Brandweer verzegelt kamers hotel Den Helder

Auteur Topic: Brandweer verzegelt kamers hotel Den Helder  (gelezen 4684 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 5 januari 2011, 21:06:23
Brandweer verzegelt kamers hotel Den Helder (update)

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article5739431.ece/Brandweer-verzegelt-kamers-hotel-Den-Helder-(update)

Gepubliceerd op 05 januari 11, 11:47 Laatst bijgewerkt op 05 januari 11, 13:09

DEN HELDER AAN ZEE - De brandweer is woensdagmorgen begonnen de gastenkamers van Hotel Den Helder te verzegelen. Hotelier Wijnhold Bos heeft tegelijkertijd bij het UWV ontslag aangevraagd voor 63 personeelsleden. De gemeente vindt het hotel niet brandveilig.

Rond half elf begon een brandweerman onder begeleiding van een politieagent met een ronde langs alle 72 kamers om te controleren of er geen bezoekers meer waren. Het hotel is op last van de gemeente met onmiddellijke ingang gesloten.

In twee kamers waren nog gasten aanwezig. Die zijn ondergebracht in hotel Wiener Hof. De dochter van eigenaar Bos die ook in het hotel woont, trekt nu bij haar vader in. Over de kamerdeuren zijn stickers geplakt ter verzegeling.

Volgens burgemeester en wethouders voldoet het hotel niet aan de brandveiligheidseisen sinds de verbouwing. Eigenaar Wijnhold Bos zou ondanks herhaalde aanmaningen, weigeren aan de eisen te voldoen meldt de gemeente.

Bos stelt evenwel dat hij wél aan alle eisen voldoet. Hij toonde gisteren een brief van TNO. Dat onderzoeksinstituut spreekt daarin verbazing uit over de actie van de gemeente. Volgens TNO is het er in het hotel geen sprake van een brandonveilige situatie. Het onderzoeksinstituut zegt dat ook officieel te willen verklaren tegenover het stadsbestuur.

Een van de geschilpunten tussen Bos en de gemeente is de eis van ambtenaren dat de ramen in het dak van het atrium (binnenplein) dag en nacht geopend moeten zijn. Bos vindt dit onzin, al was het maar omdat dit in de winter tot onaangename temperaturen leidt op het binnenplein. TNO stelt dat gesloten dakramen geen invloed hebben op de brandveiligheid.

Het heeft ambtenaren en burgemeester en wethouders niet kunnen vermurwen. De sluitingsactie ging woensdagmorgen gewoon door, gadegeslagen door aangeslagen personeel.

Bos heeft inmiddels een kort geding tegen de gemeente aangespannen, dat op 13 januari dient.

Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2011, 21:09:06
Hotel op slot, Bos vertrekt uit Den Helder

http://www.denhelderactueel.nl/05/01/2011/hotel-op-slot-bos-vertrekt-uit-den-helder/
5 januari 2011

Den Helder – De gemeente heeft woensdag de kamers van Hotel Den Helder gesloten, inclusief het atrium. Voor ondernemer Wijnhold Bos is het de spreekwoordelijke druppel: “Ik heb het gehad, ik vertrek uit Den Helder.”

Klokslag 11.15 uur kwam een medewerker van de brandweer het hotel binnen om alle 70 kamers stuk voor stuk, te beginnen met nummer 328, te controleren. In twee waren nog gasten aanwezig en enkele gasten hadden nog spullen in de kamers staan.

Bos kreeg uiteindelijk tot 18.00 uur de tijd ook deze kamers te ontruimen en daarna volgt een laatste controle en gaat de boel echt op slot. In geval van nood is het hem toegestaan de verzegeling te doorbreken, liet de brandweer weten. Ook mag Bos de verzegeling doorbreken als dat nodig is om de technische ruimtes van het hotel te betreden. De bowling en de ontvangsthal mogen open blijven, maar gaan ook dicht. “Daar zit gewoon te weinig omzet in, dus het heeft niet zoveel zin om mensen daarvoor aan het werk te houden. Dat kost teveel”, aldus Bos. Afspraken met mensen die al gemaakt zijn, zoals een condoleance en een kinderfeestje, gaan deze week nog wel gewoon door.

