Discussie rondom ACAB / 1312

Auteur Topic: Discussie rondom ACAB / 1312  (gelezen 36728 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #90 Gepost op: 29 april 2011, 22:24:54
Er is een paar weken geleden in de nachtdienst ook door een of andere onverlaat met een blauwe spuitbus de letters  ACAB op de achterruit van onze pitauto gespoten.
Zal even kijken of ik de foto van het diensttelefoon af kan halen en naar huis kan sturen. Ik beloof niks.
Ik vind deze mensen wel erg sneu >:(
Laat ze dan lef tonen en dan doen waar diverse agenten bij staan ::)

sylvester1986

• Gast
Reactie #91 Gepost op: 13 mei 2011, 12:24:48
Vrijspraak van belediging door 'ACAB'

DEN HAAG -  De afkorting ACAB (all cops are bastards - alle agenten zijn klootzakken) was in 2007 niet zo algemeen bekend dat deze een beledigend karakter had. Dat vindt het gerechtshof in Den Haag, dat vrijdag een man die deze tekst op zijn jas had staan heeft vrijgesproken van belediging. Een politieagent die wel wist wat ACAB betekende, sloeg de man in maart 2007 in de boeien.

De zaak is in 2008 voor het eerst bij de politierechter behandeld; die sprak de verdachte vrij. Het hof vond in 2009 toch reden hem tot een voorwaardelijke boete te veroordelen. Vorig jaar bepaalde de Hoge Raad echter dat de afkorting niet zonder meer beledigend was en gaf het hof Den Haag opdracht nog eens naar de zaak te kijken.
In 2007 was niet algemeen bekend dat de term ACAB all cops are bastards betekende. Dat de verdachte en de agent dat wel wisten, is volgens het hof niet doorslaggevend.

Bron:Telegraaf

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 13 mei 2011, 12:27:13
Oke, jammer dat er niet bij staat of het anno 2011 wel tot een veroordeling zou leiden... Dat het in 2007 niet algemeen bekend was is duidelijk, maar geld dat ook nog in 2011......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 13 mei 2011, 13:12:00
Daar gaan we vast snel achterkomen... (helaas)
Digitaal onderzoek

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #94 Gepost op: 28 november 2011, 09:18:24
T-shirts met 1312 in Nederland verboden

http://www.hulpdienstenonline.nl/t-shirts-met-1312-nederland-verboden
Laatst bijgewerkt op 27 nov 2011 om 16:11

De Rechtbank Amsterdam veroordeelde drie Ajax-supporters die op 18 april 2010 T-shirts droegen met de tekst "1312"  tot een geldboete van €330 inzake eenvoudige belediging van een ambtenaar in functie. Het getal staat voor de letters "ACAB, wat "all cops are bastards" betekent.

Het Openbaar Ministerie komt in hoger beroep tot een andere zienswijze dan in eerste aanleg. Uit recente uitspraken, onder andere van de Hoge Raad, blijkt dat betrokkenen alleen schuldig bevonden kunnen worden als zij op de pleegdatum wetenschap hadden van de betekenis van de afkorting of dat zij deze betekenis makkelijk uit toegankelijke bronnen hadden kunnen achterhalen.

De gevorderde vrijspraak in deze zaak betekent niet dat het Openbaar Ministerie in de toekomst dragers van kleding met dergelijke opdrukken niet zal vervolgen. Gezien alle publiciteit rondom de betekenis van "1312" en "ACAB" mag aangenomen worden dat de betekenis van de afkorting inmiddels algemeen bekend is.

Bron: OM, 15 november 2011 - Ressortsparket Amsterdam
Samen sterk in de hulpverlening!

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 28 november 2011, 10:44:21
Dus ineens lopen er een heleboel mensen op zo'n dag met zo'n shirt en NIEMAND weet wat die cijfers betekenen. En een rechter gelooft dat ook nog zelf  :-X

Gemiste kans, jammer.

Gellukig dat de betekenis nu dan wél bekend is  :)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Madmedic

• AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #96 Gepost op: 28 november 2011, 10:57:34
dan maar hopen dat deze Collega´s geen "buurthulp" komen verlenen in Nederland... zijn ze meteen de klos

groetjes,

Marinus

sylvester1986

• Gast
Reactie #97 Gepost op: 28 november 2011, 19:42:50
dan maar hopen dat deze Collega´s geen "buurthulp" komen verlenen in Nederland... zijn ze meteen de klos

groetjes,

Marinus
Ik dacht ook zoiets, namelijk als ik bij toeval in een Luchtmachtwagen zou rijden met bijv kenteken LM-13-12 ;D

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #98 Gepost op: 30 november 2011, 11:59:09
Ik dacht ook zoiets, namelijk als ik bij toeval in een Luchtmachtwagen zou rijden met bijv kenteken LM-13-12 ;D
Ach ... wie weet in Engeland ... daar kan je een kentekencobinatie kopen zoals deze, deze of deze.

Wie weet zit de gehate combo er tussen .... maar in Nederland is de kans dat je daadwerkelijk opzettelijk met zo'n plaat rijdt .... uhm ... nou ... Ik daag je uit.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 30 november 2011, 18:17:22
Als we dan toch bezig zijn, dan zal het OM ook degene moeten gaan vervolgen, welke het welbekende telefoonnummer 0900 TUIG (voor de niet wetende 8844)  heeft ingevoerd.
Zo niet dan mag je elke hulpverlener uit de rode, witte en blauwe kolom hiermee uitschelden. Dit is dan NIET strafbaar.  098uo O0
Wat leven we toch in een mooi land  ;)
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw