Het kiten is natuurlijk een mooie sport, leuk om te doen en leuk om te zien. Zeker als je van die roekelozen hebt die vooral aan het kantje, het liefst tussen de zwemmers, willen laten zien hoe "goed" zij zijn met die kite.
[
Een hoop, misschien zelfs wel de meeste, kiters nemen hun sport gelukkig serieus en gaan er goed mee om. Helaas is er ook een groep die daar lak aan heeft en zich gedragen zoals hierboven beschreven
Daarom zet ik de stelling neer: Kiten op een toeristisch strand waar ook badgasten zwemmen moet verboden worden en niet gedoogd. De reddingsbrigade die zich inzet voor de veiligheid van met name de badgasten moet actief op een verbod aansturen.
De meeste gaan verantwoord met deze sport om,echter een klein deel verpest het voor de meerderheid.
Dat zijn inderdaad die genen die het nodig vinden om hun vorm van recreatie boven die van de andere recreanten te plaatsen.
Dit vind ik ook van jetski's ,mensen met een banaan,een waterski achter hun boot.
Ik praat nu alleen over de ervaringen die ik mee gemaakt heb op de OOSTELIJKE RANDMEREN en niet de zuidelijk,noordelijke, westelijke randmeren en de noordzee kust.
Bij ons heb je twee gebieden.1 snelvaar gebied op het Veluwemeer waar iedereen zich kan uitleven met snelle boten jetski's en waterskién
2 Surf strand horst op het wolderwijd tevens gedoog gebied voor kiters.
Ervaringen:sommigen zoeken toch de stranden op waar normale waterrecreatie is met een aantal redenen.Te druk daar,te gevaarlijk voor mezelf,kinderen,ojee ze zijn veel beter dan ik,enz enz.
Dus gaan ze tussen de waterrecreanten en watersporters hun show opvoeren,die grote iritatie's oproepen van de overige recreanten.
Dit heeft in het verleden geleid tot verwondingen,aanvaringen en veel overlast.
Dat de wetgeving hierin heel duidelijk is ben ik blij om.Maar vaak merk je dat de instantie's die bevoegd zijn hier tegen op te treden,geen personeel op dat moment inzetbaar hebben,te ver weg zitten.sporadisch worden ze bekeurd,dit is altijd wel een genoegdoening bij de overige recreanten en watersporters.
Als reddingsbrigade ben je niet bevoegd om het te verbieden,je kan alleen maar adviseren en natuurlijk overtuigen dat ze niet tussen de recreanten hun sport kunnen beoefenen.
Ik weet dit kost mankracht,veel tijd, energie en geduld.
Ik ben een voorstander voor een afgezonderd gebied waar deze sport beoefend kan worden.
Is het een gevaarlijke sport?Nee, mits het gezonde verstand gebruikt wordt maar dat geld voor alle vormen van sport.
Wolderwijd 08-05-2009 1 dodelijk en 1 zwaargewonde.
Van getuigen gehoord dat tijdens deze zware buien, die men zag aankomen bijna iedereen van het water is gegaan,maar ook een aantal waar onder ook windsurfers het water op zijn gegaan.
Er was die dag ook al door het KNMI gewaarschuwd dat deze buien met veel wind zouden voorkomen.
Of deze slachtoffers het gevaar opgezocht hebben of zijn overvallen door het noodweer laat ik totaal in het midden.
Wil hiermee alleen aangeven dat deze sport soms wat meer risico's met zich mee brengt.
grt scrambel