De gasten van Hotel Den Helder worden voorlopig ondergebracht in Hotel Wienerhof, maar voor hoelang is de vraag. “Ik vraag zoals gemeld collectief ontslag aan voor het personeel, want met het wegvallen van het werk in Hotel Den Helder blijft alleen Wienerhof over. Dat doe ik voorlopig zelf met vrouw en kinderen en we zien wel hoelang we dat volhouden.” De hotelier was vanzelfsprekend zeer ongelukkig met de situatie. “We worden gesloten voor het ontbreken van een stickertje, terwijl we aan veiligheid meer doen dan wettelijk verplicht is.”

Sluiting Wienerhof
Volgens Bos betekent dit handhavend optreden van de gemeente het einde van zowel Hotel Den Helder als Hotel Wienerhof. “Op alleen Wienerhof kunnen we niet leven, dus dat zal op korte termijn ook sluiten.” De ondernemer stapt naar de rechter, maar een positief oordeel zal volgens hem niet snel betekenen dat de hotels weer openen. “Ik ben ervan overtuigd dat ik in mijn gelijk sta en als de rechter dat ook vindt, dan heb ik basis voor een schadeclaim richting gemeente. Maar als we een paar weken dicht zijn is een herstart vrijwel uitgesloten. De imagoschade is gigantisch en bovendien heb ik straks geen gasten meer, voor wie moet ik dan weer open?”

De teleurstelling bij Bos is zo groot, dat hij er serieus over nadenkt om er na 38 jaar volledig mee te stoppen. “Zoals ik er nu tegenaan kijk is het wel mooi geweest, ik heb het gehad met dit gemeentebestuur en vertrek uit Den Helder.”

Andere regels
Bij de ontruiming van het hotel en atrium was woensdag alleen een woordvoerster van de gemeente, een medewerker van de brandweer en de politie aanwezig. Een deurwaarder was volgens gemeentewoordvoerster José van der Burg niet nodig. “Dit is geen woning en bij een hotel gelden andere regels. Bovendien heeft de gemeente zelf dwangmiddelen die zij kan opleggen, zoals een dwangsom of sluiting van een pand. Daar is geen uitspraak van de rechter voor nodig en er hoeft ook geen deurwaarder of officier van justitie bij aanwezig te zijn.”

De kwestie draait om de brandveiligheid van het atrium en de hotelkamers. Sinds de verbouwing werd niet meer aan de eisen voldaan, waarop Bos door de gemeente meermalen is aangesproken. De ondernemer beloofde keer op keer alles in orde te maken en kreeg ook enkele malen uitstel, maar de dreiging van sluiting hing al maanden boven het hoofd. Eind november liet de gemeente weten af te zien van handhaving, omdat vrijwel alles geregeld was. Er zou nog wel een slotcontrole plaatsvinden en daarbij bleek dat toch nog niet aan alle eisen was voldaan. Daarop besloot de gemeente eerder deze week dat het genoeg is geweest en dat verder uitstel niet wordt verleend. Dinsdag werd bekendgemaakt dat het hotel gesloten zou worden.

TNO
Bos stelt dat hij wel voldoet aan de eisen voor brandveiligheid en schermt met een rapport van TNO en de positieve uitleg van enkele deskundigen. De gemeente blijft op het standpunt dat Bos zich niet heeft gehouden aan de verplichte tijdelijke maatregelen (ramen open) en dat de benodigde installatie nog altijd niet in orde is. Dit blijkt volgens de gemeente uit onafhankelijk onderzoek door Veritas. De rechtszaak dient op 13 januari, voor alle 63 medewerkers is per direct ontslag aangevraagd.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2011, 21:03:02
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article5770041.ece/%E2%80%99Hoteleigenaar-heeft-alle-kansen-gekregen%E2%80%99-

’Hoteleigenaar heeft alle kansen gekregen’
Gepubliceerd op 06 januari 11, 17:53

DEN HELDER AAN ZEE - De gemeente is hotelier Wijnholt Bos ruimschoots terwille geweest, door hem sinds medio 2008 gelegenheid te geven aan de brandveiligheidseisen te voldoen. ,,Het houdt een keer op. Er zijn elders gruwelijke voorbeelden geweest waarbij de brandveiligheid niet in orde was. Dat willen we hier niet hebben.’’

