nieuw voertuig oost knollendam

Auteur Topic: nieuw voertuig oost knollendam  (gelezen 2793 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

janneman82

• Gast
Gepost op: 13 september 2004, 17:21:36
oostknollendam-De nieuwe brandweerauto van het korps Oostknollendam is de eerste in zijn soort in heel Nederland. Hij is klein, doelmatig en eenvoudig. Zaterdag is hij gepresenteerd tijdens een feest voor de brandweer Oostknollendam in verband met het tachtigjarig bestaan en een nieuwe kazerne.

Heeft iemand mischien een foto van dit voertuig? wordt namelijk wel nieuwschierig als ik dit lees ::)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2004, 17:27:37
dit vondt ik in de krant,zonder foto :-\

Brandweerauto Oostknollendam uniek in hele land
Van onze verslaggever
oostknollendam-De nieuwe brandweerauto van het korps Oostknollendam is de eerste in zijn soort in heel Nederland. Hij is klein, doelmatig en eenvoudig. Zaterdag is hij gepresenteerd tijdens een feest voor de brandweer Oostknollendam in verband met het tachtigjarig bestaan en een nieuwe kazerne.

De nieuwe kazerne zit enkele panden verder aan de Dorpsstraat dan het Dorpshuis, waar tot dusver de brandweergarage ook haar domicilie had. Burgemeester P. Tange van Wormerland opende het nieuwe onderkomen door het knippen van een lint.

Het betreft een verbouwde loods. ,,Hiervoor geldt net als voor de auto: doelmatig en eenvoudig'', aldus brandweercommandant N. Moes. ,,We gaan nu de kazernes Jisp en Spijkerboor opknappen.''

Brandweerstaf
Moes overhandigde aan plaatselijk commandant R. Kreuninger een nieuwe brandweerstaf. In vroeger dagen droegen de bevelvoerders van de brandweer deze fraaie houten staven bij zich in noodsituaties. Er zit een geëmailleerde munt in met daarop - uiteindelijk - de dienstjaren van de betreffende commandant. Die munt blijft na het afscheid bij de commandant.

Moes, een man van tradities, herstelt hiermee het oude gebruik van de brandweerstaf. Deze zomer gaf hij al een brandweerstaf aan commandant J. Brehm van de nieuwe kazerne in Wormer.

De nieuwe auto van de Oostknollendammers is een Mitsubishi, speciaal uitgerust voor eerste hulp bij ongevallen en voor de 'eerste klap' ("is goud waard') bij brand. Er zit onder meer een hogedrukspuit op met een haspel waarop negentig meter slang zit. ,,Hiermee kunnen we in elk geval in elke uithoek van het dorp komen'', aldus Kreuninger.

Hiervoor heeft de auto duizend liter bluswater aan boord. En diverse draagbare brandspuiten voor uiteenlopende branden. Ook kan de auto branden blussen met een normale spuit. Hiervoor is er een pomp aan boord die drieduizend liter water per minuut kan verwerken.

Eendracht
Bij de opening van de nieuwe brandweerkazerne is het weer de Oostknollendamse eendracht die verschillende sprekers opvalt. Zo heeft de verhuurder van de nieuwe ruimte, R. Slob, die ochtend de kazerne al droog gedweild. Er was een waterleiding gaan lekken.

Zo is het ook de Stichting Historisch Oost Knollendam (Shok) die in het dorpshuis een expositie over het tachtigjarig bestaan van de brandweer heeft ingericht. En die daarbij een boeiende videofilm laat zien.

In die film wordt duidelijk de Oostknollendamse 'Rooie Haan' iets heeft met de gezellige oefenavonden op maandag en met brandweerwedstrijden. Niet alleen bij 'de Zaanse Bond', maar ook gewestelijk of nationaal behaalt het kleine korps regelmatig successen.

maandag 13 september 2004, 07:17

bron: Noordhollands dagblad

janneman82

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2004, 17:38:13
ja klopt ik heb dit stuk tekst ook gelezen, en na enig speurwerk heb ik een afbeelding van dit voertuig gevonden ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2004, 19:12:16
ja klopt ik heb dit stuk tekst ook gelezen, en na enig speurwerk heb ik een afbeelding van dit voertuig gevonden ;D
ik wist dat ik op je kon rekenen ;D,maar is inderdaad een mooi klein voertuig

janneman82

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2004, 19:20:23
ik wist dat ik op je kon rekenen ;D,maar is inderdaad een mooi klein voertuig
goed he ;D

Rene112

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2004, 21:32:49
Voor foto's kunnen jullie ook kijken op de mooie site van de brandweer Wormerland (de gemeente waaronder Oostknollendam valt).

http://www.brandweer.wormerland.nl/

Klik in het hoofdmenu op de kaart op het plaatsje Oostknollendam. Ga dan naar de 'navigator' en kies voor materieel. Het is een beetje verstopt, maar de foto's zijn de moeite waard.

Kijk ook even naar de mooie Opel-Blitz die als oldtimer aanwezig is.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

janneman82

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2004, 22:53:13
ik vind het een leuk ding, maar of het erg functioneel zal zijn.... :-\