Discussie rondom ACAB / 1312

Auteur Topic: Discussie rondom ACAB / 1312  (gelezen 36726 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #60 Gepost op: 9 januari 2011, 20:38:52
Wat gebeurd er als je niets doet? Loopt dan de week er op het hele vak met zo'n shirt?
Daarnaast, mochten ze in het vervolg weer met zo'n shirt lopen, dan krijg je recidive. Dat houd in, hogere boetes, werk(taak)straf en eventueel zelfs celstraf.

En je vergeet het stadionverbod en dossiervorming in het kader van de voetbalwet..

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 11 januari 2011, 17:47:13
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2011/01/acab.html

Nu op de powned website staat een artikel over de uitspraak. Kern: Term is niet algemeen bekend in NL.

ook grappig zijn sommige reacties, even een paar:
"Hoe zit dat dan met The Voice of Holland? (0900-1312)"
Onderstaande shirt ( Appel Citroen Ananas Banaan )
http://www.freshcotton.com/productfotos/16538/1/large.jpg

En humoristisch blog de speld:
http://www.speld.nl/2011/01/11/bewoners-van-muziekwijk-noord-in-almere-beboet-om-acab-postcode/

Overigens geven de reacties wel aan, wat ik al eerder zei; Deze zogenaamde spierballen geven de politie eerder een negatief imago dan meer respect.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #62 Gepost op: 12 januari 2011, 09:01:42

Vrijdag ben ik beledigd als zijnde 'kankerhomo' en 'kankerpolitie'. Ik voel me echt niet persoonlijk beledigd hoor, maar toch hebben we hem aangehouden. Waarom? Omdat zo'n iemand de grens van het toelaatbare opzoekt. En dan krijgt hij die grens ook duidelijk voor ogen.

Als iemand op straat een ander waar hij ruzie mee heeft uitscheld voor kankerhomo, en jij bent daar als diender getuige van, schrijf je dan ook een bon? Elke keer weer? Zo niet, dan is er iets scheef.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #63 Gepost op: 12 januari 2011, 09:32:04
Als iemand op straat een ander waar hij ruzie mee heeft uitscheld voor kankerhomo, en jij bent daar als diender getuige van, schrijf je dan ook een bon? Elke keer weer? Zo niet, dan is er iets scheef.

Nu is het beledigen van een ieder inderdaad wel strafbaar, maar je zult er wel een klacht over moeten indienen voordat er iets gebeurt.(kan gebeuren)
Maar ik maak me sterk dat ze op het buro niet echt wellwillend zijn om je aangifte op te nemen omdat iemand met een bepaalde cijfercombinatie op een shirt rondloopt die jij beledigend vind.
Dus ik vrees dat er van enige willekeur wel sprake zal zijn ...

(Ik weet van een kennis die aangifte wilde doen tegen een agent die hem een grote eikel genoemd had (ook wel een beetje terecht overigens  0098), maar men weigerde die aangifte op te nemen, was het andersom geweest dan moet ik nog zien of het ook zo gelopen was ...)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #64 Gepost op: 12 januari 2011, 09:46:11
tja... je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn...lol
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #65 Gepost op: 12 januari 2011, 14:18:43
tja... je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn...lol

Elke belediging waarvoor je schrijft, valideer je met een bekeuring. ;) Ofwel: elke belediging die een prent oplevert, is een terechte belediging.

Misschien een beetje cru, maar vrijheid van meningsuiting is me nogal wat waard. En die is hier danig in het gedrang.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 12 januari 2011, 14:22:14
Elke belediging waarvoor je schrijft, valideer je met een bekeuring. ;) Ofwel: elke belediging die een prent oplevert, is een terechte belediging.

Misschien een beetje cru, maar vrijheid van meningsuiting is me nogal wat waard. En die is hier danig in het gedrang.

Volgens mij weten mensen die dit soort kreten uitslaan niet eens wat vrijheid van meningsuiting is. En dat is toch vreemd als het je zoveel waard is.
Senior GGP / Oost-Brabant

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #67 Gepost op: 12 januari 2011, 14:28:51
Volgens mij weten mensen die dit soort kreten uitslaan niet eens wat vrijheid van meningsuiting is. En dat is toch vreemd als het je zoveel waard is.

Kreten? Een viertal cijfers op een t-shirt? Een engelstalige afkorting die absoluut niet algemeen bekend is? Misschien wil je wel erg graag beledigd worden als je je door dit soort uitingen op de tenen getrapt voelt; dit terwijl je er juist ver boven zou moeten staan en hooguit hartelijk zou moeten lachen om zoveel onwetendheid...

Wekelijks lees ik tegenwoordig in de krant dat mensen op de bon worden geslingerd voor belediging van politiemensen, en telkens denk ik weer: zouden politiemensen de enigen zijn die in hun beroepsuitoefening weleens voor rotte vis uitgemaakt worden?

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 12 januari 2011, 14:51:28
Kreten? Een viertal cijfers op een t-shirt? Een engelstalige afkorting die absoluut niet algemeen bekend is? Misschien wil je wel erg graag beledigd worden als je je door dit soort uitingen op de tenen getrapt voelt; dit terwijl je er juist ver boven zou moeten staan en hooguit hartelijk zou moeten lachen om zoveel onwetendheid...

Wekelijks lees ik tegenwoordig in de krant dat mensen op de bon worden geslingerd voor belediging van politiemensen, en telkens denk ik weer: zouden politiemensen de enigen zijn die in hun beroepsuitoefening weleens voor rotte vis uitgemaakt worden?

Ik heb het over de kreet dat vrijheid van meningsuiting beperkt wordt. Want wat is eigenlijk vrijheid van meningsuiting? Volgens de Grondwet (artikel 7, lid 3) waarin dit grondrecht geregeld dat is het volgende:
Citaat
Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. (...)

Een essentieel onderdeel daarin, wat voor het gemak vaak maar vergeten wordt, is de opmerking 'behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet'. Met andere woorden: je hebt recht op vrijheid van meningsuiting, maar daaraan worden wel wettelijke voorwaarden/beperkingen gesteld. Een voorbeeld daarvan is het verbod op belediging. Het Wetboek van Strafrecht stelt dat elke opzettelijke belediging strafbaar is. "Voetbalhooligans" die vaker gebruik maken van de belediging All Cops Are Bastards, of de afkorting daarvan ACAB, en dit vervangen door de cijfers 1312 dragen volgens mij opzettelijk een beledigende boodschap uit. De rechter vindt dat blijkbaar ook.

Persoonlijk denk ik dat je hiermee als politie laat zien dat je je niet laat beledigen. Dat lijkt mij niets dan een goede zaak.
Senior GGP / Oost-Brabant

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #69 Gepost op: 12 januari 2011, 14:57:10
De rechter vindt dat blijkbaar ook.

Blijkbaar is de Hoge Raad het daarmee niet eens.  http://juridischdagblad.nl/content/view/9899/53/
Citaat
Persoonlijk denk ik dat je hiermee als politie laat zien dat je je niet laat beledigen. Dat lijkt mij niets dan een goede zaak.

Je laten beledigen zit tussen je oren. Juist door voor dergelijke t-shirts te schrijven laat je zien dat je je wél laat beledigen...