Dat zegt burgemeester Koen Schuiling, bestuurlijk eindverantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid, in een reactie op de sluiting van Hotel Den Helder. De brandweer verzegelde woensdag grote delen van het complex aan de Marsdiepstraat. Met name de nieuw overkapte binnenplaats bij de hotelkamers voldoet niet aan de voorschriften. Zo ontbreekt volgens de gemeente tot op de dag van vandaag de verplichte certificering van de rook- en warmteafvoerinstallatie. De tussenoplossing, het permanent open houden van de dakramen, is voor Bos onaanvaardbaar. De hoteleigenaar zegt zich gesteund te voelen door deskundigen.

Maar ook de gemeente weet waar ze het over heeft, verzekert Schuiling. Uit een uitgebreid feitenoverzicht blijkt dat ze al sinds 2008 met Bos in de weer is om de boel op orde te brengen. De hoteleigenaar zou dat ook steeds hebben aangekondigd, maar die toezeggingen niet nakomen. Blauw

,,Als hij direct de juiste installatie had geplaatst waren we klaar geweest. Hij kwam met een andere installatie. Dat is prima, maar dan moet worden aangetoond dat deze gelijkwaardig is. Simpel gezegd: onze insteek is steeds geweest: als wij willen dat iets zwart is, maar het is blauw, dan is dat prima als blijkt dat blauw even goed is als zwart. We zijn geen ondernemertje aan het pesten, we willen dat hij, net als iedereen, aan de Europese en Nederlandse eisen voldoet.’’

Volgens bureaus Cauberg-Huygen en Effectis is de installatie met een aantal ‘verbeterpunten’ geschikt te maken. Het door de gemeente gevraagde bureau Veritas constateert daarnaast in december andere ’verbeterpunten’. Schuiling: ,,Bos was er bijna, maar niet helemaal.’’ Brieven en mails volgen. Dan hakt de gemeente de knoop door: het hotel moet dicht. ,,We hebben steeds geprobeerd er uit te komen. Maar het gaat om de veiligheid van gasten en personeel. Dan kùnnen we geen risico’s nemen.’’

Stad en streek 3: Ontslag klap arbeidsmarkt

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2011, 23:02:03
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8732093/__Faillissement_dreigt_voor_hotel__.html?sn=binnenland,buitenland

do 13 jan 2011, 22:49 | lees voor
Faillissement dreigt voor Hotel Den Helder
door Eric van Staten

DEN HELDER -  De gemeente Den Helder hangt een forse schadeclaim boven het hoofd als blijkt dat Hotel Den Helder onterecht is gesloten. Dat zei de advocaat van de eigenaar van het hotel na afloop van een kort geding dat zijn cliënt tegen de gemeente had aangespannen.

Het 70 kamers tellende hotel moest vorige week noodgedwongen dicht omdat het pand volgens de gemeente niet voldoet aan de brandveiligheideisen. Kort daarna vroeg hotelier Wijnhold Bos collectief ontslag aan voor al zijn 60 personeelsleden. Via een kort geding probeerde hij gisteren zijn zaak alsnog open te krijgen.

Want volgens Bos voldoet zijn hotel inmiddels aan alle eisen, maar stelt de gemeente voortdurend aanvullende voorwaarden. ,,Iedere keer komt men weer met iets nieuws. En op onze argumenten wordt gewoon niet gereageerd. Ik voel mij een roepende in de woestijn van de ambtenarij in Den Helder. Bij de gemeente ontbreekt de wil om er met elkaar uit te komen”, aldus Bos.

Zijn hotel dreigt hierdoor failliet te gaan. ,,De kosten lopen door en de inkomsten staan stil. Ik weet niet hoe lang ik dit kan volhouden. Niet lang vrees ik.”

Even leek tijdens het kort geding dat een oplossing voor de brandveiligheidskwestie was gevonden. Als de rolluiken van het binnenplein geopend blijven, zodat rook in geval van brand daar door kan ontsnappen, zou het hotel weer kunnen openen. Uiteindelijk ging de gemeente daar toch niet mee akkoord. Men wil eerst dat hotelier Bos met een plan van aanpak komt, met een duidelijke termijn voor eventueel nog ontbrekende voorzieningen.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2011, 16:28:23
Bos spant nieuw kort geding tegen gemeente aan

http://www.denhelderactueel.nl/15/01/2011/bos-spant-nieuw-kort-geding-tegen-gemeente-aan/
Geschreven door Ronald Boutkan | 15 januari 2011

Den Helder – Eigenaar Wijnhold Bos van Hotel Den Helder spant een tweede kort geding aan tegen de gemeente. Dit keer wil hij dat de rechter een uitspraak doet over de veiligheid van het hotel, op basis van de beschikbare onderzoeken. Als de rechter van mening is dat het veilig is, wil Bos dat er ook een uitspraak komt dat het hotel per direct weer open mag. Het is nog niet bekend wanneer het geding dient, maar Bos hoopt binnen een paar dagen.

Naar aanleiding van het kort geding van afgelopen donderdag is tot op heden weinig in de situatie veranderd. De gemeente heeft de laatste rapportages inmiddels ontvangen, maar heeft nog niet aangegeven wanneer er op zal worden gereageerd. Ook is nog geen afspraak gemaakt om met deskundigen van beide partijen om tafel te gaan. “Het is een onzekere situatie voor iedereen en ondertussen komen we geen stap verder. Doordat de gemeente graag gelijk wil hebben, helpen ze een mooi bedrijf om zeep”, aldus Bos.

Luisterend oor
Hoe langer de kwestie duurt, des te minder lovende woorden Bos over heeft voor de gemeente. “Ze zeggen dat ze constructief meedenken en -werken, maar we merken er niets van. Wat me ook zeer stoort is dat we nog altijd helemaal niets hebben vernomen van de burgemeester zelf. Het minste wat je als ondernemer in een situatie als deze mag verwachten is een luisterend oor, maar helaas. Ik heb de goede man nog nooit gezien of gesproken.” Het bedrijf zit inmiddels in een spagaat, waarbij de onzekerheid ook voor de medewerkers groot is. “Ik kan ze op dit moment helemaal niets beloven, dus kan ik ook niemand kwalijk nemen dat ze uitkijken naar ander werk. Ik wil niemand kwijt, maar ze moeten ook de huur of hypotheek betalen.”

Positief in het geheel is dat de bank vooralsnog alle vertrouwen heeft in Bos. “Ik heb vrijdagmiddag met mensen van de ABN AMRO gesproken en die waren gelukkig positief. Ik ben al 38 jaar klant en ze hebben nog nooit problemen met me gehad. Mede daarom hebben ze gezegd dat ik voorlopig niets hoef te vrezen, ze wachten af hoe een en ander uitpakt.”

Bos stopt definitief
Wat het nieuwe kort geding ook oplevert en ongeacht hoe de gemeente de komende dagen/weken zal reageren, Bos heeft inmiddels voor zichzelf definitief de beslissing genomen uit Den Helder te vertrekken. “Ik ben 56 jaar, al 38 jaar ondernemer en al zo vaak in conflict met de gemeente geweest, ik heb daar geen zin meer in. De eeuwigdurende strijd met de ambtenaren is wat mij betreft straks voorbij en als mijn kinderen door willen met de hotels, dan zal ik ervoor zorgen dat alles zo netjes mogelijk achterblijft, maar zelf ben ik sterk genoeg om elders nog een keer iets moois op te bouwen.”

“Of ik ben de stad niet waard of de stad is mij niet waard, maar ik zie voor mezelf geen toekomst meer in Den Helder. Ik vind het onbegrijpelijk hoe de ambtenaren zich opstellen, maar als ze willens en wetens een bedrijf naar de klote helpen, is dat wat mij betreft niets minder dan crimineel gedrag.”

Als de rechter Bos gelijk geeft, en dus tot de conclusie komt dat het hotel onterecht is gesloten, wacht de gemeente een fikse schadeclaim.

Ondertussen kan een ieder die het interessant vindt, alle onderzoeken/rapportages inzien via de site van Hotel Den Helder.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2011, 18:33:02
(...)

Ondertussen kan een ieder die het interessant vindt, alle onderzoeken/rapportages inzien via de site van Hotel Den Helder.

Wat opvallende citaten uit het rapport  ::):

http://hoteldenhelder.web-log.nl/files/20101934-02-rapport.pdf

Citaat
De aanwezige installatie is voorzien van een Rapport van Oplevering, dat door de eigenaar ter beschikking is gesteld. Een certificaat zal volgens mondelinge opgave van de eigenaar worden afgegeven voor de installatie. Er is sprake van een gecombineerde brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie.

Uit het Rapport van Oplevering volgt, dat de installatie voldoet aan NEN 2535. Er zijn enkele kleine afwijkingen geconstateerd, maar de installatie waarborgt volgens het Rapport van Oplevering de brandbeveiliging die men er van mag verwachten. De afwijkingen hebben geen betrekking op de aansturing van de RWA-installatie, uitgezonderd (indirect) het niet aanwezig zijn van een onderhoudscontract.
Het afsluiten van een onderhoudscontract is noodzakelijk om de correcte aansturing van de RWA-installatie ook in de toekomst te waarborgen.
Er is dus geen gecertificeerde BMI aanwezig...

Citaat
Rookluiken behoren te voldoen aan NEN-EN 12101-2.

Rookluiken zijn niet aantoonbaar getest volgens deze norm. Dit punt zal door ERB nader worden onderzocht en onderbouwd door middel van de aangekondigde verklaring van gelijkwaardigheid. Onder supervisie van de stichting ERB is inmiddels een aantal beproevingen uitgevoerd behorende bij de NEN-EN 12101-2, zoals een test onder belasting en een koude test (annex D en E) en een windtest (annex F) op een afzonderlijk rookluik volgens NEN-EN 12101-2 en annex C op het systeem als geheel. De capaciteitsbepaling van Annex B is vervangen door de rekenkundige bepaling van Efectis. Voorts zijn afspraken gemaakt om elke keer als de rookluiken in functie zijn (ook om het klimaat in het atrium te reguleren) dit als een in situ test te beschouwen en de bevindingen in het logboek vast te leggen. Deze beproevingen geven naar onze mening over het goed functioneren van de installatie ten minste een gelijkwaardig betrouwbaar resultaat als de voorgeschreven testen van 1 enkel rookluik. Dit laatste heeft immers geen directe relatie met het functioneren van het systeem als geheel. In de nog op te stellen verklaring van de stichting ERB zal e.e.a. nader worden gemotiveerd.

en

Citaat

De volgende aspecten van de toevoeropeningen behoren ten minste in het ontwerp te zijn vastgelegd: type, afmetingen, luchtstroomkarakteristieken, aantal, plaats.

De luchtstroomkarakteristieken zijn niet bekend, zie ook het rapport van Efectis Nederland BV. Dit punt zal door ERB nader worden onderbouwd.

Dus de rookluiken voldoen niet aan de voorschriften uit de regelgeving. Het zijn dus normale ventilatieluiken die men achteraf probeert recht te l*llen naar rookluiken.... :-X Er zijn in de markt voldoende rookluiken die wel voldoen in de handel alleen kosten die meer geld om aan te schaffen... M.i. terecht dat de gemeente hier niet zonder meer met akkoord gaat.  Een fabrikant van een rookluik moet heel wat luiken verkopen om de kosten voor het testen terug te verdienen. Het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat het ERB op een relatief simpele manier kan aantonen dat normale ventilatieluiken ook voldoen. Als dat zo zou zijn hoeven de fabrikanten van rookluiken ook geen dure testen te doen...  ::) ;)

Citaat
De RWA-installatie moet worden geactiveerd door een automatische bmi die voldoet aan NEN 2535.

Opleverrapport is aanwezig, certificaat is nog niet aanwezig, maar wel aangevraagd bij ADI. Hierdoor is het nog niet aantoonbaar dat de volledige installatie voldoet aan NEN 2535.

Citaat
PvE van de bmi is aanwezig.

Is bij de controle op 14 december niet aanwezig in het logboek. In het wel aanwezige Rapport van Oplevering wordt gerefereerd naar een concept PvE met kenmerk 20100625-FVU-001-v1, d.d. 25-06-2010. Door de eigenaar dient een definitief en door het bevoegd gezag ondertekend PvE overlegd te worden.

Citaat
Rookluiken moeten ook worden geopend door een overschrijding van de maximum omgevingstemperatuur.

In de huidige situatie zijn enkel optische melders aanwezig. Er dienen thermische melders te worden bijgeplaatst. In overleg met de installateur (MGB Beveiligingen in Den Helder) is bepaald, dat de huidige optische melders vervangen zullen worden door multicriteria melders.

Citaat

Functiebehoud geldt voor alle transmissiewegen van de RWA installatie die zich in de brandruimten bevinden.

Niet aanwezig. De transmissiewegen lopen direct vanuit de technische ruimte waar zich de sturing van de RWA bevindt naar de RWA ruimte. De technische ruimte wordt uitgevoerd als brandcompartiment. Daarmee is een gelijkwaardige situatie aanwezig.

Citaat
Alle tot de RWA-installatie behorende besturingskasten, die zich in hetzelfde brandcompartiment als de RWA-installatie bevinden, behoren te voldoen aan functiebehoud.

Functiebehoud is niet aanwezig.

Citaat
De rookbeheersingsinstallatie wordt in zijn geheel gecontroleerd aan de hand van het rapport van oplevering.

Installatie is door eigenaar geïnstalleerd, dus er is geen rapport van oplevering beschikbaar dat door een gecertificeerde partij is opgesteld. Correcte werking is wel aangetoond door praktijkproeven.
::)

Citaat
Bij oplevering dient ten minste de volgende informatie overlegd te worden: installatie-, onderhouds- en bedieningsvoorschriften, input/ output karakteristieken, aansluitgegevens, gebruiksbeperkingen, productidentificatie, lijst van productnormen waaraan het product is geconfirmeerd, afmetingen, aantal/locatie, en luchtstroomkarakteristieken.

Niet alle gevraagde informatie is aanwezig.

Citaat
Dat de rookluiken niet zijn getest volgens NEN-EN 12101-2 “Installaties voor rook- en warmtebeheersing- Deel 2: Specificatie voor natuurlijke rook- en warmteafvoerinstallaties” betekent o.a. dat de volgende testen niet zijn uitgevoerd:

- Het herhaaldelijk openen en sluiten van een rookluik (Opmerking: in plaats van het testen van één luik volgens EN 12101-2 is op 14 december 2010 wel de gehele installatie op goede werking (openen en sluiten van alle aanwezige luiken) 20 keer getest;
- Het openen bij hoge temperaturen (brandsituatie);
- Het openen bij lage temperaturen en bij bepaalde windsnelheden.

Door Efectis is inmiddels een test uitgevoerd met een windbelasting (2010-Efectis-R1176), en door Hotel Den Helder is aangetoond dat de luiken openen bij temperaturen onder nul. Doordat niet alle testen zijn uitgevoerd, kan op dit moment niet worden aangetoond, dat de rookluiken onder alle omstandigheden (brand, etc.) correct functioneren. Door ERB zal in de door haar af te geven verklaring van gelijkwaardig worden gemotiveerd waarom desondanks aan de voorschriften is voldaan.

Ach, waarom zouden rookluiken nu onder brandomstandigheden getest moeten worden... ::) ::) 0098 :-X

Citaat
5 Conclusie
Voorwaarden voor een gecertificeerde installatie zijn een correct ontwerp, het gebruik van aantoonbaar betrouwbare onderdelen, aangelegd en onderhouden door partijen met bewezen ervaring, één en ander volgens de voorschriften zoals beschreven in NEN 6093 en NPR 6095. Het ontwerp van de RWA-installatie in het atrium van Hotel Den Helder voldoet wat uitvoering betreft grotendeels aan de voorwaarden uit NEN 6093, maar niet rechtstreeks aan alle voorschriften uit NPR 6095-1.
Voor een aantal van de geconstateerde afwijkingen zijn acties genoemd, waarmee na uitvoering ofwel rechtstreeks wordt voldaan aan de eisen, ofwel waarmee naar onze mening sprake is van een gelijkwaardig veiligheidsniveau. Daarnaast is op een aantal punten aangegeven, dat door ERB een nadere onderbouwing zal worden gegeven dat (onder bepaalde voorwaarden) sprake is van een gelijkwaardig veiligheidsniveau (over deze punten heeft reeds afstemming plaatsgevonden tussen CHRI en ERB).Voor de controle van de capaciteit en de daaruit voortvloeiende maatregelen wordt verwezen naar de rapporten van Efectis Nederland BV.

Naast de genoemde afwijkingen is ook sprake van in positieve zin afwijkende aspecten:

- Door middel van een praktijkproef is op 24 september aangetoond, dat de huidige installatie ondanks de geconstateerde afwijkingen momenteel wel correct functioneert bij niet-brand omstandigheden onder de klimatologische omstandigheden zoals aanwezig tijdens de inspectie/praktijkproef;
- Doordat de installatie in eigen beheer is aangelegd, is men goed op de hoogte van de werking van het systeem en kan men onderdelen bij storingen direct zelf vervangen. De kans dat daardoor sprake is van een installatie met een non-conformiteit die gedurende langere tijd voortduurt, is daarmee kleiner dan bij een gewone (gecertificeerde) installatie;
- Het brandveiligheidsbewustzijn bij ten minste de eigenaar en beheerder van het hotel zijn groot. Er zijn drie personen opgeleid tot Opgeleid Persoon, een groot deel van het personeel is BHVopgeleid, en men kent de procedures wat te doen bij een brandmelding. De situatie in Hotel Den Helder ter plaatse van het atrium is daarnaast overzichtelijk;
- De installatie wordt in zijn geheel regelmatig op zijn goede werking getest doordat de luiken ook worden gebruikt voor de (gebruiks)ventilatie van het atrium.

De cruciale tests uit het Europese normblad zijn (aangepast naar de specifieke situatie, maar met behoud van de essentiële kenmerken) uitgevoerd met positief resultaat (koude test, test onder hoge winddruk) en daarnaast het duurzaam goed functioneren van de installatie als geheel (20 keer openen en sluiten van alle luiken). De waarborg dat de installatie zal functioneren ten tijde van een brand is daardoor naar ons oordeel zeker zo groot als voortvloeit uit uitsluitend de letterlijke toepassing van NEN 6093 en NPR 6095.

Om het restrisico te kunnen inschatten is Efectis Nederland BV gevraagd ook een situatie door te rekenen, waarbij een deel van de rookluiken (50%) niet functioneert. Uit deze berekeningen blijkt dat de condities in het atrium onder deze omstandigheden nog zodanig zijn, dat verwacht kan worden dat aanwezige personen nog veilig kunnen vluchten.

De brandveiligheid in het atrium is daarmee naar onze mening met de momenteel aanwezige installatie voldoende geborgd, mits:

- de installatie door de eigenaar wordt beheerd en onderhouden zoals voorgeschreven in NPR 6095-1;
- de uitgevoerde werkzaamheden, alsmede eventuele storingsmeldingen, blijvend worden geregistreerd in het logboek;
- er een onderhoudscontract wordt afgesloten voor de brandmeldinstallatie met een gecertificeerde partij en het PvE en het certificaat van de bmi worden overlegd;
- er thermische melders of multicriteria melders door het branddetectiebedrijf worden bijgeplaatst in het atrium, waarmee de rookluiken ook worden aangestuurd;
- de correcte werking van de toevoer- en afvoeropeningen wordt geregistreerd zodra de installatie om welke reden dan ook in bedrijf is gesteld en daarenboven periodiek wordt gecontroleerd (ten minste maandelijks) en de resultaten van deze controle worden vastgelegd in het logboek; eventuele vastgestelde non-conformiteiten worden daarbij binnen 24 uur verholpen.

Voor een aantal aspecten is en wordt daarmee naar onze mening (op basis van de onderzoeken uitgevoerd door CHRI, Efectis en ERB) op een alternatieve manier voldoende aannemelijk gemaakt, dat de installatie zal werken op het moment dat dat nodig is c.q. is door middel van berekeningen inzichtelijk gemaakt dat bij het (gedeeltelijk) niet functioneren van de installatie nog altijd is voldaan aan de voorschriften voor voldoende veilig vluchten en voor voldoende veilig repressief kunnen optreden door de hulpdiensten.

Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs BV

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2011, 18:38:44
Het rapport van efectis is ook duidelijk in hoodstuk 7...  ;) http://hoteldenhelder.web-log.nl/files/2010-efectis-r1018-hotel-den-helder-tpa.pdf