Ik organiseer beroepsmatig evenementen, van klein tot (heel) groot. Uiteraard komen in de productie-overleggen alle offertes boven tafel en gaan we is tekenen & rekenen... Voor een relatief klein evenement zijn dit de 'standaard' bedragen die we ongeveer kwijt zijn:
Beveiliging (ongeveer 10 man): 2000,-
Brandwachten (2 man): 450,-
EHBO (2 man, incl. alle materialen): E100,-
En enkele dagen later word ik door de plaatselijke EHBO club schoorvoetend gebeld of het een heel groot probleem is als er nog 15 euro extra in rekening gebracht mag worden, anders komen ze niet uit de kosten... Wat klopt er niet aan bovenstaand rijtje bedragen? Om een klein festival op te zetten voor een mannetje of 1000 ben je als organisatie een kleine 8000 euro kwijt, en dan heb je nog weinig bijzonders. Mijns inziens mag een EHBO'er gewoon het zelfde tarief rekenen als een beveiliger, omdat EHBO ook een specialiteit is. Verenigingen laten zich ongelofelijk hard misbruiken door evenementen organisaties. Prima dat EHBO'ers vrijwillig op een evenement willen rondlopen, echter ik als organisator heb er ook belang bij dat deze personen goed zijn opgeleid en bijvoorbeeld goede communicatiemiddelen hebben. En ik ben dan ook zeker bereid om daar 200 euro extra voor neer te tellen.
Maarja, de EHBO-markt heeft zichzelf om zeep geholpen door te lage tarieven te hanteren... Hier maken de organisatoren die niet voor kwaliteit maar voor geld gaan dan ook gretig misbruik van.
Overigens in reactie op HIT: EHBO is vrijwel altijd een eis in de evenementenvergunningen en wel degelijk een 'moetje' binnen organisaties. Beveiligers hebben ook vrijwel altijd EHBO, en als organisatie is het uiteraard voordeliger om ergens een AED en verbandkoffer te ritselen voor 50 euro.