Tanker met zwavelzuur op Rijn omgeslagen - Sankt Goarshausen(D) 13-01-2011

Auteur Topic: Tanker met zwavelzuur op Rijn omgeslagen - Sankt Goarshausen(D) 13-01-2011  (gelezen 11599 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Citaat
Berging tanker op Rijn kan beginnen
»
Schepen wachten totdat de doorgang weer vrij is
 EPA Toegevoegd: maandag 24 jan 2011, 01:51
Update: maandag 24 jan 2011, 07:54

De berging van het gekapseisde schip in de Duitse Rijn kan beginnen. Een derde bergingskraan is vanuit Nederland aangekomen bij de Lorelei-rots tussen Koblenz en Wiesbaden, waar de tanker met 2400 ton zwavelzuur op zijn kant ligt.

De tanker blokkeert al ruim een week de doorvaart naar Nederland. Er wachten zo'n 200 schepen, waarvan driekwart Nederlands is.

Paar weken
Het Schiedamse bedrijf Mammoet voert het karwei uit. "Het is een gecompliceerde berging door de ligging van het schip, de stroming en de lading", zegt Johan Pastoor van Mammoet.

Het schip kan niet zomaar worden weggesleept, omdat het dan kan breken. De ramp zou dan niet te overzien zijn, gezien de gevaarlijke lading.

Eerst wordt het vaartuig met behulp van de drie kranen gestabiliseerd. Dikke draadkabels moeten het vaartuig in een veilige positie brengen, om daarna het zwavelzuur uit de tanker te pompen. "Daar zitten grote risico's aan, waar we voorzichtig mee moeten omgaan."

Koersk
Pastoors verwacht dat de berging een week of vier zal duren.

Mammoet is gespecialiseerd de berging van verongelukte vaartuigen. Tien jaar geleden wist het bedrijf de gezonken Russische kernonderzeeër Koersk in de Barentszzee boven water te krijgen.
BRON:http://nos.nl/artikel/213747-berging-tanker-op-rijn-kan-beginnen.html


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Explosiegevaar bij berging tanker

donderdag 27 jan 2011, 21:02

In de gekapseisde zwavelzuurtanker in de Duitse Rijn is waterstof gevonden. Om het explosiegevaar te verminderen, wordt stikstof toegevoegd.

Sinds woensdag worden alle tanks in het schip geïnspecteerd. De inspectie moet vrijdag klaar zijn, daarna kan de tanker worden geborgen.

Geen scheepvaartverkeer
Tijdens de controles ligt het scheepvaartverkeer in de Rijn bij de Lorelei-rots helemaal stil. Er zijn allerlei verzoeken gedaan om schepen wel stroomafwaarts te laten varen, maar de autoriteiten vinden de situatie daarvoor te onveilig.

De tanker met zwavelzuur kapseisde zo'n twee weken geleden. Inmiddels liggen er ruim 300 schepen te wachten om richting Nederland te varen, de meeste in de omgeving van Mainz.
bron: nos.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Proefvaarten langs gekapseisd schip Rijn
ST GOARSHAUSEN - Het explosiegevaar is geweken in de omgeslagen zuurtanker op de Rijn bij Mainz. De tanks zijn opgevuld met stikstof, wat het explosieve waterstof heeft verdrongen. Woensdag beginnen proeven met de eerste doorvaarten stroomafwaarts.
Ongeveer 450 schepen wachten op doorvaart langs de gekapseisde tanker. Een groot deel van de schepen is Nederlands.
De Duitse autoriteiten hebben dat dinsdagavond bekendgemaakt. Aan de hand van de eerste proefvaarten wordt besloten onder welke voorwaarden de scheepvaart wordt hervat.
Het 105 meter lange schip Waldhof verspert al ruim twee weken de doorgang. Het schip, geladen met 2400 ton zwavelzuur, ligt bij de beroemde rots de Loreley op de rechteroever van de Rijn. Deze plek staat bekend als een erg gevaarlijk stuk.
www.nu.nl


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Dit gaat een bak geld kosten, al die schepen die al weken stil liggen. Benieuwd wie de schade gaat of moet betalen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Explosiegevaar bij berging tanker         donderdag 27 jan 2011, 21:02
In de gekapseisde zwavelzuurtanker in de Duitse Rijn is waterstof gevonden. Om het explosiegevaar te verminderen, wordt stikstof toegevoegd.

Waterstof - dan moet er toch ergens zuur lekken. Waterstof ontstaat namelijk wanneer een sterk zuur in contact komt met sommige soorten metaal.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Zwavelzuur tanker wordt in Rijn geloosd
Uitgegeven: 7 februari 2011 15:27
Laatst gewijzigd: 7 februari 2011 16:48

SANKT GOARSHAUSEN - Het zwavelzuur dat nog aan boord is van de omgeslagen tanker bij de Loreley, wordt gecontroleerd in de Rijn geloosd. Dat lieten Duitse autoriteiten maandag weten. Dit weekeinde is de lading uit een van de tanks gemixt en overgepompt naar een ander schip, een proces dat lang duurde. De tanker kwam in beweging en zwavelzuur kwam in contact met het water. ''Bij verdere beweging zouden onder meer schotten en het dek kunnen breken.'' Daarom kan de veiligheid van omwonenden maar ook het personeel van bergingsmaatschappij Mammoet niet worden gegarandeerd. ''De conditie van het schip is slecht en daardoor het risico te groot'', aldus een woordvoerder van Mammoet maandag.
Volgens hem is er nog ongeveer 1000 ton van de 2400 ton zwavelzuur aan boord. ''Om dat met beleid in de Rijn te laten zakken, kost naar verwachting ongeveer 2,5 dag'', aldus de zegsman.  © ANP
http://www.nu.nl/buitenland/2441206/zwavelzuur-tanker-wordt-in-rijn-geloosd.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Citaat van: NOS
Het bergingsteam van de gekapseisde Waldhof in de Rijn heeft vandaag 350 ton zwavelzuur gecontroleerd in de Rijn laten lopen. Dit werd gedaan om breken van het wrak te voorkomen. Er zou via automatische ventielen al 900 ton zwavelzuur de Rijn in zijn gelopen sinds de ramp van 13 januari.

Het zuur verwarmt het Rijnwater, waardoor het wordt geneutraliseerd. De schade die optreedt zal beperkt blijven tot lokaal gebied. Ecosystemen in de Rijn zullen niet worden aangetast, zegt het coördinatieteam.
Breken

Afgelopen zaterdag raakte het scheepswrak bij het overpompen instabiel. Het voorschip zakte twintig centimeter, waardoor de romp doorboog en verdraaide. Met nog meer beweging in het schip zou het dek af kunnen breken. In dat geval kan er een ongecontroleerde reactie van zwavelzuur met water ontstaan.

Volgens bergingscoördinator Roger Lewentz staat veiligheid op de eerste plaats: "Wij doen er alles aan om de bevolking, de bergers en het milieu te beschermen."
http://nos.nl/artikel/217221-zwavelzuur-gaat-gecontroleerd-de-rijn-in.html

Behalve dat er een chemisch foutje instaat (voor zover ik weet neutraliseert warmer water niks, maar komt er warmte vrij bij de reactie tussen het zwavelzuur en water, gevalletje verkeerde oorzaak gevolg? (iemand die dit even kan bevestigen)), is het wel interessant om te weten dat er geen schade aan het ecosysteem is. Dat miste ik in het vorige bericht van Tijgernest.


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Wel grappig om te zien dat uiteindelijk toch de oplossing gecontroleerd leeglopen gekozen is.

Even over de berichten:
- Zuur en water mengen levert warmte op. Heeft niets met neutraliseren te maken maar alles met verdunnen. Gezien de enorme hoeveelheid water die langs spoelt, zal dit slechts zeer lokaal een beetje optreden.
- Het feit dat er al flink wat zuur weg is gelekt, zonder dat de meetapparatuur benedenstrooms gereageerd heeft, bewijst dat een dergelijke uitstroom verwaarloosbare effecten heeft. Dit moet je niet verwarren met een permanente dunne stroom: dat ga je door stapeling ooit ergens terug zien maar het gaat hier om een, naar verhouding, geringe hoeveelheid met een zeer incidenteel karakter.
- Ook kan de uitstroom van het zuur via ventielen die daar wellicht niet voor bedoeld waren (bijvoorbeeld be- en ontluchters ivm laden en lossen) een mogelijke verklaring zijn voor het aantreffen van waterstofgas.
- Het gaat bij dit zuur niet om een kankerverwekkende of niet-natuurlijke stof maar om iets dat in de natuur voor komt zonder dat dit gepaard gaat met allerlei ziektebeelden die een kansfactor kennen (kans op kanker, kans op mutagene effecten). Als je het niet kan meten, zullen de effecten, ook voor het milieu nihil zijn. Nogmaals: dit geldt voor deze stof in deze situatie, lang niet altijd voor lang niet alle stoffen dus je kunt dit niet als wet beschouwen.
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Säuretanker "Waldhof" wird am Sonntag geborgen
St. Goarshausen - Die Bergung des auf dem Rhein gekenterten Säuretankers soll am Sonntag beginnen. Das teilte das Pressezentrum "Havarie Loreley" am Mittwoch und damit rund vier Wochen nach dem Unfall mit.

Der Großteil der restlichen Schwefelsäure im Wrack soll in den Fluss abgelassen werden, sagte ein Sprecher. "Eine Restmenge von rund 100 Tonnen bleibt in den Tanks, da kommt man mit den Pumpen nicht ran." Danach würden noch zwei Tage benötigt, um das Heben vorzubereiten.
...
... Nachdem man angefangen hatte, die Säure aus einem der sieben Tanks abzupumpen, verbog sich der Schiffsrumpf der "Waldhof". Aufgrund der enormen Spannung entstanden sogar Beulen an dem Tanker. Die Behörden hatten daher am Montag erstmals kontrolliert Schwefelsäure in den Rhein abgelassen.

Behörden und Umweltschutzverbände sprachen von nur geringen Beeinträchtigungen des Ökosystems. ...

An diesem Donnerstag soll das letzte Mal Säure in den Rhein abgelassen werden. Damit seien dann 850 Tonnen kontrolliert in den Fluss abgelassen worden, hieß es bei der Einsatzleitung. Aus Sicherheitsgründen werde nicht mehr abgepumpt. 550 Tonnen wurden demzufolge insgesamt auf ein anderes Schiff umgepumpt und nach Ludwigshafen zur BASF gebracht. Etwa 900 Tonnen Säure hatte das Schiff nach der Havarie über Ventile verloren.

(dagelijks) meer nieuws op www.rhein-zeitung.de


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Waldhof gekapseisd door overbelading
Geschreven door Redactie op 23.08.2011, 17:42

Vandaag is een rapport verschenen over de oorzaak van het kapseizen van de Waldhof op de Rijn op 12 januari 2011. Uit dit rapport blijkt dat de voornaamste oorzaak van het kapseizen overbelading van het schip betrof. Bij het laden zou niet genoeg rekening zijn gehouden met de stabliteit van het schip.  Het schip was geladen met zwavelzuur en was 631 ton overbeladen.
Er is een procedure gestart tegen de leverancier, vervoerder, de schippers en hun werkgevers op verdenking van doodslag door nalatigheid en onzurgvuldig handelen.
http://www.transport-online.nl/site/nieuws-spoorluchtzee/index.php?news=1724
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter