruststellen, gevaar en veiligheid klinken vertrouwd in de oren en iedereen weet wat er mee bedoeld wordt, totdat je vraagt om te omschrijven wat er mee bedoeld wordt. Men probeert dan met voorbeelden duidelijk te maken wat het begrip in houdt.  

Zo wordt "praten" bijna altijd gekoppeld aan geruststellen, terwijl iemand met migraine daar heel anders over denkt.

Daarom is ook het leren "gerustellen" van drugs slachtoffers een belangrijk onderdeel bij cursus EHBD.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 september 2004, 23:39:27
Even alles op een rijtje (na een gesprek met een instructeur):
- Een slachtoffer met vermoedelijke drugsproblemen behoeden voor afkoeling.
- Wanneer het s.o. zelf kan drinken iets laten drinken (evt iets suiker/zout houdends??)
- Vitale functies in de gaten houden
- Professionele hulp inschakelen indien nodig

Graag commentaar/aanvulling op het bovenstaande :).

Bedankt! Gegroet, Pim

Er zijn al een paar aanvullingen gepost. Maar zoals het er staat lijkt het mij al prima. Als je dat allemaal goed wilt doen dan heb je je handen al vol ermee.


Martijn Leenart

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 5 september 2004, 14:48:54
Als je een S.O op je eerstehulppost krijg geef hem dan na dat je het bekende A.B.C heb toegepast een bekertje ranja of suikerwater.Ga dan na wat het S.O geslikt heeft elke drugs heeft zo zijn eigen uitwerking.zet het S.O. in een koelere omgeving dan de temperetuur binnen waar het feest gehouden wordt. voor mee info over drugs of hoe je moet handelen staat er op de volgende pagina http://www.drugsbase.com denk ik wel iets wat je zoekt.

p.s GHB is een van de lastigste drugs slachtoffers die je kan krijgen als het tegen zit ben je er een half uur mee bezig eer hij weer redelijk bij is.

Met vriendelijke Groeten Martijn (EHV,BHV)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 6 september 2004, 18:12:58
Als het tegen zit is hij binnen die tijd de pijp uit.

Ghb of gammahydroxybutyraat is een vreemde drug. Het is een verdovend middel dat in tegenstelling tot de meeste andere chemische drugs geen oppeppend middel is. Het wordt vooral gebruikt omdat het in een lichte dosis ontremmend werkt en de gebruiker bovenal een aangenaam na-effect bezorgt.

Volgens drugsexperts is het grote probleem met deze drug dat het moeilijk is hem juist te doseren. De werkzame dosis ligt vlak bij de hoeveelheid die tot bewusteloosheid leidt. Het middel wordt in de medische wereld gebruikt voor narcose, maar is niet populair, juist vanwege de lastige dosering.

Ghb mag vooral niet worden gecombineerd met alchohol. In dat geval kan ademstilstand optreden. Maar ook zonder het nuttigen van alcohol kan iemand ineens flauwvallen. De kans bestaat bovendien dat de feestganger zich daarna misselijk voelt, moet overgeven, en vervolgens in zijn eigen braaksel stikt.

Het middel wordt ook wel aangeduid als een verkrachtingsdrug. Iemand krijgt een hoeveelheid ghb in een drankje, raakt bewusteloos en kan dan worden verkracht. De politie onderzoekt nog een aantal zaken waarbij de drug in het spel zou zijn. Andere experts vinden dit soort verhalen echter paniekvoetbal. Iemand die kwaad wil, kan hetzelfde met alcohol voor elkaar krijgen, menen zij.

De vrije verkoop van de gevaarlijke drug is verboden. Hij valt sinds de jaren negentig onder de Wet Geneesmiddelen en mag alleen op recept worden verkocht. Het middel is echter eenvoudig zelf te maken. Via internet zijn doe-het-zelf pakketten te koop.


PB

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2004, 12:38:08
ik heb de andere reacties niet gelezen. dus misschien is het dubbel.

bij bewustzijnde slachtoffers help suiker (bv sterke ranja) erg goed.

hou je verder aan het ABC protocol en je EH boekje.

verder staat in het oranje kruis boekje "de geoefende EHBO'er" een stukje over drugs ongevallen.

met vragen kun je natuurlijk altijd terecht bij je eigen instructeur.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2004, 13:36:40
Ik ben zelf instructeur die uit ervaring weet, dat je daarmee tekort komt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2004, 18:02:50
Ach, dan word je toch gewoon Eerste Hulp bij uitgaansdrugs Instructeur...  ;)
Ik geloof dat in januari weer een instructeurs cursus word gedraaid..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2004, 00:35:46
Ach, dan word je toch gewoon Eerste Hulp bij uitgaansdrugs Instructeur...  ;)
Ik geloof dat in januari weer een instructeurs cursus word gedraaid..

Ik heb mijn bevoegdheid gehaald om EHBO bij sport te mogen geven. Toch geef ik geen cursussen EHBO bij sport, omdat ik vind dat je naast de bevoegdheid ook een behoorlijke praktijk ervaring op dat vlak moet hebben. En ik vind dat ik dat laatste in onvoldoende mate heb.

Wel gebruik ik onderdelen uit die cursus tijdens de verdiepingslessen voor de reguliere EHBO


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2004, 00:50:07
Hallo Pim,

Zoals je ziet krijg je veel reacties op je vraag, maar sommige adviezen zijn niet echt handig. Eén advies wat echt niet kan:iemand in een 'koelere ruimte'  brengen die door GHB-gebruik onwel is geworden. Gebruikers van GHB hebben vaak een ondertemperatuur, terwijl ze er wel verhit uitzien.......

De vraag die bij mij naar boven komt is: hoe kan het dat jullie zo'n post bemannen, als eigenlijk niemand van het RK jou antwoord kan geven op je vragen? Dat betekent volgens mij dat niemand dus weet wat hij kan verwachten bij bepaald druggebruik! Dit is absoluut geen kritiek op jullie als RK-ers, want jullie doen dat toch maar even als vrijwilliger. Ik zou je willen adviseren om via Educare iemand uit te nodigen die bij het RK waar je aangesloten bent, een (korte ) opleiding te komen verzorgen.