Incidentmanagement en water

Auteur Topic: Incidentmanagement en water  (gelezen 10863 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #10 Gepost op: 7 september 2004, 23:04:25
Peter, om bij het begin te beginnen, is incident management niet een beetje een rare term? Spreek je het geheel op z'n Engels uit of niet?
Het komt wat trendy over, als een nieuwe product dat nog schoner wast.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 9 september 2004, 14:24:49
neh, hoor, dit is een proces term..

word gebruikt door rijkswaterstaat, ICT, politie, brandweer en ambulancediensten..

Onder deze vlag is ook de hulpverlening op autosnelwegen sterk verbeterd..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2004, 22:04:28
Ok, ik ben overtuigd.
Als iedereen het zo wil, pas ik me aan. Wel merk ik op dat het niet elegant en ook geen goed nederlands is, waterongevallenbeheersing lijkt me beter. Maar goed het is dus nu Water Incident Management, toch? Sluit in ieder geval goed aan op de Rijkswaterstaatterm en ook op het begrip Trein Incident Management dat nu in de belangstelling staat.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rene112

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 12 september 2004, 00:43:48
neh, hoor, dit is een proces term..

word gebruikt door rijkswaterstaat, ICT, politie, brandweer en ambulancediensten..

Onder deze vlag is ook de hulpverlening op autosnelwegen sterk verbeterd..

Behalve van het project voor de autosnelwegen wordt binnen de brandweerwereld de term 'management' vrijwel niet gebruikt in relatie met de repressieve taken.

Dus ook bij mij komt de term 'incident management' meer als een mode-verschijnsel over. Het gaat uiteindelijk om de inhoud van een methodiek waarop incidenten worden aangepakt door de hulpdiensten.

Daarnaast zegt 'proces term' mij helemaal niets. Misschien kan je dat een beetje toelichten?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #14 Gepost op: 12 september 2004, 21:45:20
Zaterdag 11 september 2004
De openbare hulpdiensten hebben vandaag deelgenomen aan opnames voor een demofilm aangaande de hulpverlening bij duikongevallen t.b.v. de officieren van dienst van politie, brandweer en GHOR.
Nabij de Sophiahaven bij Kamperland waren drie duikers in moeilijkheden gekomen, waardoor groot alarm werd geslagen door de Gemeenschappelijke Meldcentrale Zeeland in Middelburg.
Politievoertuigen van het district Oosterscheldebekken, het Korps Landelijke Politiediensten, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de ambulancedienst "Boven de Westerschelde", en verschillende brandweerdisciplines werden ingezet om de hulpverlening op de juiste manier op beeld te krijgen.
De traumahelikopter uit Rotterdam (PH-KHE) en een helikopter van het KLPD (PH-RPH) waren eveneens deelnemer aan de oefening.
De beelden zullen gebruikt worden voor de opleidingen aangaande duikongevallen voor de verschillende officieren van de verschillende openbare hulpdiensten.

Bron: Veiligheidsregio Zeeland

Het blijkt toch dat aan de onderlinge samenwerking wordt gewerkt. Zoals te lezen is deze inzet als demofilm voor opleiding en oefening!
Brandwacht 1e klas + WVD


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 12 september 2004, 22:13:40
Klopt! Klaagde ik een tijdje geleden hier nog over het feit dat de politieboten op kanaal 1 luisterden en zo al het verkeer op 16 misten en aan ons vroegen waar we zo snel heen voeren als er wat aan de hand was, vanmiddag hoorden we dat idiote voorschrift van tafel is, de politie zit bij ons nu ook op 16 en luistert mee of ze ook ergens hulp kunnen bieden! Dit is tot stand gekomen na lang aandringen van de boot bemanningen die het zat waren altijd als laatste te horen wat er loos is.

Er komt schot in!


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 13 september 2004, 14:48:16
Is hiervoor een dubbele marifoon ook zeer wenselijk op een reddingsboot. 1 marifoon voor het navigatie verkeer en 1 voor de hulpverlening. Dus de een op kanaal 16 en de andere op het locale kanaal.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 13 september 2004, 23:22:45
Daarom heeft onze marifoon ook "Dual watch". Wij luisteren meestal op 10 en op 16. Kanaal 1 is niet interessant, hoewel het kanaal van de "meldpost IJselmeergebied" is hoor je alleen maar weerberichten (en vroeger af en toe een verdwaalde politieboot ;D).
Twee marifoons op een rubberboot is wat overdone. Hoewel... de chester heeft er wel twee nu geloof ik.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #18 Gepost op: 13 september 2004, 23:36:09
Twee marifoons, dan kan er nog wel wat bij, zoals een KNBRD mobilofoon en een brandweermobilofoon. Een waterdichte GSM is overigens ook heel handig. En anders maak je gewoon de bok wat breder... ;D
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 14 september 2004, 08:14:14
En een kaartplotter dieptemeter toerenteller trimhoekmeter watertemperatuur/druk meter kompas schakelpaneel...
ja ja, begint al aardig op het paneel van een veerboot te lijken. Waar is te tijd van de natte vinger in de lucht gebleven (zucht... :-\ )

Henk