Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement

Auteur Topic: Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement  (gelezen 35246 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2011, 19:45:36
Ik kan wel zeggen dat we in het Noorden steeds meer werken met eenheidsprijzen. Waarbij de betreffende afdeling wel vrij staat om te intrepeteren of het een commercieel of een ondersteunende niet commerciele activiteit is.

Dit om ook de commerciele EHV-bedrijven als MAI, EMS, etc niet op verkeerde manier te beconcureren.

De eventuele "winst" is bedoeld zoals Rescue al zegt voor zowel de bekostiging van de niet commerciele activiteit (bv. trekharmonica dag door de buurtvereniging) en voor de verborgen kosten als afschrijving, opleiding etc.

Als on(der)betaalde vrijwilliger kun je nog altijd je gram halen bij de belastingdienst waarbij je een redelijk bedrag mag aftrekken van je jaaropgave als GIFT  0098 0098

Arend

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2011, 20:20:56
Bij heel veel vrijwilligerswerk is het zelfs zo dat het doen van vrijwilligerswerk de vrijwilligers geldt kost. (weet ik uit ervaring)
Denk hierbij aan de kosten van vervoer, kleding, soms materiaal, eten en drinken, vrije dag bij de baas nemen etc.

Ik denk dan ook dat je minimaal deze kosten zal moeten gaan vergoeden zoals hierboven al gezegd.
Bv. Km vergoeding 0,19 cent per KM, Brantstof, Kleding en schoenen????, Materiaal ????, ongeveer 7,50 voor brood en drinken 15,00 voor warm eten en drinken, en dan nog de vrije dag laten we eens gek doen 10,00 per uur

Wat zijn uw autokosten als u een kilometer vergoeding krijgt?
Deze berekening toont wat de autokosten per maand zijn als u een kilometer vergoeding krijgt van uw werkgever.
Deze berekening is geldig vanaf 1-1-2004.
Tevens wordt berekend wat de autokosten zijn per kilometer en krijgt u een overzicht van de jaarlijkse kosten en vergoedingen.
Gebruik de bijtelling en kosten auto van de zaak berekening om te zien wat de autokosten zijn als u een auto van de zaak heeft. Als u moet kiezen tussen een auto van de zaak en een kilometer vergoeding, vergelijk dan beide autokosten berekeningen.
Resultaten
Autokosten per maand € 380
Autokosten per kilometer ¹ € 45,60
¹ Opbrengsten (kilometervergoeding en carpooling) zijn hierbij buiten beschouwing gelaten.

Autokosten (per jaar)
Kosten:        
Afschrijving € 2.325      
Financiering € 0      
Onderhoud € 2.220      
Brandstof € 15 +    
Totale kosten € 4.560   € 4.560  
Opbrengsten:        
Woon-werkverkeer € 0      
Zakelijke kilometers € 0      
Carpooling € 0 +    
Totale opbrengsten € 0   € 0 –
  Totaal   € 4.560  

ook hier zie je vaak dat het dan vooral de oudere zijn die dat dan doen aangezien die meestal hetzij met de vut of pensioen zijn, helaas zijn zij een uitsterfend soort en zijn er nog maar weinig die hier een vrijedag voor willen opofferen.
Ik hoor al dat er bij voetbalclubs de jeugdleden al 15,00 euro krijgen om op zaterdag 3 uurtjes de kleedkamers te vegen omdat anders niemand het meer wil doen ook daar verdwijnen de vrijwilligers langzamer hand.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2011, 20:30:26
Als on(der)betaalde vrijwilliger kun je nog altijd je gram halen bij de belastingdienst waarbij je een redelijk bedrag mag aftrekken van je jaaropgave als GIFT  0098 0098

Arend

Even hierop terug te komen hier de eisen van de belastingdienst

Ik krijg geen vergoeding! Kan ik mijn onkosten opgeven als gift?
Dat kan wel, maar de voorwaarden zijn streng. Giften zijn pas aftrekbaar boven een drempel van 1 % van uw inkomen. Verdient u dus 50.000 euro per jaar, dan mag u alleen de kosten boven 500 euro aftrekken. Hebt u maar een laag inkomen, dan is de drempel toch minimaal 60 euro.

