Politiemensen trainen in het buitenland is - behalve geld - ook een uitdaging en een interessante ervaring, die bovendien goed staat op je CV. Ik kan me ook voorstellen dat voor die politiemensen een stukje 'wereldverbetering' meespeelt, vanuit een ideaal dus.
Waarom politie i.p.v. Kmar?? Je zou bijna denken dat de marechaussee een geschiktere organisatie is om dit werk te gaan doen.
Kan zijn dat ik het gemist heb, maar waar staat dat het alleen de politie betreft en niet de Kmar?
Op diverse politiemissies zijn volgens mij ook KMar militairen ingezet, gezamenlijk met civiele politiemensen. Ik zou het raar vinden als het nu ineens alleen civiele politie zou moeten zijn. Zeker gezien het semi-militaire karakter van de politie in Afghanistan.
Juist die mix kan denk ik effectief zijn. Een KMar medewerker zal wellicht meer weten van militair optreden, waar de politieman meer kennis heeft van wijkzorg, opsporing enz.
Wat vinden jullie in deze van de opstelling van de PVV?
In principe ben ik altijd wel voor hulp aan het buitenland: wij hebben het hier goed en als we anderen kunnen helpen, moeten we dat niet laten.
Mits de voorzieningen in eigen land wel een voldoende basisniveau hebben. Als je hoort over krepeersterkte in de noodhulp, lange aanrijtijden (zeker voor back-up), stapels opsporingszaken met daderindicatie, dan weet ik niet zo zeker of er voldoende basisniveau is.
Hebben ze in Afghanistan niet toevallig dierenpolitie nodig? Daar hebben we er straks 500 van