Aandacht voor Incident Management (IM)

Auteur Topic: Aandacht voor Incident Management (IM)  (gelezen 46754 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 25 januari 2011, 22:13:48
Afgaande op jouw foto's en info klopt er volgens mij niets van..... het buffervoertuig moet 100 meter voor het ongeval staan. Dit voertuig zet zijn neus in de richting waar het verkeer langs moet en draait de wielen naar de verkeersluwe zijde. De pionnen tussen de buffer en het ongeval staan er geheel nutteloos (ik denk dat die door een eerder ter plaatse gekomen wegenwachter zijn neergezet). De agent voor het buffervoertuig (middelste foto) moet daar weg, wat doet ie daar? Overige voertuigen zetten blauw uit en parkeren voorbij en in lijn met het ongeval. Op de onderste foto zie je dat er nu verkeer aan beide kanten langs het ongeval komt. Dat wil je niet want nu sta je op een eiland. Ik zou de twee rechterstroken afsluiten, de afrit dus even dicht.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #71 Gepost op: 25 januari 2011, 22:17:30
Wegenwacht was inderdaad als één van de eerste ter plaatse zo te zien, die heeft die pionnen gezet. Politieauto van Blik kwam later, en die heeft 'm fendoff? daar achter gezet. Ambulance reed wel voorbij wegenwacht/politie. Achter de wegenwachtauto stonden trouwens de wegwachter en omstanders, terwijl het verkeer idd aan 2 kanten voorbij reed.
Wat de agent daar stond te doen begreep ik ook niet helemaal, gelukkig reed het verkeer niet hard, maar als er iemand de linkerbaan van de afrit wil nemen sta je daar...
Helaas is het geen afrit, maar verbindingsweg A2 -> A9, verandert dat nog wat?


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #72 Gepost op: 25 januari 2011, 22:47:39
Wat volgens mij had moeten gebeuren: Op rijstroken 4 en 5 bufferen in fend-off. Een snelheidsmaatregel op rijstroken 1, 2, 3 en rijstroken 4 en 5 dus afkruizen waarbij de vluchtstrook uiteraard vrijblijft. Dan maar even niet de verbindingsweg kunnen gebruiken.

Andere, maar niet zo lekkere mogelijkheid, omdat je dan voorbij gaat aan in ieder geval één V-tje: rijstroken 1 en 2 snelheidsmaatregel; rijstroken 3, 4 en 5 afkruisen en het afslaande verkeer over de vluchtstook laten rijden. Twee grote nadelen: vluchtstrook niet vrij, dus geen vrije aan- en afvoerroute voor de hulpdiensten (het zesde V'tje) en je blijft op een eiland staan (waar je dan wel twee vrije rijstroken hebt aan weerszijden van het plaats incident).

Nu zal die wegenwacht een toevallige passant geweest zijn en misschien was dit voor hem op dat moment (i.v.m. drukte) de enige mogelijkheid tot enigszins beveiligen. Als hij in eerste instantie op bijvoorbeeld rijstrook 3 reed waarvandaan hij het ongeval zag, is het goed mogelijk dat hij al te dicht bij de incidentlocatie was om rijstrook 4 én 5 te kunnen beveiligen. En dan is iets natuurlijk altijd beter dan niets.


Tsja... en die agent staat nu voor buffer te spelen i.p.v. dat hij zijn voertuig buffer laat zijn. Denk dat we het daar wel over eens zijn, prioriteitenlijstje: op nr. 1: eigen veiligheid, dus: wegwezen daar!


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #73 Gepost op: 25 januari 2011, 22:58:53
Vanavond kwam ik trouwens zelf een "mooi" voorbeeld tegen hoe het niet moest, bij deze melding:

p2kflex
18:38:29 25-01-11GROUP-1RMKFVL A6 R 56,4 ALMERE Ongeval Met letsel
0730305Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persvoorlichting)
0730316Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persinfo)


Plaats incident is net voorbij afrit 6. Pitwagen (zo te zien regiopol.) staat in fend-off op rijstroken 1 en 2 (daarnaast het puntstuk van de afrit) en een paar pionnen die het verkeer afrit 6 op leiden. Twee dienders vóór (!) hun pitwagen: Eén agente keurig in gesloten veiligheidsvest, een andere agent staat met de maglite met rode kegel het verkeer de afrit op te sturen.... met een open (!) veiligheidsvest. Het is dat-ie die maglite in z'n handen had, want verder was hij, door zijn open veiligheidsvest en daardoor naar binnen gevouwen reflectie, niet zichtbaar. Op het moment dat ik er voorbij reed was net de maglite afgegeven aan z'n collega en was hij dus echt niet meer zichtbaar.
Dan gaat bij mij toch echt even het raampje open: "Vestje dicht voor je eigen veiligheid!" Gehoord heeft-ie het, maar ik heb niet gezien of-ie dat vestje nou ook dichtgedaan heeft.

RWS was (nog) niet ter plaatse met pijlwagens e.d.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #74 Gepost op: 25 januari 2011, 23:03:23
Tussendoor vraagje....

Wie krijgen er eigenlijk allemaal opleiding in IM?
Welke instanties? ANWB, Ambulance, Brandweer, RWS, Politie (natuurlijk), Beveiliging, Begeleiders Speciaal Transport, Sanquin enz enz.. ?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #75 Gepost op: 25 januari 2011, 23:06:36
Tussendoor vraagje....

Wie krijgen er eigenlijk allemaal opleiding in IM?
Welke instanties? ANWB, Ambulance, Brandweer, RWS, Politie (natuurlijk), Beveiliging, Begeleiders Speciaal Transport, Sanquin enz enz.. ?

Uit de richtlijnen IM:
IM-hulpverleners: Alle diensten betrokken bij IM: politie, brandweer, ambulance, wegbeheerders, bergers, Koninklijke Marechausee en ANWB Wegenwacht.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #76 Gepost op: 25 januari 2011, 23:12:33
Bij een op afrit constructie zou je in dit geval. 1,2,3,4 moeten afkruizen en het verkeer over 5 of de vluchtstrook moeten laten rijden.  Echter is dat in je eentje makkelijker gezegd dan gedaan. Bij een op/afritconstructie zou het verkeer slechts beperkt hinder hebben, en zou dit de veiligste manier zijn. (Ik heb plaatje gemaakt maar geen zin om up te loaden, morgen)

In deze casus is het geen op/afrit constructie maar een splitsing van snelwegen dan is het afzetten van de hoofdrijbaan minder ideaal en zal de keuze afhangen van de plaats van het incident op de rijbaan en welke weg de belangrijkste afwikkelaar is (overleg hv'er <> MK en MK <> VCNL?).


Hoe dan ook verdiend de nu gekozen oplossing geen schoonheidsprijs. ( Al begrijp ik dat je als ANWB'r niet lichtvaardig de keuze maakt om de toerit naar de A9 af te blocken.)
Freude am Fahren


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #77 Gepost op: 25 januari 2011, 23:18:11
Dank je, Erdebee.

Even wat anders wat ik me ineens herinner van deze week.
Afgelopen maandag t.h.v. oprit A1 tussen Deventer en afslag A50, vrachtwagen en gele personenwagen hebben een licht contact gehad, vrachtwagen staat op de vluchtstrook en gele auto is op baan 1 blijven staan.
Nog geen enkele hulpdienst ter plaatse, stond er gewoon een vrachtwagen (lichtmasten reparateur) met oranje signalering achter de gestrandde gele automobilist. Als je goed oplet onderweg kom je nog wel eens wat bijzonders tegen moet ik zeggen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #78 Gepost op: 25 januari 2011, 23:27:19
Andere vraag...

We hebben het nu over het ongeval wat te zien was in Blik op de Weg.
Het gaat hier om de A2/A9.
Hangen hier geen camera-systemen en had RWS dan niet op de beelden afgaande de beslissing moeten nemen om af te kruisen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #79 Gepost op: 25 januari 2011, 23:40:04
Nog geen enkele hulpdienst ter plaatse, stond er gewoon een vrachtwagen (lichtmasten reparateur) met oranje signalering achter de gestrandde gele automobilist. Als je goed oplet onderweg kom je nog wel eens wat bijzonders tegen moet ik zeggen.

Tsja, geen IM-hulpdienst, maar wel een grote wagen die goed zichtbaar is met z'n signalering (en waarschijnlijk ook nog geel van kleur?). Maakt het wel veiliger.

Laatst zelf op de A1 op rijstrook 1 met m'n privé-auto met signalering achter een kop-staartje van drie auto's gestaan. Ik ben en blijf EHV-er dus als ik iets tegenkom en iets kan doen en dat naar mijn idee (met IM in het achterhoofd) veilig kan doen, zal ik het niet nalaten, waarbij ik dus zoveel mogelijk de IM-richtlijnen hanteer (Zoveel mogelijk, want de signalering is directioneel, dus niet 360gr. en mijn auto is niet opvallend qua kleur. Fend-off wordt ik dus slechter zichtbaar dan recht, dus blijf ik recht staan. Ook heb ik (nog) geen geschikte kegels, alleen vijf kleintjes van 30 cm., wel met reflectie, maar die echt te klein en te licht zijn).
Veiligheidsjas aan en geïnformeerd wat er aan de hand was. Auto's waren rolbaar en heb ze daarom alle drie naar de eerstvolgende afrit gestuurd, waar tussen de af- en oprit een bushalte zit (voor wie er bekend is: A1 Re 12.0, afrit 3 Muiden). Ben er zelf ook naartoe gegaan om verder naar de betrokkenen te kijken hoe ze eraantoe waren. Binnen vijf-zeven minuten was de rijbaan weer vrij en stond iedereen op een veilige plek. Omdat een van de bestuurders klaagde over pijn in de nek heb ik wel nog even met 112 gebeld om een ambu daar naartoe te laten komen. Ook politie Gooi- en Vechtstreek kwam (die waren er iets eerder dan de ambu) en zij waren dankbaar dat ik de mensen naar die plek had gestuurd en de rijbaan zo snel weer vrij was.