Daarnaast kunt alleen de kosten aftrekken die u daadwerkelijk hebt gemaakt (dus niet de urenvergoeding die u bent misgelopen). En dan nog niet altijd. Het werk moet om te beginnen gedaan zijn voor een erkend goed doel voor de fiscus. Daarnaast moet het zo zijn, dat u de vergoeding wel had kúnnen krijgen. Gemaakte kosten voor een instelling die nooit vergoedingen betaalt, kan u niet als gift opvoeren. Het kan wél, als de stichting bijvoorbeeld niets kon betalen doordat ze in financiële problemen zat, of wanneer u de vergoeding is aangeboden, maar u hem hebt geweigerd.

Kosten die u gemaakt hebt voor autoritten, zijn aftrekbaar voor maximaal 20 cent per kilometer.

Voor meer informatie over aftrekbaarheid van giften zie het artikel 'goede doelen fiscaal zeer aantrekkelijk'.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2011, 20:33:34
Hier ook nog even de belastingvrije vergoeding die je zo aan een vrijwilliger mag uitbetalen

U doet vrijwilligerswerk. Hoeveel vergoeding mag u krijgen? En als geen vergoeding krijgt, zijn de gemaakte kosten dan tenminste aftrekbaar?
Als vrijwilliger kan u een belastingvrije vergoeding krijgen. Die is maximaal € 4,50 per uur (€ 2,50 per uur als onder de 23 bent). Daarnaast mag u een vergoeding ontvangen voor werkelijk gemaakte onkosten. Voor autokilometers mag u de werkelijke kosten declareren, ook wanneer die hoger zijn dan de 19 cent per kilometer waar werknemers aan gebonden zijn.

In totaal mag u maximaal € 150 per maand krijgen en maximaal € 1.500 per jaar. Deze vergoeding hoeft u dus niet op te geven bij de belastingaangifte.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2011, 21:03:30
Een vrijwilliger is iemand die z'n vrije tijd opgeeft, om in die vrije tijd, onbetaald werk te doen...  Om vrijwilligers te stimuleren hun tijd in dit vrijwilligerswerk te steken, en niet in een familie uitje, of in andere leuke dingen om in je vrije tijd te doen, moet je in ieder geval zorgen dat ze een leuke leerzame en zinvolle tijdsbesteding hebben en dat de negatieve prikkel dat het geen geld kost voorkomt..

Daarnaast kan je ook andere positieve prikkels,  opbouwen van ervaring, extra trainingen, werken met moderne materialen en modernste methoden..

Overal zit gelukkig een maximum aan als het gaat om wel/geen vrijwilligerswerk. zie link:http://belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_arbeidsrelaties/lb22_arbeidsrelaties-32.html

Een citaat:
Als u ervoor kiest om binnen deze maximumbedragen iemand een vergoeding of verstrekking per gewerkt uur te betalen, dan beschouwen wij een uurvergoeding van ten hoogste € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar) als een niet-marktconforme beloning.

Ofwel:
1500 per jaar maximum, 150 euro per maand maximum, €4,50 per uur maximum.... En dat is en, en, en... en niet of, of ,of...
Max €4,50 per uur. Dusniet voor 10 uurtjes €150,= opstrijken. Dan betaal je gewoon 42% loonbelasting (zonder heffing natuurlijk, die houdt je baas al in!)

PatrickW

• EHV + AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHV + AED
    • OpdePlof.nl
Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2011, 23:27:13
Ter vergelijking,

Onze plaatselijke EHBO Vereniging rekent enkel een dagdeel vergoeding per duo: 25 euro
Als onkostenvergoeding wordt 1,20 per uur doorgegeven aan de twee EHV'ers: samen 9,60 tot 14,40 euro (afhankelijk van de duur van het evenement)
Overige bedrag, 10,60 tot 15,40 is voor de vereniging ter compensatie van verbandmateriaal e.d.

Als ik dit relateer aan de getallen die in de starters post genoemd worden, schat ik een bedrag van rond de 60 euro dat het rode kruis zou rekenen? Ik zie daarin wel een groot verschil, maar vind niet dat het rode kruis bedrag te hoog is. Ik zou eerder zeggen dat ons bedrag te laag is. Zowel de marge die onze vereniging opstrijkt als de onkostenvergoeding voor de vrijwilliger zijn naar mening bij ons te laag. Daarom verhogen wij nu elk jaar de prijs (meer dan normaal gesproken) om enigszins op redelijke bedragen uit te komen. Het is immers niet de bedoeling dat de vereniging of de vrijwilliger geld bij moet leggen.

