Incidentmanagement en water

Auteur Topic: Incidentmanagement en water  (gelezen 10848 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 18 september 2004, 20:08:45
Digitene zend in de UHF uit en niet in de VHF henk,..

Verder word in de praktijk kanaal 10 bijna nooit gebruikt, maar word alle communicatie tussen brandweer en ambu ook bij grotere calamiteiten eigen via de CPA/AC geregeld..
10 bij ons word wel door de brandweer gebruik voor opschalingsoefeningen etc..


de brandweer gebruikt kanaal 10 zeer zeker wel voor de onderlingen communicatie,alle voertuigen gaan bij een groot incident naar kanaal 10


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 18 september 2004, 23:50:58
Digitene zend in de UHF uit en niet in de VHF henk,..

Verder word in de praktijk kanaal 10 bijna nooit gebruikt, maar word alle communicatie tussen brandweer en ambu ook bij grotere calamiteiten eigen via de CPA/AC geregeld..
10 bij ons word wel door de brandweer gebruik voor opschalingsoefeningen etc..



Voor draadloze microfoons op de VHF zijn alle vergunningen ingetrokken. Alleen TV kanaal 67 op de UHF is nog gereserveerd voor draadloze audio verbindingen. Deze frequenties (op de VHF) heeft het agendschap nodig voor "nieuwe digitale technieken". Om 24 kanalen dekkend door Nederland uitgezonden te krijgen heeft digitenne een enorm stuk van het frequentiespectrum nodig. Het komt ze goed uit (of is het een van de achterliggende redenen voor C2000) dat al die frequenties van de hulpdiensten verdwijnen. Wij hadden op de VHF 166.050. Ook die frequetie moesten we inleveren, "digitale technieken".
Let op mijn woorden, rampen kanaal 10 van de brandweer bestaat straks niet meer. (en geen brandweerauto heeft straks nog een analoge mobilofoon die daar op kan zenden).

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #52 Gepost op: 19 september 2004, 18:50:54
Ff terug naar het onderwerp,

2 van de partijen, voelen er wat voor een project Incidentmanagement Waterongevallen.., 1 van de partijen wil zelfs wel facilititeren..
Dus we gaan van de week maar eens alle partijen benaderen..

Binnenkort meer. dus...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 19 september 2004, 19:23:56
Succes!!

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #54 Gepost op: 20 september 2004, 00:27:49
Peter,

Mocht je wat aan onderzoek gaan doen dan ben ik benieuwd!

Op de BZK C2000-site staat dat Kustwacht overgaat naar C2000 en dat bracht mij tot de volgende vraag.

Hoeveel eenheden, varend en vliegend (rijdend?, vast?) omvat de Nederlandse kustwacht eigenlijk?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 20 september 2004, 00:52:35
Eenheden echt van de kustwacht maar een paar. Het meeste maakt de kustwacht "gebruik" van ter beschikking gestelde eenheden, zoals die van de marine en douane. "de Waker" is zo'n echt kustwachtvaartuig. Ik ben daar nog op geweest tijdens het rondje texel. Lag tie in Den Helder. Toen we terugkwamen was de boothelling opgestegen, echt waar!! Dat is daar heel gewoon schijnt het, wel een meter of 6, konden we nooit meer bij. Hebben ze ons goed geholpen door met een kraan de Seeker uit het water te takelen 25 m ofzo omhoog en hup op de wal op de trailer. Het was warm, daarom zweette ik zo. En die hartkloppingen kwamen door die pesterige opmerkingen van de bemanning, die uitgebreid aan ons beschreven wat een misselijkmakende klap het zou zijn als onze boot uit de takel zou vallen.
Leuke lui, maar ze vervelen zich de helft van de tijd.

Henk

PS
OOPS!! :o Kijk ik op http://www.kustwacht.nl/materieel_inleiding.htm

blijken ze zelfs helemaal geen eigen eenheden te hebben, zelfs die waker is niet echt van hun, maar geleend!! :o Zetten ze er daarom "KUSTWACHT"op??


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #56 Gepost op: 20 september 2004, 10:45:52
De waker is inderdaad nog gewoon van wijsmuller en wordt ingehuurd voor het werk. Volgens mij heeft de kustwacht alleen maar een kustwachtcentrum welke ze van de marine huren. Al het varend en vliegend materiaal komt bij de verschillende overheidsinstellingen en organisatie vandaan. GRote leveranciers zijn rijkswaterstaat, duane, marine, klpd en ga zo maar verder.

Verder als je in den helder je boot op de trailer wilt zetten gewoon even goed informeren. Op het einde van de kade waar de dijk begint kan je zo traileren laag of hoog water.

99100001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #57 Gepost op: 20 september 2004, 11:48:14
Ik las net ergens dat ook de KNBRD bezig is om voor elkaar te krijgen dat vaste posten van de reddingsbrigades over een marifoon mogen beschikken.

Ik hoop maar één ding en dat is dat iedereen behalve zijn MARCOM diploma zeker op een walstation en liefst ook alle maritieme SAR diensten een aanvullende praktijkcursus radiodiscipline moeten gaan volgen.
Zeker als je alle vervolgverkeer n.a.v. een SAR actie hier in Nederland vergelijkt met bijv. Engeland dan barst je spontaan in een huilbui uit (en dat betreft dan alle partijen, geen enkele uitgezonderd).

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 20 september 2004, 12:03:42
Gaat het in Engeland zo slecht dan?  Ik heb inderdaad gehoord dat je op de Theems een taxiboot op kan roepen via 16, daar luisteren ze uit...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #59 Gepost op: 20 september 2004, 13:50:51
De kunst is om het alleen te gebruiken waarneer nodig, en niet anders. Zelf denk ik dat het wel een goede zaak om zo contact te kunnen houden vanaf een post met verschillende boten. Ook kan het een optie zijn om een gecombineerd kanaal te maken op de mobilofoon welke ook op marifoon te ontvangen is.

9910001
9910001