Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 44827 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #150 Gepost op: 6 november 2013, 14:00:49
Citaat van: HIT link=msg=1217580 date=1383742405
Ik moet ook met Shifty meegaan in die zin van hoe oefen ik dan de sport buiten de wedstrijden om? ???
Zeker als je de omstandigheden nodig hebt die Shifty beschrijft.
Dat probeer ik uit te leggen. ;) Als een officiële wedstrijd gestaakt zou worden bij bepaalde omstandigheden dan zou je zo verstandig moeten zijn om ook tijdens je hobby of het trainen van je sport niet voorbij die grens te gaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #151 Gepost op: 6 november 2013, 14:23:51
@ Reactie 8 : Of je daar een boete op moet zetten? Geen idee.... Misschien is het efficiënter om aan te geven dat ze boven windkracht X niet meer gered gaan worden en dat ze op zichzelf aangewezen zijn.

Daar zou inderdaad in theorie een duidelijke waarschuwing vanuit kunnen gaan maar ik vermoed dat geen enkele "autoriteit" dat op papier zal gaan zetten.

Of gered gaat worden of niet zal nmm sterk afhankelijk zijn van de betrokken redders zelf.
Hoe schatten deze redders de gevaren verbonden aan de redding goed in, welke zijn de werkelijke mogelijkheden tot de verantwoorde redding en hebben zij daartoe het geschikte materieel en opleiding etc.

Daarbij komt dat als de officiele redders niet in actie komen er mogelijk "amateur redders"  zich mogelijk geroepen kunnen gaan voelen om het dan maar te gaan proberen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #152 Gepost op: 6 november 2013, 15:08:44
Nmm is een praktische oplossing de betrokken post onder bepaalde weersomstandigheden (nader per post te omschrijven) gewoon opdracht geven om te sluiten. Dan breng je de betrokken redders op die post tenminste niet in gewetensnood en dat lijkt me belangrijk.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #153 Gepost op: 6 november 2013, 15:23:08
Citaat van: Thor link=msg=1217603 date=1383746924
Nmm is een praktische oplossing de betrokken post onder bepaalde weersomstandigheden (nader per post te omschrijven) gewoon opdracht geven om te sluiten. Dan breng je de betrokken redders op die post tenminste niet in gewetensnood en dat lijkt me belangrijk.

Ben ik niet met je eens, je kan niet zomaar een (paar) post(en) dichtgooien. Alleen al om het simpele feit dat er dan alsnog collega's ter plaatse gaan komen, ze doen er alleen wat langer over. Je moet praktisch kijken wat je aan personeel nodig hebt tijdens een dienst. Afgelopen jaren diverse experimenten met flexibele personeelsroosters meegemaakt, het idee is leuk, maar in de uitvoering schiet het in veel verkeerde keelgaten en ontstaan er problemen op de werkvloer.

Dat houdt in dat je op dagen met slecht weer misschien wel minder klussen hebt, maar dat zijn wel de momenten dat de heftigste reddingen plaatsvinden. Dan wil je niet onderbezet en zonder materiaal zitten... ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #154 Gepost op: 6 november 2013, 16:14:20
Citaat van: Shifty link=msg=1217539 date=1383734209

In Nederland kunnen trouwens toch geen hoge golven komen want Groot Brittannië ligt voor de deur.


tja dat ligt er aan wat je niet hoog noemt; ik vind 5 meter een beste golf en die komen toch echt wel regelmatig voor op de Noordzee
Citaat van: Thor link=msg=1217603 date=1383746924

Nmm is een praktische oplossing de betrokken post onder bepaalde weersomstandigheden (nader per post te omschrijven) gewoon opdracht geven om te sluiten. Dan breng je de betrokken redders op die post tenminste niet in gewetensnood en dat lijkt me belangrijk.

Een reddingstation sluiten ivm weersomstandigheden lijkt me (afgezien van ijs) niet echt een goed idee.
SAR blijft 24/7 nodig.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #155 Gepost op: 6 november 2013, 16:22:48
Citaat van: Doruz link=msg=1217627 date=1383750860
tja dat ligt er aan wat je niet hoog noemt; ik vind 5 meter een beste golf en die komen toch echt wel regelmatig voor op de Noordzee
Een reddingstation sluiten ivm weersomstandigheden lijkt me (afgezien van ijs) niet echt een goed idee.
SAR blijft 24/7 nodig.

Mijn reactie was puur naar aanleiding van :@ Reactie 8 : Of je daar een boete op moet zetten? Geen idee.... Misschien is het efficiënter om aan te geven dat ze boven windkracht X niet meer gered gaan worden en dat ze op zichzelf aangewezen zijn.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #156 Gepost op: 6 november 2013, 16:46:14
Citaat van: Thor link=msg=1217637 date=1383751368
Mijn reactie was puur naar aanleiding van :@ Reactie 8 : Of je daar een boete op moet zetten? Geen idee.... Misschien is het efficiënter om aan te geven dat ze boven windkracht X niet meer gered gaan worden en dat ze op zichzelf aangewezen zijn.

Dat kan natuurlijk nooit: de Kustwacht wordt gebeld door iemand op de wal dat er een surfer in nood is.
Sorry meneer maar het waait zoveel en dan zoeken de surfers het zelf maar uit. Beter 1 keer teveel uitvaren dan 1x te weinig...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #157 Gepost op: 6 november 2013, 19:25:25
Citaat van: Shifty link=msg=1217534 date=1383732457
Dikke onzin dit!
Onverantwoord surf gedrag heeft vooral te maken met het kennen van de regels, normen en waarden.

Het is jammer dat er nog steeds kitesurfers zijn die niet de gevaren kunnen inschatten...
Welke regels ? Ik weet alleen dat het lang niet overal is toegestaan om te kiten.

Volgens mij heeft onverantwoord surf gedrag te maken met zelfkennis en materiaal. Zie citaat hieronder.

Citaat van Kitehigh.nl (http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46893.0):
Citaat
Het is niet alleen de windsterkte / kracht die bepalend is of de veiligheid is gewaarborgd. Er zijn veel factoren die daar een rol spelen. Te denken valt daarbij aan zaken als locatie, materiaal en bovenal de vaardigheid van de kitesurf(st)er zelf. Sterker nog , met voorgenoemde zaken kan in bepaalde gevallen een situatie met 4 Bft gevaarlijker zijn dan een andere "situatie" met 8 Bft.!

Citaat van: Red link=msg=1217571 date=1383741310
Misschien is het efficiënter om aan te geven dat ze boven windkracht X niet meer gered gaan worden en dat ze op zichzelf aangewezen zijn.
Uitgesloten. De KNRM vaart uit onder alle omstandigheden voor iedereen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #158 Gepost op: 6 november 2013, 19:31:31
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1217730 date=1383762325
Uitgesloten. De KNRM vaart uit onder alle omstandigheden voor iedereen.
Het was maar een idee.  ;)

Ik begrijp hieruit dat de KNRM niets geeft om hun eigen veiligheid? Het motto: "eigen veiligheid eerst" is hopelijk toch ook van toepassing bij de KNRM.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #159 Gepost op: 6 november 2013, 19:58:24
Citaat van: Red link=msg=1217732 date=1383762691
Ik begrijp hieruit dat de KNRM niets geeft om hun eigen veiligheid? Het motto: "eigen veiligheid eerst" is hopelijk toch ook van toepassing bij de KNRM.
Uiteraard geldt dat bij de KNRM net zo goed als dat geld voor alle andere hulpverleners.