P.S. het kan zijn dat ik een rekenfout heb gemaakt; heb geen ervaring met het rode kruis.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2011, 18:10:39
Ter vergelijking,

Onze plaatselijke EHBO Vereniging rekent enkel een dagdeel vergoeding per duo: 25 euro
Als onkostenvergoeding wordt 1,20 per uur doorgegeven aan de twee EHV'ers: samen 9,60 tot 14,40 euro (afhankelijk van de duur van het evenement)
Overige bedrag, 10,60 tot 15,40 is voor de vereniging ter compensatie van verbandmateriaal e.d.

Als ik dit relateer aan de getallen die in de starters post genoemd worden, schat ik een bedrag van rond de 60 euro dat het rode kruis zou rekenen? Ik zie daarin wel een groot verschil, maar vind niet dat het rode kruis bedrag te hoog is. Ik zou eerder zeggen dat ons bedrag te laag is. Zowel de marge die onze vereniging opstrijkt als de onkostenvergoeding voor de vrijwilliger zijn naar mening bij ons te laag. Daarom verhogen wij nu elk jaar de prijs (meer dan normaal gesproken) om enigszins op redelijke bedragen uit te komen. Het is immers niet de bedoeling dat de vereniging of de vrijwilliger geld bij moet leggen.

P.S. het kan zijn dat ik een rekenfout heb gemaakt; heb geen ervaring met het rode kruis.

Wat ga je dan krijgen als opdrachtgever...

Krijg je dan goed respressentatieve en daartoe toegeruste in goede conditie verkerende  ehbo-ers,  communicatiemiddelen, risico-analyse, pbm's..  Goede ehbo spullen, inrichting Eerste Hulp post, behandeltafel, en een transport brancard.   Krijg je dan als patient de modernste ehbo middelen (SNOGG/CO-FLex),  of zwachteltje uit de begin jaren 90..
Is er dan een AED aanwezig..  Hoeveel training hebben die EHBO-ers dan gehad, kunnen ze een spalk aanleggen, zodat iemand met gebroken been van het veld gedragen kan worden, zodat de wedstrijd door kan gaan ?

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2011, 22:21:05
Wat ga je dan krijgen als opdrachtgever...

Krijg je dan goed respressentatieve en daartoe toegeruste in goede conditie verkerende  ehbo-ers,  communicatiemiddelen, risico-analyse, pbm's..  Goede ehbo spullen, inrichting Eerste Hulp post, behandeltafel, en een transport brancard.   Krijg je dan als patient de modernste ehbo middelen (SNOGG/CO-FLex),  of zwachteltje uit de begin jaren 90..
Is er dan een AED aanwezig..  Hoeveel training hebben die EHBO-ers dan gehad, kunnen ze een spalk aanleggen, zodat iemand met gebroken been van het veld gedragen kan worden, zodat de wedstrijd door kan gaan ?

Tsja, Er wordt EHBO geëist, je vraagt EHBO en krijgt EHBO... Dus nee, een EHBO vereniging doet niet aan spalken, allerlei communicatiemiddelen, SNOGG, risico-analyse (onderdeel van calamiteitenplan, hoort organisatie ook voor te zorgen).
Dus bel je een EHBO of Oranje kruis, dan krijg je EHBO'ers met een verbandtasje, en met een beetje geluk nog een AED.

ulyn

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2011, 23:19:59
is het nodig om te denken dat een goede ehbo met een verband tas met een inhoud van de jaren negentig rond loopt.zou ik me toch maar eens wat verder verdiepen in wat een ehbo er is en niet zo zelf ingenomen zijn

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2011, 23:30:46
Lijkt mij logisch om geld te vragen voor hulpverlening. Vaak hebben de instanties waar wij hulpverlenen ook inkomsten.
popconcerten, motorcross etc etc.

5 euro per persoon:  Kosten voor Kleding, opleiding etc
9 euro verbindingsmiddelen. Kosten machtiging, onderhoud. regelmatig nieuwe accu's
1,50 km.  Lijkt mij teveel. De vrijwilliger krijgt maar 19 cent
25 euro AED. Eveneens vervanging van de batterij , de stickers  moeten meende ik twee jaarlijks vervangen worden.

En dus eigenlijks zou het dus kostendekkend moeten zijn..

Waarom vraagt het nrk zoveel geld voor een evenement , hierdoor denk ik dat ze veel evenementen kwijt raken en dat zo ook de motivatie van leden minder gaat worden .
5 euro per persoon per uur
9 euro gebruik verbindings middelen per dag
1,50 km vergoeding
25 euro mee nemen aed 1 dag
Denken jullie dat er hier door leden weg gaan bij het nrk ?
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.